Senaste inläggen

Köp av AB (aktienköp)

Hej!

Undrar hur det fungerar med köp av aktier i ett AB.
Är det meningen att säljaren tar ut eget kapital utöver aktiekapitalet och betalar samtidigt sina skulder (kanske förutom moms redovisningskonto?) innan köpet genomförs?

Vet inte om jag uttrycker mig riktigt, men svarar gärna om det behövs ytterligare för...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Hur du skapar din forumsignatur

Här går vi igenom hur du skapar en forumsignatur där du kan marknadsföra ditt företag och länka till din hemsida. Det är enkelt och tar bara en minut och sen hamnar denna ”annons” under varje foruminlägg du skriver. En mycket bra funktion om du har en produkt eller tjänst som du vill att fler ska känna till.

Så här gör du:

Kategori: Om Företagande.se

Räkenskapsår

Jag är i behov av att registrera ett AB nu så fort som möjligt för att kunna skriva lite avtal + lite annat. Men sedan kommer jag inte komma igång verksamheten på riktigt förrens någon gång i mars.
Är det möjligt att ha ett förlängt räkenskapsår från nu och till mars 2013.
Eller har någon nått annat förslag på hur jag ska göra?

Sökes: Driftig, nogrann och pålitlig Extra Jobb

Hejsan

Jag håller på med import och försäljning och den biten fungerar hur bra som helst, har en mycket bra strategi som fungerar.

Detta är extra jobb, inget heltid, men kan bli en del om du är engagerad och noga.

Bor du i Malmö-trakten så vore det ett plus, men inget nödvändigt. Du kommer INTE behöva li...

Kategori: Söker/eftersöker

Könskvotering till bolagsstyrelser rätt eller fel?

Vi startar en tråd där vi kan diskutera ämnet kvotering. En het potatis som återigen hamnat på tapeten. Eller har den alltid varit där?

Vad tycker du?

Här kan du även

Kategori: Chef, Ledarskap och Coachning

Bokföra moms enskild firma

Hej,

Sitter och ska ta tag i 2011 års verifikat hittils (vet, dålig bokföringssed) och stöter på patrull. Använder programmet iOrdning, och när jag kollar på Balansräkningen för 2011 (innan jag ens börjat) så är inte momsen "nollställd" för i år. Det står Utgående moms: 6685 och Ingående moms: -9395,29. Misstänkte att det var något l...

Hur bokför jag inköp av varor som jag ska hyra ut?

Jag ska starta upp en liten enskild firma som hyr ut kläder och undrar hur jag ska bokföra detta o vilka konton jag ska använda mig av?

Enligt skatteverket klassificeras det som inköp av korttidsinvenarier som jag får direktbokföra som en kostnad istället för att göra avskrivning på dem då de förväntas hyras ut i max ett år innan de...

Eget märke?

Har alltid haft ett brinnande intresse före entreprenörskap och vill nu ta det första steget att starta min egna verksamhet.
Står dock inför ett vägval jag hoppats ni kan hjälpa mig med.

Jag vill starta en internetshop i sidan av mina studier där jag vill importera fodral till datorer. Har letat runt på alibaba och alla tänkb...

Kategori: Affärsidéer

hur bokföra överförd tjänstepension?

Hej, jag har ett relativt nystartat ab där jag sparar lite i en tjänstepensionsförsäkring som är nystartad av bolaget.

Från tidigare anställningar har jag pengar i olika tjänstepensionsförsäkringar som jag nu flyttat över till mitt bolags tjänstepensionsförsäkring, dels för att få bättre överblick och dels för att hålla nere på fondf...

Bor i USA, verksam i Sverige - moms på inköp?

Som rubriken antyder är jag bosatt i USA men har uppdrag i Sverige i min enskilda firma. Hur bokför jag inköp av t.ex. förbrukningsmaterial och inventarier här i USA, främst med avseende på momsen? Har letat runt lite grann men hittar mest sådant som handlar om inköp som ska föras in i Sverige från utlandet, vilket ju inte gäller i mitt fall.

Socionom och Webbmaster söker affärskompanjon/er

Hej jag är en ny medlem-blev medlem idag och tänkte försöka att hitta någon/några affärspartner till en eller ett par stycken affärsidéer som jag har genom den här sajten. Det är något av följande som jag vill göra, eftersom jag är webbmaster och utbildad i programmering så skulle jag vilja hitta en affärskompanjon/partner att göra hemsidor åt före...

Skuld till utländsk leverantör

Snabba råd eftersökes.
Har handlat massor med varor för en stor summa.
De första leveranserna var ok sedan var det längre inte ok och det mesta är skräp.
Jag vill inte betala denna utländska leverantör, dom vill så klart ha sin betalning. Vad händer om jag vägrar betala. Detta är ett land som inte tillhör EU.

Kategori: Inköp

Eftersöker nu 1 TM - Center! SME försäljning

Hej!

Vi har utvecklat vad vi tycker är Sveriges bästa tjänst till företag.

ALLA företagare har behovet!

Vi pratar om ren företagsförsäljning och ersättningen utgår enligt ersättnings stegen.

Maila oss på info@smekonsulterna.se

För frågor / Funderingar.

Mvh

Enklare att slå samman aktiebolag - fusion

En rad lagändringar ska göra det enklare att genomföra sammanslagningar, så kallade fusioner, och delningar av aktiebolag. Ändringarna gäller bland annat vilken information aktiebolag måste ta fram i samband med fusioner och delningar samt hur informationen ska göras tillgänglig för aktieägare och andra. Bakgrunden till ändringarna är ett EU-direkt...

Kategori: Nyheter

Tänkte gå till olika gym - vad ska jag ha med mig?

Hej!

Är helt ny på detta område. Har inte ens ett företag än och det lär dröja ett tag innan det blir ett. Min stora dröm är dock att öppna eget som dietist. Tänkte börja med att höra med de två gymmen på området om de på något sett skulle kunna ha behov av en dietist. Men vad jag ska jag ha med mig att ge dem? Bara telefonnummer och...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Har ett aktiebolag, ska starta enskild firma.

Hej!

Jag har som sagt ett aktiebolag tillsammans med några kollegor. Detta är mitt huvudsakliga yrke. Dock tänker jag nu starta en enskild firma för min hobby. Räknar med att dra in ca 50 000:- per år på detta. Kommer främst att handla upp dessa pengar i företagsrelaterade prylar men säkert ta ut lite pengar i lön också.

Starta eget, hjälp med företagsidéer

Hej hej

Jag är en gymnasiestuderande 18 åring som så många andra skulle vilja känna några extra tusen-lappar genom ett eget drivet företag.

Problemet är bara att jag inte har något aning om inom vad som är bra/dåligt att jobba med. Jag är väldigt öppen för förslag inom import/export verksamhet och dylikt.

Sälja tjänster till Norskt företag - moms?

Jag kommer att sälja/vidarebefodra kunder som är intresserade av hemsidor till en norsk webutvecklare.

Jag vet att jag inte behöver betala moms, utan att det är företaget som jag säljer till som ska stå för det.

Vi kom tidigare fram till en fast summa per kund som jag skulle få (2500,-). Är det standard att det är den...

Kategori: Företagande över gränserna

Eget företag - 16 år?

Goddag.

Det är så att jag över en tid blivit relativt intresserad i eget företagande, jag kan inte säga att jag tänkt speciellt långt när det kommer till hur företaget ska utformas eller dylikt, dock har jag en liten idé med en träningsbutik med fokus på gymtillbehör och löparsaker då jag själv har ansett att det skulle behövas en så...

Hur bokföra debiterad preliminärskatt?

Hur ska jag bokföra debiterad preliminärskatt i ett aktiebolag? Kan man göra så här:

När kontoutdraget från skatteverket kommer:

Konto 1630 KREDIT: 10 000:- enligt kontoutdraget för debiterad preliminärskatt
Konto 2510 DEBET: 10 000:- för preliminärskatten

När betalningen av preliminärskatten gör...