Bankkonto i två länder med samma företag

5
Jag har en sak som strulat till det en del och jag hoppas någon vänlig själ har ett svar!

Jag driver e-handel och annan internetverksamhet och har medhjälpare i andra länder i Asien, främst Filippinerna, Indien och Vietnam.

Jag öppnade förra året ett bankkonto på Filippinerna så jag enklare skulle kunna betala ut lönen till konsulterna då det är så mycket strul med paypal (alla har inte det) och moneybookers och liknande tjänster som tar hutlöst betalt plus att det inte alltid går igenom när personen väl behöver sina pengar.

Jag har nu fört över en summa pengar till detta konto varje månad. Låt säga i snitt 10 000kr. Vissa månader har jag betalat ut 7000kr och andra 15000kr till mina kodare. Jag har kvitton och fakturor på allt så det är inget fiffel.

Problemet blir bara nu hur jag ska bokföra detta :unsure:
Summorna stämmer ju inte med mitt svenska bankkonto där det står utlandsöverföring på 10K - medan jag har har 2-5 olika fakturor varje månad på mindre belopp.

Totalt blir det ju ungefär desamma +/- någon hundralapp men beloppen i bokföringen blir fel.

Hur bokför jag detta?
632
3
Hej, Du använder lämpligtvis två konton även i bokföringen. Ex 1930 för SEK och 1931 för det utländska kontot. Överföringen från SEK till utländskt konto bokförs mellan 1930 och 1931. När pengarna betalas ut från utländska kontot så krediteras konto 1931. Om du för över mer pengar dit än du betalar ut så har du ju ett saldo kvar på kontot, i verkligheten, och i bokföringen.
5
Så enkelt det kan va.. när man vet :) Stort tack!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.