Nolla momskonton varje kvartal, är det så viktigt egentligen?

3
Hej

Jag är ganska dålig på det här med bokföring då jag inte har haft företag (egen firma) så länge. Nu är jag rädd för att jag gjort en liten tabbe, som jag inte vet hur jag kan fixa. Enligt skatteverket ska jag nämligen kvartalsredovisa min försäljning och min moms vilket jag gjort korrekt tror jag. Problemet är att jag inte bokfört detta så bra, jag har nämligen hela tiden fått moms att fordra och därför inte behövt betala något efter dessa redovisningar (och därmed inte tänkt på det). Därför har jag inte bokfört dessa momsverifikationer och inte heller nollställt mina momskonton varje kvartal. Min fråga är därför vad detta kan ställe till för problem? Jag sköter mina momsbetalningar (och kunnat det utan nollställa kontona eftersom jag har så få verifikationer så jag kunnat räkna ut momsen varje kvartal utan bokföringsprogram) men vet inte vad jag måste göra nu. Ska jag strunta i det eftersom det är kvartal 4 nu och istället nollställa mina momskonton vid årsskiftet? Eller ska jag göra om hela årets bokföringen (vilket inte är jättesvårt eftersom jag har så få verifikationer). Några smarta idéer?

Denna månad kommer jag dock behöva betala moms vilket jag inte vet hur jag ska bokföra, eller nollställa kontona kring. Vet någon?

Tacksam för alla svar.
Med vänlig hälsning
Linus
394
1
Du kan ganska enkelt själv göra avstämningsverifikationer vid varje kvartals slut som nollställer kontona för utg. moms 261X och ing. moms 264X och samlar saldot på kontot för moms att erhålla 1650 respektive moms att betala på konto 2650. När sedan momspengarna betalas in på ditt skattekonto minskar du 1650 och när du själv betalar in till skattekontot minskar du skulden på 2650.
Ulf Bjarme

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.