Jag har eget företag och säljer via e-butik. I min bransch är det nästan alltid så att man betalar i förskott och får sen levererat. Brukar aldrig vara några problem.
Nu är det så att ett av de företag jag köpt från i USA verkar ha blåst mig. Ska försöka vara så kortfattad som möjligt.
I augusti beställde jag. I september kom 1 av 2 paket. Mailade fram och tillbaks om vart det kunde vara, och de ville inte svara på om jag skulle bli ersatt eller inte. Enligt trackingnr. hade det inte blivit inlämnat till posten utan endast registrerats att det skulle lämnas in dagen därpå.
Efter att ha blivit ignorerad i veckor så dyker ett mail upp, där de skriver att de "hittat" en order som inte skickats till mig, och vill att jag ska betala för den så de kan skicka. Precis som om inget hade hänt fick jag alltså detta mail.
Svarade tillbaks att jag inte fått en av mina leveranser ännu och att de ignorerat mig, och att jag därför naturligtvis inte vill handla av dem igen. Påpekar istället att detta måste vara det paket som de sa att de hade skickat, samt att de är skyldiga mig x antal kronor som jag genast vill ha tillbaks. Får tillbaks ett superövertrevligt mail, där de ber så mycket om ursäkt och inser att det måste vara det paketet, och att de naturligtvis ska skicka allt IDAG utan extra kostnad. Jag går trots allt på det, jag vill ju ha varorna, men bestämmer mig för att aldrig mer handla där efter detta.
Nu en månad senare har paketet inte dykt upp, jag får inget trackingnr, de svarar inte på ett endaste mail eller telefon. Vi har mailat alla mailadresser vi hittat till företaget. Vi försöker hitta något sätt att få kontakt med högsta hönset, men detta företag ägs av ett annat multiföretag där man endast kan få kontakt via kundservice - som naturligtvis inte heller svarar.
Finns det något jag kan göra? Rent juridiskt, vad har jag för medel att använda? Inga alls? Jag är så osäker på detta. Vill bara få veta om jag kan göra något eller om det bara är att glömma och lägga i ryggsäcken...