Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 14 år sedan

Lettiskt microbolag

Jag har ett svensk AB, som hyr ut mig som hyrläkare. Har omsättning runt 800-900k per år, nästan inga utgifter, behöver inte ta ut speciellt mkt i lön, om jag kunde ta ut stor andel i utdelning, som jag dock inte kan. Stötte på lettiskt microbolag som så mkt annat lät perfekt med enbart 9% skatt inkl soc avgifter. så länge omsättningen är under 100000 euro. Men kan jag som arbetar i sverige om än enbart 5-6 månader per år också beskattas med enbart 9% eller träder skatter in i sverige och isåfall hur mkt? skulle jag oavsett utfall tjäna på det?
UPA: Det du skall se upp med är om du kan fakturera från Lettland eller inte, eller om du måste ha en filial i Sverige. Om du måste ha en filial i Sverige (möjligt för företag innom EU) åker du på svensk skatt i filialen (men kan göra vissa avdrag när pengar förs över till Lettland . blir deklaration i både Sverige och Lettland). Vill dina kunder betala till ett bankkonto i Lettland? Jag är lite tveksam om du kan ha rent Lettiskt företag om verksamheten rent fysiskt bedrivs som läkarverksamhet i Sverige. Men det får du ta reda på. En annan fråga är att många som startar företag utomlands blir negativt överraskade när de ser kostnaderna för att avveckla företaget - om och när det blir aktuellt. Ofta krävs advokat som tar bra betalt.
632
3
Bor du i Sverige så ska du med största sannolikhet betala skatt i Sverige på dina privata inkomster. Oavsett om det är lön från ett lettiskt eller ett svenskt bolag.
krjh: Riktigt, man måste betala skatt i Sverige för sina inkomster som privatperson när man bor i Sverige. Man får lägre avgift för sociala avgifter via Lettland, men också mindre pension mm när det är dax för det i framtiden.
Man kan ta det ett steg längre med lettiskt bolag. För mer info. sänd mig ett e-meddelande. Lars
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.