Har ett aktiebolag, ska starta enskild firma.

1
Hej!


Jag har som sagt ett aktiebolag tillsammans med några kollegor. Detta är mitt huvudsakliga yrke. Dock tänker jag nu starta en enskild firma för min hobby. Räknar med att dra in ca 50 000:- per år på detta. Kommer främst att handla upp dessa pengar i företagsrelaterade prylar men säkert ta ut lite pengar i lön också.

Så det jag undrar är om det svårt att hålla isär dessa företag när det gäller skatter etc? Hur fungerar det? Kan jag ha förlängt räkenskapsår på den nya firman? Vilken skatteform är det jag ska ha, F eller FA?

Tacksam för svar!
338
26
Tar du ut lön i ditt AB eller har planer på att ta anställning på annat håll så blir det FA-skatt du ska ha. Om du kan få förlängt räkenskapsår eller inte påverkas inte av att du har ett AB sedan tidigare. Nu är det nystart som gäller och de reglerna. Från SKV: [i]Ett räkenskapsår är för enskilda näringsidkare alltid samma som kalenderåret, utom när du startar ditt företag. Då kan räkenskapsåret vara förkortat eller förlängt, men inte längre än upp till 18 månader.[/i] I övrigt inga konstigheter vad jag kan komma på.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.