Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.
Jonathan
Jag får ibland påminnelse på mitt privatabonnemang från Telenor och de är så jäkla smarta att de skickar ut fakturan med förfallodag den 22:a, då de vet att folk brukar betala räkningar ca den 27:e. Dessutom blir det ju bättre cash management för dem då de betalar ut löner osv den 25:e antar jag.
Jag vet att det går att ändra eller lägga upp autogiro men jag får aldrig arslet ur vagnen att göra det så jag tänker det ska väl inte vara så svårt att lägga upp den räkningen så den blir betald 22:a. Men ibland blir den ändå dröjande till ca 27:e och då är de jäkla snabba att påminna. +50 kr på nästa faktura och denna påminnelseavgift är 0% moms.
Borde vara applicerbart på förseningsavg också, tycker jag utan att veta säkert.
Mitt företags räkningar betalar jag såklart alltid spot on!
http://www.plast-tak.se
Så det är nog riktigt att betrakta förseningsavgiften som momsfri.
http://www.skatteverket.se/rattsinformation/rattsfall/tidigarear/2003/2003/protokoll200322.4.18e1b10334ebe8bc80001453.html#w
Nämnden gör följande bedömning.
Den förseningsavgift som förhyraren har att erlägga enligt punkt 11 i de Allmänna hyresbestämmelserna medför inte att denne har fått rätt att disponera varan under en förlängd hyrestid. Något nytt avtal om hyra av varan under ytterligare en tid har inte ingåtts mellan parterna och någon omsättning av tjänst föreligger därmed inte. Med denna bedömning uppkommer inte skattskyldighet till mervärdesskatt för bolaget på grund av de aktuella förseningsavgifterna.
Kommentar:
I ärendet är intressant att notera att Högsta Förvaltningsdomstolen i Finland i ett videouthyrningsfall bedömt förseningsavgifter utgöra en form av skadestånd medan Skatterättsnämnden funnit en annan grund för skattefrihet, nämligen den att förseningsavgiften inte utgör någon omsättning vilket i sig utesluter skatteplikt. Som framgår påverkas bedömningen av innehållet i avtalade hyresvillkor. Förhandsbeskedet har inte överklagats.
Område: Förhandsbesked
Jonathan