Blåst av företag i USA, vad göra?

24
Hej! Hittade inget liknande då jag sökte, så jag provar att skriva.

Jag har eget företag och säljer via e-butik. I min bransch är det nästan alltid så att man betalar i förskott och får sen levererat. Brukar aldrig vara några problem.

Nu är det så att ett av de företag jag köpt från i USA verkar ha blåst mig. Ska försöka vara så kortfattad som möjligt.

I augusti beställde jag. I september kom 1 av 2 paket. Mailade fram och tillbaks om vart det kunde vara, och de ville inte svara på om jag skulle bli ersatt eller inte. Enligt trackingnr. hade det inte blivit inlämnat till posten utan endast registrerats att det skulle lämnas in dagen därpå.

Efter att ha blivit ignorerad i veckor så dyker ett mail upp, där de skriver att de "hittat" en order som inte skickats till mig, och vill att jag ska betala för den så de kan skicka. Precis som om inget hade hänt fick jag alltså detta mail.

Svarade tillbaks att jag inte fått en av mina leveranser ännu och att de ignorerat mig, och att jag därför naturligtvis inte vill handla av dem igen. Påpekar istället att detta måste vara det paket som de sa att de hade skickat, samt att de är skyldiga mig x antal kronor som jag genast vill ha tillbaks. Får tillbaks ett superövertrevligt mail, där de ber så mycket om ursäkt och inser att det måste vara det paketet, och att de naturligtvis ska skicka allt IDAG utan extra kostnad. Jag går trots allt på det, jag vill ju ha varorna, men bestämmer mig för att aldrig mer handla där efter detta.

Nu en månad senare har paketet inte dykt upp, jag får inget trackingnr, de svarar inte på ett endaste mail eller telefon. Vi har mailat alla mailadresser vi hittat till företaget. Vi försöker hitta något sätt att få kontakt med högsta hönset, men detta företag ägs av ett annat multiföretag där man endast kan få kontakt via kundservice - som naturligtvis inte heller svarar.

Finns det något jag kan göra? Rent juridiskt, vad har jag för medel att använda? Inga alls? Jag är så osäker på detta. Vill bara få veta om jag kan göra något eller om det bara är att glömma och lägga i ryggsäcken...

2360
49
Om det inte är något större värde, glöm det, men spar kvittot på betalning som kan kvittas mot vinst i företaget,en liten tröst.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
24
Tack för svaret! Har skickat in bedrägerianmälan till MasterCard (betalade med kort), och de har godtagit anmälan och kommer reklamera till företaget i fråga. De verkade mycket positiva men vi får väl se. Det är några tusenlappar så det är ingen småsumma, men inte hela världen heller.
47
Tycker inte det spelar någon som helst roll hur mycket pengar det rör sig om. Bedrägerier är alltid bedrägeri, och ska tas på största möjliga allvar.[br][br]I framtiden kanske de blåser folk på väsentligt högre summor pengar. Bättre att sätta stopp för detta i tidigt skede istället för att låta det vara. Bara min känsla![br][br]Lycka till med allt!
|  - A&R, founder of Dekor Records
|  - Musician, composer & producer
|  - Music industry blog
24
Tid tog det, men nu har jag äntligen fått pengarna tillbaks.  :bravo[br][br]MC skötte det toppenbra. Ville bara skriva ifall nån annan råkar ut för det, själv hade jag inte tänkt på att man kunde reklamera på det sättet.
2360
49
Att betala med kort kan ofta vara en extra garant för att man kan vara lite säker. Själv skulle vi åka till Malta tidigt en morgon och taxin var beställd. Vår son hade under natten fått hög feber. så det blev ingen resa och taxin kunde avbokas, att resan var köpt på kort gjorde att vi fick tillbaka det mesta vilket var en tröst i bedrövelsen.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.