Jag driver en städfirma för ett och halv år och nu har jag första kund som vill inte betala fakturan! Jag fakturerar varje dag och hade inga problem tills nu, men denna kund är helt oseriös..
Har utförts en flyttstädning den 21:a november, allt var ok, var bra kontakt med kunden inga problem alls. Kunden även sa att betalningen ska synas på kontot den 25:e eller senast den 28:e(efter helgen) alltså innan förfallodatum som var den 1:a december.
Jag fakturerar alltid 10 dagar eftersom många kunder gör försena betalningar och det tar ca.10 dagar att för resten av betalning från Skatteverket(RUT-avdraget)
Nu kunden vill inte prata via samtal plus att han helt enkelt lägger på när hör vem ringer..sen ingen svar(han ser nummret och svarar aldrig). Har inte fått något förklaring för det..ingenting. Jag har sätt från början att kunden är lite konstigt, var försent ca.30min efter bokat tid så lite oseriös från första kontakt.
Jag har inte gjort kreditupplysning innan, precis som sagt var inga problem förut.
Jag gjorde kreditupplysning nu och ser jag att han har ca 20.000kr aktiva skulder..
Det handlar inte om mycket pengar som han är skyldig för städning, men har används väldigt mycket städmaterial plus arbete för att kunna fixa lägenheten som var skitit ..så han måste betala!
Fakturan för städning står på 2800kr då kunden har rut-avdrag på 1400:- alltså han ska betalala 1400:-
Vad ska jag göra?
-Jag har inte skickat påminnelse än.
-Om jag vänder mig till Kronofogden ska ansöka om hela beloppet 2800:- eller endast 1400:-?(Jag tänker att man som har skulder får inte skattereduktion..men det kan höra med Skattemyndigheten.)
-Har kollat upp några inkasso bolag som köper fakturor men fick svar att de kan inte köpa min faktura som är förfallen. endast hjälp med inkassoåtgärder.
Vad tycker ni ska jag ta hand om det själv eller anlita ett inkasso bolag? Finns något chans att få pengarna? Hur mycket skulle det kosta för denna fakturan(ungefär)?
Tacksam för svar!
Mvh Deea