Hur bokför jag en kreditfaktura från lev. i Visma enskildfirma?

4
Hej,
Lägger min fråga i en ny tråd och hoppas att någon kan hjälpa mig.

Om man nu redan har bokfört kostnadsfakturan och betalt den och sedan får en kreditfaktura för att man återlämnat varor som inte behövdes, hur bokför man kreditfakturan i Visma Enskild firma?

Jag vill ju att kostnaderna ska minska och inte att intäkterna ska öka som det blir om jag bokför det som en inbetalning, eller hur gör jag?
Skulle bli jättelycklig om någon kan hjälpa mig med det.

Mvh. Susanne
4
Jag utgår från att det är en leverantör som du beställer återkommande av? I sådana fall är det enkelt, den kreditfaktura då fått fungerar då som ett tillgodo hos leverantören. Säg att nästa faktura du för för beställda varor är på 5000:- och den kreditfaktura du nu fått är på 2000:-. Då betalar du in 3000:- till leverantören och bokför det som en utbetalning i Visma Enskild Firma med fakturan och kreditfakturan som underlag. Är det en leverantör som du aldrig mer kommer att köpa från, eller mycket mycket sällan, så är väl en utbetalning från dem till dig att föredra. Hoppas du förstår hur jag menar.
4
Hej och tack för ditt svar. Tyvärr är det en kreditfaktura på drygt 13000 kr som de nu utbetalat till vårt konto eftersom vi inte längre beställer från dem. Vi beställer istället från en annan av deras butiker, med annat bg.nr, söder om oss istället för norr på deras rekommendation. De har ändrat sitt utkörningsområde. Jag hade därför ingen faktura att dra från så de har nu betalt tillbaka till vårt konto. Frågan är som sagt hur jag bokför det? Mycket tacksam för svar.
1
Hej Sitter med samma "problem" Någon? Eller har du löst det Susanne? /David
32
1
Hej David o Suwe Bokför kreditfakturan tvärs om mot vad ni bokförde den första fakturan, det måste ju finnas någonting som ni beställt och betalt eftersom de betalar tillbaks pengarna till er. Nedan är ett [b]exempel[/b] på vara, bokför mot det konto som ni använde när ni betalade ut de 13 000 kr till dem. Vad gäller momsen skall ni ta den moms som står på kreditfakturan...som sagt nedan exempel. Ex. Faktura 13 000 kr moms 2 600 kr inköp kontorsmaterial. Ni bokför. 1930 debet 13000 2640 kredit 2600 6110 kredit 10400 På detta sätt tar ni bort kostnaden från bokföringen och lämnar även tillbaks moms som ni fått när ni bokförde fakturan första gången som en kostnad. Märk att detta är ett exempel, det kan ju finnas andra parametrar som jag inte vet.:cheer: Vänligen Ulla-Britt Västkustens Företagservice
4
Hej, Ulla-Britt: Tack för ditt svar. Tyvärr finns det inte möjlighet att välja konto i Visma enskild firma, man väljer endast utbetalning eller inbetalning. David: Jag har löst det på så sätt att jag drar av det från samma leverantör, dock på annan ort, men det avser samma kostnad "VAROR". Hoppas du förstår, dålig på att förklara. Jag bokför ej några av de kostnadsfakturor jag fått från leverantören på den nya orten. Upp till samma belopp som kreditfakturan vi fått återbetald är på, hos deras leverantör på gamla orten.Då blir det i allafall ingen intäkt, utan kreditfakturan minskar kostnaderna precis som den ska.
32
1
Hej Suwe och David. Hoppas ni har löst det båda två, det låter ju så. Hör bara av er om det är några problem, Vi kan slå våra kloka huvuden ihop.:bravo Vänligen Ulla-Britt Västkustens Företagservice.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.