När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Hej,
PRV gör ingen bedömning i om du gör intrång eller inte på varumärket. Det är innehavaren själv som får agera om dom anser att någon gör intrång på deras varumärke.
I det här fallet har Städarna Sverige AB ansett att ditt varumärke är för likt deras.
Om du inte tycker att era varumärken är lika så får du kontakta dom och förklara varför du inte anser att loggorna är lika.
Kan ni inte själva lösa frågan så kan det bli frågan om en varumärkestvist i domstol.
Vill du skydda din logga så kan du ansöka om varumärkesskydd.
För att skydda ett namn/figur måste man göra en ansökan om registrering av varumärke. Blanketter och informationsmaterial finns på www.prv.se/varumarke.
Med vänlig hälsning Kundtjänst
Jag tycker inte att det ser ut att vara samma logga,du har ju ett löv i din logga vilket dom inte har.
Man kan tänka sig att du tänkt: rengöring = vattendroppe, miljövänligt = grönt löv. Alla städfirmor använder vatten men vet tyvärr inte vad reglerna säger i ett sådant här läge. Bättre du kollar upp det först så du sen kan svara dom.
Mvh Monica
Min grafiska formgivare förklarar olikheterna så här:
[i]"Utifrån detta vill jag förklara loggornas olikheter:
Andreas Städservice (nedan benämnt som AS) logotyp består av fem olika
element som tillsammans bildar logotypen. Dessa är:
1. Vattendroppen
2. Bladet
3. Den negativa ytan som symboliserar grenen som bladet växer på
4. Den sexkantiga svarta plattan
5. Samt företagsnamnet
Tillsammans bildar de logotypen. Inget av dessa element används
separerat från varandra.
Städarna Sverige ABs (nedan benämnt som SSA) logotyp består, så vitt jag
kan se och bedöma, av en droppe och företagets namn. Det ni har haft
synpunkter kring är droppformen. Även dessa skiljer sig åt på flera
punkter:
• Droppformen i AS logotyp är bruten genom den negativa yta som
symboliserar grenen. Droppformen i SSAs logotyp är obruten.
• Genom att lägga SSAs logga ovanpå AS kan man konstatera att de inte
heller har samma form. AS logotyp är 23 % bredare, eller knubbigare om
man så vill, vid samma höjdmått. Se bifogad bild.
• AS droppform består av två olika färger; en blå och en vit. SSA
droppform består av, så vitt jag kan bedöma utifrån den webbanpassade
logotypen på hemsidan, åtta till tio olika toner av blått – eller en
toning mellan flera färger.
• SSAs droppform används ensam tillsammans med företaget namn. AS
droppform används aldrig utan de övriga element som utgör logotypen.
Att det skulle ligga någon risk för förväxling mellan de två logotyperna
finner jag helt uteslutet."[/i]
Vi får se vad företaget svarar nu...
Det här låter så befängt att det är mycket intressant att få veta utgången av det hela. Logotyperna är inte ens lika varandra och att säga att det är ett intrång skulle innebära från deras sida att alla som har en liknande droppe eller droppe över huvudtaget gör intrång på deras varumärke? :OMG
En sak är säkert, och det är att företaget har gjort bort sig. :-[
Grafikern har mycekt bra punkter att påpeka.
1# Lootypen är inte lik, de kan man se med blotta ögat.
2# För att förväxlas borde således också de båda företagsnamnen vara likartade, vilket de inte är i detta fallet
3# Som jag sa tidigare "Så låter det å befängt att det är mycket intressant att få veta utgången av det hela....och att säga att det är ett intrång skulle innebära från deras sida att alla som har en liknande droppe eller droppe över huvudtaget gör intrång på deras varumärke?
Skall de gå på alla som har en droppe i logotypen så har de mycket att göra/klaga på framöver ;-)
Jag kan nog påstå att du har inget att oroa dig för.
Förresten: Vem av Er startade sitt företag först och när gjordes ev. skyddande av logotypen? Skiljer det sig här (dvs. att du startade din firma först) också så är det ju ännu ett starkt argument.
Men just nu tycker jag att du kan låta detta försvinna med vinden utan att oroa dig, och engagera dig i ditt företag...,igen. Förstår att detta måste varit irriterande och tidsödande för dig. Har själv drabbats av ett liknande scenario så jag vet hur du tänker och har känt under denna tiden...