Många av er vet att jag driver mitt företag som sångerska och kulturproducent sedan fem år tillbaka. Sedan en tid har jag en längtan efter att driva något tillsammans med min sambo - och gärna något som innefattar produkter. Jag har så många idéer kring allt möjligt (marknadsföring etc.) som inte riktigt går att applicera på mina tjänster, men som mycket väl skulle kunna tillämpas på produkter. Däremot har jag ingen lust att bli uppbunden i en butik med lokalhyra. Således har jag ett tag haft en tanke på att starta en webshop. (Sambon är med på noterna.)
Så i fredags kväll såg jag plötsligt på ett annat företagarforum att en webshop var till salu. Produkterna tilltalar mig, och både jag och sambon kan tänka mig att jobba med dem. Hon som driver shopen idag brinner verkligen för den och har själv massor av utvecklingsidéer, hon har bara inte tid att driva butiken då hon har flera andra som går väldigt bra.
Webshopen är således uppbyggd och kopplad till ett par betallösningar, har ett litet lager (hon säger ca 1 ex per produkt - gissningsvis 1500-2000kr), en okej domän och ett fåtal kunder. Ägaren har dock ännu inte hunnit marknadsföra sajten. Årskostnaderna ligger på 500kr för webhotell med tillägg för kostnad per kundbetalning (3kr + 3%).
Vad skulle ni säga att den sajten är värd? Jag kämpar så ofta med att bygga upp saker från grunden och tänkte att jag för en gångs skull bara skulle "hoppa på tåget" och göra det jag tycker är kul (hitta kunder, komma på spännande marknadsföringsidéer, sälja produkterna).
Hon har givit mig ett pris, som jag nog inte vill betala, men har sagt att hon kan gå ner i pris vid snabb affär. Och jag är väldigt intresserad, men jag vill inte göra något alldeles förhastat, för pengarna har jag (vi) egentligen inte...
Ge mig gärna lite input! Tack fina ni 🙂