Anställa 14 åring

19
En fråga till...min dotter som är 14 år gammal  vill och ber om att få jobba hos mig i min butik mot betalning. Hur gör jag....vad ska jag kunna veta när det gäller hennes anställning?
632
3
Kommer inte exakt ihåg hur det funkar.[br][br]Men är ganska säker på att hennes inkomst läggs på toppen av mor eller fars inkomst.[br][br]Måste väl vara 16 år för få tjäna pengar själv om jag minns rätt.
394
1
Så är det för barn under 16.[br][br][i]Lön till barn[br]Du får bara göra avdrag för lön till dina barn om de[br]är över 16 år. Barnets ålder den dag arbetet utförs är[br]avgörande. Betalar du ut ersättning till yngre barn[br]blir du alltså beskattad för detta själv eftersom du[br]inte får göra avdrag för deras ersättning. Den ingår[br]ju då i den vinst du blir beskattad för.[br]Är barnet över 16 år får du göra avdrag, men bara för[br]marknadsmässig ersättning.[br]Dessa regler gäller även för styvbarn och fosterbarn[/i][br][br]Jag såg i en annan tråd att det gäller anställning i ett AB.[br]Arbetarskyddsstyrelsen har i en författning reglerat vad som gäller vid anställning av minderårig. Arbetstider, typ av arbeten osv...[br][br][url=http://www.av.se/dokument/afs/AFS1996_01.pdf]http://www.av.se/dokument/afs/AFS1996_01.pdf[/url]
Ulf Bjarme
19
Stort tack för era svar.[br][br]Funkar sådant då:-)?...Hon fyller 16 år den 28 april nästa år och räkenskapsårs slut är den 30 april. Kan hon jobba under året och först få  lön  när hon har fyllt 16...exempelvis den 29 april. Hoppas att ni förstår hur jag menar :).
394
1
Om det är ett AB du driver så kan du anställa en 14-åring  förutsatt att du följer Arbetarskyddsstyrelsens regler:[br][br][i]För 13--14-åringar kan följande exempel över enkla och ofarliga arbetsuppgifter tjäna som[br]vägledning vid val av arbete. De listade exemplen fråntar dock inte arbetsgivaren skyldigheten[br]att i varje enskilt fall göra en riskbedömning (se 2 §). Listan avser att ange vilken nivå av[br]svårighetsgrad som kan anses som lämplig. En viktig faktor, som kan vara avgörande för om[br]arbetet är lämpligt eller ej, är hur länge och hur ofta det enskilda arbetsmomentet utförs.[br]1 Kontorstekniskt arbete: Arbete vid persondator eller terminal. Maskinskrivning,[br]registrering, sorterings-, plocknings- och arkiveringsarbeten, sortering av post,[br]fotokopiering.[br]2 Kommersiellt arbete: Lättare biträdesarbete i detaljhandel (inte arbete i utgångskassa).[br]Skyltning, prismärkning av varor.[br][br][/i]
Ulf Bjarme

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.