Prelskatt, två frågor

64
1. När ändras den varje år? Jag har bokslut nu siste dec.

2. Jag skulle vilja ändra min prelskatt neråt, även fast jag kanske måste betala in den 2012 i en klumpsumma istället. Är detta önskvärt? Har alltid gjort så, om det har funkat bra. Detta året kommer dock prelskatten bli för hög för detta.

Bakgrund: Jag siktar på att göra en del investeringar under 2011, dessutom så har jag mycket försäljning under jul vilket gör att jag måste börja betala denna skatt lågt innan. Förr har inte detta varit något problem, då jag startade från 3000 kr i prelskatt och jobbat uppåt. Nu känner jag dock att toppen är nådd, och ökningen kommer bli mer "normal".
1324
4
man får ju normalt ett beslut angående innevarande år. Och dessa inbetalningar sker sedan 12 feb- 12 jan. (eller den i januari är nog  den 16-17 men kommer inte ihåg exakt)[br][br]Så vill du  ändra för nästa år så skall beräkningen in senast 20 januari så är du säker att den behandlas före 12 feb. Men dom vill gärna att du skickar in i december.[br][br]Men sedan kan man justera när man vill. Bara att skicka en ny prelberäkning och beslut kommer på några veckor. [br][br]Hans
64
Ok, tack för svar. Då ska jag skicka in blanketten i år då. [br][br]Något svar på fråga 2? Hur ser skatteverket på att man sänker och sedan betalar in kvarskatt?
1073
139
[quote author=Per link=topic=8047.msg36416#msg36416 date=1289062651][br]Något svar på fråga 2? Hur ser skatteverket på att man sänker och sedan betalar in kvarskatt?[br][/quote][br][br]Det gillar de inte att man gör. Om du medvetet anger uppgifter som du vet är felaktiga för att skjuta fram skatteinbetalningen, så är det antagligen något du kan straffas för.[br][br]Sen vet jag inte hur mycket de följer upp sådana här saker och vilka konsekvenserna kan bli.[br]
64
Grejen är ju dock att det inte är medvetet fusk. Jag siktar på att köpa in något större, om rätt tillfälle ges, och då måste pengarna finnas där och inte på skatteverkets konto.
1073
139
Om du planerar att göra ett större inköp under året, så kommer det att påverka resultatet. Då är det den resultatpåverkande delen (årsavskrivningen ifall det är en inventarie) som du ska ta med i den preliminära självdeklarationen.[br][br]Skatteverket ställer knappast upp på att agera lånegivande bank genom att skjuta fram betalningen av den skatt de anser att du är skyldig att löpande betala.[br][br]Men som jag skrev tidigare så vet jag inte hur mycket resurser de lägger på att följa upp ifall man sänker den beslutade preliminärskatteinbetalningen och det sedan visar sig att så borde inte skett. Det kanske går bra att göra ett år, men gör man det om och om igen så kanske de sätter stopp.
1324
4
Man kan ju också börja med en låg deklaration. Och sedan i november skicka in en ny med högre summa. På detta sått blir det förvisso större inbetalningar i december och januari men det kanske speglar din försäljning (=vinst) och då har nog verket svårt att  protestera. [br][br]Sedan är det väl så att detta är mycket enklare i ett AB. Där betalar man ju skatt på den lön man tar ut månadsvis och lägger man ribban på AB'ts f-skatt att bara spegla utdelningen (dvs vinst ca 170 000:-) så slipper man ju dribbla. Bara att vänta att ta ut lönen . [br][br]Hans
2066
22
[quote author=Hans F link=topic=8047.msg36426#msg36426 date=1289140568][br]Sedan är det väl så att detta är mycket enklare i ett AB. Där betalar man ju skatt på den lön man tar ut månadsvis och lägger man ribban på AB'ts f-skatt att bara spegla utdelningen (dvs vinst ca 170 000:-) så slipper man ju dribbla. Bara att vänta att ta ut lönen . [br][/quote][br][br]I ett AB skall f-skatten du betalar in spegla företagets vinst. Enda skillnaden är att din lön räknas som en kostnad som minskar vinsten och att det inte påverkar din privatekonomi. Företagets kapital minskar ju på samma sätt i och med att du betalar in skatt månadsvis (eller var 3e månad nu) på ditt beräknade resultat.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
64
[quote author=stifor link=topic=8047.msg36425#msg36425 date=1289135793][br]Om du planerar att göra ett större inköp under året, så kommer det att påverka resultatet. Då är det den resultatpåverkande delen (årsavskrivningen ifall det är en inventarie) som du ska ta med i den preliminära självdeklarationen.[br][br]Skatteverket ställer knappast upp på att agera lånegivande bank genom att skjuta fram betalningen av den skatt de anser att du är skyldig att löpande betala.[br][br]Men som jag skrev tidigare så vet jag inte hur mycket resurser de lägger på att följa upp ifall man sänker den beslutade preliminärskatteinbetalningen och det sedan visar sig att så borde inte skett. Det kanske går bra att göra ett år, men gör man det om och om igen så kanske de sätter stopp.[br][/quote][br][br]Precis som jag antar Jonathan menar så spelar det ju ingen roll om det påverkar resultatet eller inte, då likviditeten i företaget sänks vid en större investering. Pengarna måste ju finnas redo på kontot, och inte hos Skatteverket. Kör enskild firma, men antar det är lite samma grej med AB.[br][br]Så får inte riktigt ihop hur andra gör sånt här.[br]
1073
139
Jag vet inte riktigt vad Jonathan menade, men ifrån Skatteverkets synvinkel gäller följande:[br][br]Varje år bestämmer Skatteverket ett underlag som är lika med uppskattat helårsresultat för rörelsen (gäller både AB och EF). Underlaget utgår vanligtvis ifrån senast taxerat resultat + x %, vilket innebär att 2010 utgår de ifrån 2008 års resultat. Underlaget kan ändras genom att AB:t eller näringsidkaren skickar in en ny preliminär deklaration.[br][br]Utifrån underlaget beräknar Skatteverket en total årsskatt för rörelsen, den delas sedan upp i 12 lika stora delar. Varje sådan del ska sedan betalas en gång per månad under februari t.o.m. januari året efter.[br][br]Om sedan en rörelse har en stor utgift och därmed önskar betala all skatt som en klumpsumma långt senare än perioden februari till januari, tas knappast någon hänsyn.[br]
1324
4
Vad jag menade med att ett AB hanteras olika är ju att f-skatten speglar företagets vinst. Men om man ponerar att man bara tar ut utdelningen som vinst och resten som lön så betalar man ju skatt på lönen månaden efter man tagit ut sin lön. [br][br]Så endast det som sedan skall vara kvar som vinst behandlas i f-skatten. Och ponerar man att man anger vinsten till 170 000:- (för att ge underlag för max utdelning enligt schablon ) så blir ju f-skatten ganska låg jämfört med enskild. Och lönen tar man ju bara ut när man har underlag för den och dess skatt. [br][br]Hans

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.