Städfirma - frågor om RUT-avdrag
Jag har precis startat en städfirma(enskild firma) och efter allt är ok med F-skatt, momsregistrering och alla papper plus planering ska jag köra ingång med det.
Tänker att arbeta endast med flyttstädningar och hämstädningar.
Har läst en hel del om RUT-avdraget och konstaterar jag att avdraget ges endast för arbete men inte för material, resor eller andra kostnader i samband med erbetet. Hur ska man fakturera då?
Är rätt att skriva på faktura: flyttstädning av 50m2 och priset?(tip 2000kr - 50% = 1000kr kunden/1000kr skatteverket)
Eller ska man skriva allt som har används för att kunna utföra arbetet tip:
300kr material, 1700kr arbete ?(1700 - 50% = 850 kund/850 skatterverket och kunden betalar separat material som 300 + 850 arbete= 1150?
Jag undrar också vad händer med dom andra kostnader som företaget har under tinden såsom, telefon räkning, dator, eller andra kostnader bakom företaget som faktist man använder för att kunna göra marknadsföring, skappa fakturor, skrivare ,arbetskläder m.m. Vad händer med dessa kostnader?
Ska man skriva på varje faktura en lite summa som har används eller att skriva bara materialkostnad(som ingår allt) och sen summan?
Jag har också kollat runt 20 st städfirmor i stan och när jag har frågat vilken pris tar för t:ex en flyttstädning, alla har svarat tip 4000:- före rut avdrag 2000:- efter rut avdrag...alltså de räknar direkt 50% av kostnaden. När jag har frågat om jag behöver betala separat städmaterial de har svarat allt allt är ingår och man betalar endast halva kostnaden av fakturan....
Nu jag tänker att om man skriver allt material och separat arbete på fakturan, kan inte dra av 50% av hela kostnaden utan 50% endast för arbetet.
Hur är rätt?
Tacksam för svar!
Vänliga Hälsningar
Linda