Preliminär inkomstdeklaration

5
Hej!

Jag håller på att planera enskild firman för nästa år och undrar när kan man lämna preliminär inkomstdeklaration inför 2013? Bör man vänta tills Skatteverket skickar ut F-skattsedeln i början på januari eller kan jag göra deklarationen redan nu?

Jag skulle vilja minska F-skatten eftersom jag har bytt till AB och vill köra parallelt ett tag..I så fall, kan man också minska preliminärskatten eller går det bra endast om man höjer f-skatten?

Tacksam för svar!

Hälsningar,
Andreas
632
3
Du kan borde kunna skicka in redan nu. Om det ökar eller minskar nuvarande debitering spelar ingen roll så länge som du uppger korrekta uppgifter.
1324
4
Den borde kanske redan varit inne. Men det går nog bra nu också. Sedan kanske SKM vill ha en motivering varför den går ner. Men att du håller på att "migrera" till AB är väl ett motiv om något. Hans
5
Tack för svar! Jag tänkte göra deklarationen nu men precis som du säger kanske det behövs en bra motivering... jag hade ca 10 000:- per månad under 2012 och tänker att minska f-skatten under 5 000:- för nästa år. Men hur ska jag formulära en lämplig motivering? Ska jag bara skriva ett kort upplysning om att jag har startat AB och inte vet hur bra kommer att gå under närmaste åren? Tacksam för svar!
1324
4
Skriv bara att du startat ett AB och att viss del av omsättningen kommer att ligga under detta AB. Hans
5
Tack för svar! Då vet jag det :)

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.