När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Jag driver en webbshop där jag säljer klänningar. En kund kontaktade mig efter köp då hon tyckte att färgen inte stämde överens med bilden på webbshopen. Bilden visar en ljust rosa-beige klänning, kunden hade uppfattat den som beige på bilden men tyckte att den var för rosa i verkligheten.
Givetvis godtog jag att hon skickade tillbaka klänningen och skulle få pengarna tillbaka.
När jag får klänningen i retur ser jag tydligt att den är använd, den har tydliga fläckar och prislappen är bortklippt.
Jag menar på att hon borde ha upptäckt färgen direkt och skickat tillbaka den i orginalskick. Jag har erbjudit mig att stå för fraktkostnaden tillbaka till henne då hon har betalt för klänningen men vill ej betala tillbaka hela beloppet då varan uppenbart inte är i säljbart skick. Men kunden menar att det är en reklamation och inte en retur, och att hon ska ha pengarna tillbaka.
Vem har rätt?
Och låt oss säga att jag inte betalar pengarna tillbaka och hon gör en anmälan till ARN och de fäller till kundens fördel, får jag endast betala tillbaka beloppet eller även skadestånd?
Klänningen har ett värde på ca 1000 kr.
Ser ut som om du förlorar här.
Enligt [url=http://www.notisum.se/Pub/Doc.aspx?url=/rnp/sls/lag/20050059.htm]Distans- och hemförsäljningslag (2005:59)[/url]
har kunden alltid rätt att ångra ett köp inom 14 dgr eller 7 arbetsdagar. Om du inte skrivit en extra klausul. Det ser du i
[quote]Fullgörelse
17 § Näringsidkaren skall fullgöra sin prestation inom skälig tid. Om konsumenten och näringsidkaren inte skriftligen har avtalat annat, skall prestationen fullgöras senast inom 30 dagar från den dag då konsumenten gjorde sin beställning.
Om näringsidkaren inte kan fullgöra sin prestation i tid och detta inte beror på konsumenten eller något förhållande på hans eller hennes sida, har konsumenten rätt att häva distansavtalet. Näringsidkaren skall informera konsumenten om detta. Häver konsumenten avtalet, skall näringsidkaren betala tillbaka vad konsumenten har betalat. Detta skall ske snarast och senast inom 30 dagar från den dag då näringsidkaren tog emot konsumentens meddelande om att avtalet hävts.
Vid distansavtal om ett kulturevenemang, ett idrottsevenemang eller någon liknande fritidsaktivitet utomhus kan konsumenten och näringsidkaren skriftligen avtala att näringsidkarens återbetalningsskyldighet enligt andra stycket inte skall gälla, om fritidsaktiviteten måste ställas in på grund av vädret och inte kan flyttas till ett annat tillfälle.[/quote]
Hoppas du får ordning på din försäljning.
Hej Mikaela!
Gör så här:
Ring konsumentombudsmannen och förklara allt.
Sen kan du väl testa att förklara för kunden att man kan INTE returnera en använd vara!
FÖRSÖK GÖRA SÅ PÅ EN LOKAL KLÄDAFFÄR!!
Ps. Dem hade ju bara skrattat!
Jag personligen blir så jävla förbannad på folk som tror sig kunna utnyttja andra medmänniskor på detta sätt!
Annars gör du så att du förklarar för kunden att denne har brutit förpackningen och använt den, och därför gjort den osäljbar!
Och du får 2 alternativ, antingen får du tillbaka klänningen, eller så får du tillbaka följande belopp Inköpskostnad+frakter.
LYCKA TILL!
Uppdatera gärna hur det går.
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att registrera dig som medlem.