Reseersättning för konsult

9
Om jag har ett eget aktiebolag där jag hyr ut mig själv som konsult och har kontoret hemma (men arbetar sällan därifrån) - får jag då betala ut reseersättning till mig själv för resor mellan hemmet och kundens kontor? Har det betydelse hur långa uppdragen är?

Jag antar att varenda konsultande egenföretagare har stött på frågan men jag lyckas inte hitta några tydliga svar på internet. Jag hittade länken nedan på skatteverkets hemsida men jag är inte helt säker på hur jag skall tolka den informationen heller.

Skatteverkets ställningstaganden: Tjänsteställe för personal med växlande arbetsplatser

Är det någon här som vet vad som gäller?
51
UPA Jag kan bara ge en hint för jag är ingen expert: Man får dra av utgifterna man har för att få inkomsterna. Detta är en huvudregel. Är fasta arbetsplatsen hemmet, så är det. Du kan skriva till skatteverket och fråga. Du får då ett skriftligt svar du kan gå på. Behåll det svaret noga. (På telefon kan de svara vad som helst som de senare inte står för).
632
3
Där du utför huvuddelen av ditt arbete ska betraktas som ditt tjänsteställe. Eftersom du jobbar mycket ute hos kund så blir det givetvis i hemmet, eftersom du saknar annat kontor. Därmed kan du givetvis plocka 18,50/mil för resa med egen bil.
9
Tack för svaren. Det jag tänkte på var situationen där man blir kvar hos samma kund en längre tid och inte har några andra samtidiga uppdrag. Då kanske kundens kontor kan räknas som tjänsteställe eftersom jag ju utför majoriteten av mitt arbete där. Men i det läget så kommer ju även problematiken upp med F-skatt och huruvida uppdraget är tillräckligt självständigt eller räknas som en förtäckt anställning. Kanske bäst att undvika den situationen...

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.