Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.
Men är ganska säker på att hennes inkomst läggs på toppen av mor eller fars inkomst.
Måste väl vara 16 år för få tjäna pengar själv om jag minns rätt.
Lön till barn
Du får bara göra avdrag för lön till dina barn om de
är över 16 år. Barnets ålder den dag arbetet utförs är
avgörande. Betalar du ut ersättning till yngre barn
blir du alltså beskattad för detta själv eftersom du
inte får göra avdrag för deras ersättning. Den ingår
ju då i den vinst du blir beskattad för.
Är barnet över 16 år får du göra avdrag, men bara för
marknadsmässig ersättning.
Dessa regler gäller även för styvbarn och fosterbarn
Jag såg i en annan tråd att det gäller anställning i ett AB.
Arbetarskyddsstyrelsen har i en författning reglerat vad som gäller vid anställning av minderårig. Arbetstider, typ av arbeten osv...
http://www.av.se/dokument/afs/AFS1996_01.pdf
Funkar sådant då🙂?...Hon fyller 16 år den 28 april nästa år och räkenskapsårs slut är den 30 april. Kan hon jobba under året och först få lön när hon har fyllt 16...exempelvis den 29 april. Hoppas att ni förstår hur jag menar 🙂.
För 13--14-åringar kan följande exempel över enkla och ofarliga arbetsuppgifter tjäna som
vägledning vid val av arbete. De listade exemplen fråntar dock inte arbetsgivaren skyldigheten
att i varje enskilt fall göra en riskbedömning (se 2 §). Listan avser att ange vilken nivå av
svårighetsgrad som kan anses som lämplig. En viktig faktor, som kan vara avgörande för om
arbetet är lämpligt eller ej, är hur länge och hur ofta det enskilda arbetsmomentet utförs.
1 Kontorstekniskt arbete: Arbete vid persondator eller terminal. Maskinskrivning,
registrering, sorterings-, plocknings- och arkiveringsarbeten, sortering av post,
fotokopiering.
2 Kommersiellt arbete: Lättare biträdesarbete i detaljhandel (inte arbete i utgångskassa).
Skyltning, prismärkning av varor.