Fakturering och höjda egenavgifter vid årsskiftet

17
Hej,

Jag har nyligen startat en enskild firma och har inte fakturerat något än, men jag funderar redan över min andra faktura.
Jag kör enligt Kontantmetoden och ska ju då bokföra allt eftersom ut- och inbetalningar sker, förutom vid årsbokslutet då jag även ska registrera skickade fakturor.

Jag kommer skicka en faktura den 30/12, som antagligen kommer betalas ungefär 30 dagar senare. Jag kommer samtidigt komma in på det år jag fyller 27 och får därmed de högre egenavgifterna.

Enligt "Bokföring, bokslut och deklaration" från Skatteverket så ska jag ta med fakturan i årsbokslutet men inte bokföra den förens jag har fått betalningen.

Ska jag skatta med de högre egenavgifterna då det bokförs nästa år fast jag utfört arbetet och skickat fakturan året innan?


Tack på förhand!
632
3
Du ska ta med den i bokslutet, och den blir därmed del i det resultat som du får fram för 2011. Du skattar alltså med de lägre avgifterna. Om du ex bokar intäkten såhär när fakturan skickas: 1510 Debet 10 000 2610 Kredit 2 000 3010 Kredit 8 000 Så bokför du såhär vid inbetalning 2012: 1930 Debet 10 000 1510 Kredit 10 000 Transaktionen på 2012 ger alltså ingen effekt. Sen så ska du ju precis på samma sätt även ta med leverantörsskulder som finns vid årsskiftet.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.