Skatter, vinst och lön i enskild firma

7
Jag startade företag i februari och trodde jag hade koll på bokföring osv, men nu visar det sig att det brustit i skattekunskap.

Jag har trott att jag vid deklaration (enskild firma) ska deklarera för min inkomst. Jag har nu fått reda på att det är vinsten jag ska deklarera.
Jag har dessutom under året gjort några egna uttag. Ska dessa beskattas också? På vilka belopp ska jag betala skatt? Hur vet jag hur mycket jag kan ta ut som "lön"?
Snälla, kan nån hjälpa mig att reda ut detta?
1165
För att ta det lite kort så skall egna uttag beskattas också, de ingår i den vinst som ditt företag gör.[br][br]Det du får behålla brukar kunna beskrivas som din vinst delat på 1,9 om du inte passerat några brytpunkter för statlig inkomstskatt på vägen. Av 100.000kr i vinst får du således behålla c:a 52.000kr netto. Din inkomstskatt blir vid 30% skatt c:a 22.300kr och den bruttoinkomst du skall betala sociala avgifter på c:a 74.300kr. [br][br]Om du inte har bra koll på hur skattesystemet fungerar så brukar Skatteverket ha en del informationsmöten för nya företagare där man går igenom det hela, eller så kan du kanske övertala någon redovisningsbyrå på orten att hålla en halvdagskurs för dig där ni går igenom hur det fungerar för dig och vad du kan göra för att få så bra utfall som möjligt.
7
Oki. tror jag är med. men då måste det vara nån sorts ackumulerad vinst jag ska betala skatt på?[br][br]Som det ser ut nu, har jag en vinst i resultat-barometern på ca 5500 kr, men under året har jag ju gjort egna uttag för 7-8000?[br]
1165
Det är väldigt svårt att veta exakt hur det ser ut för dig utan att ha resultat- och balansräkning framför sig. Men har du använt mer pengar privat än vad ditt resultat är, så kommer det säkert lite obehagligheter sedan när momsen skall betalas in. Ett alternativ är naturligtvis att du gjort egna insättningar också som balanserar uttagen, men det har du inte sagt något om.
7
Jag har betalat (och fått tillbaka) moms varje kvartal under året. Jag har dessutom satt in 23000 "egna pengar" för inköp osv. Jag har under året tagit ut 9000 som "Eget uttag". Detta måste väl vara ok?
1165
Det låter OK.
1073
139
Det här är ju en "standardsituation" för antagligen de flesta som driver enskild firma, "hur mycket skatt är jag skyldig och hur mycket kan jag spendera".[br][br]Därför är det ganska så obegripligt att så många näringsidkare sitter med bokföringsprogram som inte ger något som helst stöd för att hjälpa till med detta.[br]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.