Tvist om reklamation

3
Hej

Jag driver en webbshop där jag säljer klänningar. En kund kontaktade mig efter köp då hon tyckte att färgen inte stämde överens med bilden på webbshopen. Bilden visar en ljust rosa-beige klänning, kunden hade uppfattat den som beige på bilden men tyckte att den var för rosa i verkligheten.
Givetvis godtog jag att hon skickade tillbaka klänningen och skulle få pengarna tillbaka.
När jag får klänningen i retur ser jag tydligt att den är använd, den har tydliga fläckar och prislappen är bortklippt.

Jag menar på att hon borde ha upptäckt färgen direkt och skickat tillbaka den i orginalskick. Jag har erbjudit mig att stå för fraktkostnaden tillbaka till henne då hon har betalt för klänningen men vill ej betala tillbaka hela beloppet då varan uppenbart inte är i säljbart skick. Men kunden menar att det är en reklamation och inte en retur, och att hon ska ha pengarna tillbaka.

Vem har rätt?
Och låt oss säga att jag inte betalar pengarna tillbaka och hon gör en anmälan till ARN och de fäller till kundens fördel, får jag endast betala tillbaka beloppet eller även skadestånd?
Klänningen har ett värde på ca 1000 kr.

MVH
Mikaela
355
1
Ser ut som om du förlorar här. Enligt [url=http://www.notisum.se/Pub/Doc.aspx?url=/rnp/sls/lag/20050059.htm]Distans- och hemförsäljningslag (2005:59)[/url] har kunden alltid rätt att ångra ett köp inom 14 dgr eller 7 arbetsdagar. Om du inte skrivit en extra klausul. Det ser du i [quote]Fullgörelse 17 § Näringsidkaren skall fullgöra sin prestation inom skälig tid. Om konsumenten och näringsidkaren inte skriftligen har avtalat annat, skall prestationen fullgöras senast inom 30 dagar från den dag då konsumenten gjorde sin beställning. Om näringsidkaren inte kan fullgöra sin prestation i tid och detta inte beror på konsumenten eller något förhållande på hans eller hennes sida, har konsumenten rätt att häva distansavtalet. Näringsidkaren skall informera konsumenten om detta. Häver konsumenten avtalet, skall näringsidkaren betala tillbaka vad konsumenten har betalat. Detta skall ske snarast och senast inom 30 dagar från den dag då näringsidkaren tog emot konsumentens meddelande om att avtalet hävts. Vid distansavtal om ett kulturevenemang, ett idrottsevenemang eller någon liknande fritidsaktivitet utomhus kan konsumenten och näringsidkaren skriftligen avtala att näringsidkarens återbetalningsskyldighet enligt andra stycket inte skall gälla, om fritidsaktiviteten måste ställas in på grund av vädret och inte kan flyttas till ett annat tillfälle.[/quote] Hoppas du får ordning på din försäljning.
7
Hej Mikaela! Gör så här: Ring konsumentombudsmannen och förklara allt. Sen kan du väl testa att förklara för kunden att man kan INTE returnera en använd vara! FÖRSÖK GÖRA SÅ PÅ EN LOKAL KLÄDAFFÄR!! Ps. Dem hade ju bara skrattat! Jag personligen blir så jävla förbannad på folk som tror sig kunna utnyttja andra medmänniskor på detta sätt! Annars gör du så att du förklarar för kunden att denne har brutit förpackningen och använt den, och därför gjort den osäljbar! Och du får 2 alternativ, antingen får du tillbaka klänningen, eller så får du tillbaka följande belopp Inköpskostnad+frakter. LYCKA TILL! Uppdatera gärna hur det går.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.