Senaste inläggen

TÄVLING > Vinn webbutveckling vinstvärde 30,000Sek

Hej alla entreprenörer!
Mitt namn är Michael Tekin och driver företagen firstchance.se och firstapp.se. Jag ville göra något speciellt för alla företag och medlemmar och kom fram till iden med en tävling med ett totalt vinstvärde på 60,000kr. Du kan välja själv vad du vill vinna till exempel webbdesign så som hemsida och logotyp, e-handel (W...

Kategori: E-handel

Utländsk arbetsgivare - byta till frilansstatus

Hej, mitt första inlägg här. Hoppas på några insiktsfulla svar.

Jag är sedan tre år anställd av ett utländskt företag och jag gör tekniska utredningar åt dem. Jag är den enda i företaget som är bosatt i Sverige och företaget har ingen verksamhet i övrigt här.

Nu funderar jag på om jag skulle kunna ha något att vinna på...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

ebutik gärna södra Skåne samarbetspartner fysisk butik webbuti

Hejsan

Jag har produkter som jag vill sälja inom en ganska så begränsad marknad, men då jag har rätt bra koll inom området så vet jag vilka kanaler man ska använda och då jag även är bra på adwords SEO och analytics, så är det ok. Det som jag däremot inte fixar, det är att ha någonstans att vara, gärna någon fysisk butik med...

Kategori: Affärsidéer

webbutik samarbetspartner fysisk butik ebutik gärna södra Skåne

Hejsan

Jag har produkter som jag vill sälja inom en ganska så begränsad marknad, men då jag har rätt bra koll inom området så vet jag vilka kanaler man ska använda och då jag även är bra på adwords SEO och analytics, så är det ok. Det som jag däremot inte fixar, det är att ha någonstans att vara, gärna någon fysisk butik med...

Kategori: E-handel

samarbetspartner ebutik webbutik fysisk butik gärna södra Skåne

Jag har produkter som jag vill sälja inom en ganska så begränsad marknad, men då jag har rätt bra koll inom området så vet jag vilka kanaler man ska använda och då jag även är bra på adwords SEO och analytics, så är det ok. Det som jag däremot inte fixar, det är att ha någonstans att vara, gärna någon fysisk butik med litet lager, med möjlighet att...

Kategori: Söker/eftersöker

Avsluta året för första gången - hjälp med tre enkla (?) frågor

Hej! Mycket bra forum detta som hjälpt mig en massa. Nu ett par frågor som jag inte hittar svaret på...

Jag ska göra mitt första årsavslut på min enskilda firma. Jag har gjort en momsavstämning och kontoavstämning.

Min balansrapport 2013-12-31 ser ut som följer (har förenklat summorna):

1650 (Momsf...

Söker tillverkare av VVS-detalj

Jag har en produkt:
en liten vattenväxlare för tappvatten.
så att man kan gå in på vattenrör eller
en kran och göra en avledare.

Den har lite speciella egenskaper:
backventilfunktion mm och är lite mer
komplicerad vattenomkastarventil än en
vanlig 3-vägskoppling.

Jag lyck...

Kategori: Söker/eftersöker

Ospecificerat Kundforskott omvandlas till ett lan?

Kryptisk rubrik, ja det är inte ofta man har glädjen att få ett ospecificerat kundförskott…,

Saken: Vårt företag har tidigare fått ett ospecificerat kundförskott från vår kund som inväntade besked från Migrationsverket om arbetstillstånd för en I utlandet rekryterad nyckelperson.

Förskottet därför att aktiägarn...

Bokföra avgift i utbildningsorganisation

Hej,
Jag bedriver verksamhet inom dykutbildningar, och är ansluten till en organistaion som heter PADI. Det är denna org som certifierar folk, tar fram utb-matrial, annat material som jag använder i mina kurser osv. För detta betalar jag en avgift, som på deras faktura står "INSTRUCTOR RENEWAL FEE 2014". Det är ingen medlemsavgift, för det ä...

Driva verksamhet utan registrerat företag

Måste man ha ett företag registrerat hos Bolagsverket för att driva företagsverksamhet?

Kategori: Allmänt

Bokföra maskiner och goodwill?

Jag har startat en enskild firma och övertagit en cafelokal där jag betalade en övertagandeavgift som inkluderade hyreskontrakt och maskiner.
Det går att räkna ut värdet på maskinerna eftersom tidigare ägare löste ett leasingavtal på samtliga maskiner i samband med överlåtelsen.
Summan jag betalade är dock mer än värdet på maskinerna?...

Någon annan som använder Specter kassasystem?

Hej, jag undrar om det är någon mer här i forumet som använder Specter Business Management som kassa system och som har markverksamhet och inte bara webbutik?

Och så undrar jag vad ni andra som har butiker använder för kassasystem som går att koppla till webbutiken och lagerhålla saldot?

Ha en fin dag, det är ju måndag...

Speciellt tillstånd vid import av glass

Hej!
Har någon en ide om det behövs ett speciellt tillstånd vid import av glass från ett annat EU-land? Det handlar om glassautomater ( funkar på samma sätt som kaffeautomater), där man kan köpa glass i bägare.

Avtal för gemensamt ägande av mobilapp?

Hej!

Jag och min affärspartner har båda varsin enskild firma. Vi ska skapa en app och undrar vilka slags avtal man behöver för att länka båda firmorna till varandra och appen. Vi ska äga 50 % var av appen (koden, designen, varumärket etc.). Vilka slags avtal behöver vi och var kan man hitta sådana välskrivna mallar?

T...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Skydd av ägande

Om jag startar en ekonomisk förening enligt alla de krav som finns på denna bolagsform, kan jag ändra på något sätt garantera att jag har "makten" så länge jag vill över företaget? Eller kan övriga medlemmar kicka ut mig när det är dags för nyval? kan man göra så att man sitter en lång tid, ca 10 år som ordförande och på denna tid ev kanske hinna s...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Använda företagsnamnet i framtiden

Jag har ett namn på en ekonomisk förening som jag tänker starta (tecknande sker enligt alla krav som ställs på denna bolagsform).

Dock undrar jag om jag kan använda företagsnamnet i framtiden? På något sätt skydda det så att jag kan använda det på annan bolagsform? Säg ex. att jag vill starta ett hb eller en enskild firma och använd...

Kategori: Affärsidéer

Bufab rekryterar en Business Developer till säljavdelningen

Bufab rekryterar en Business Developer till säljavdelningen

Om tjänsten

För att bli framgångsrik som Business Developer på säljavdelningen hos Bufab är det viktigt att du har högt kundfokus och att du i ditt affärsmannaskap skall vara resultatorienterad och uthållig. Du är noggrann, målmedveten och kommunikativ. Du komm...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Provision till en VD

Hej!

Jag sitter på en intressant Startup som börjar generera lite pengar, dock ej så mycket än men den har en enorm potential.

Jag och mina kollegor är "uppstartare" och inte så duktiga på att driva saker. Vi känner därför att vi behöver någon som kan axla ansvaret som VD och ta oss ur garaget och in i finsalongerna...

Kategori: Chef, Ledarskap och Coachning

Bokföra tjänst

Hej alla på forumet!

Jag har en kort fråga om kostnadskonton vid bokföring utav en leverantörsfaktura.
Jag och en vän driver ett företag tillsammans i form utav två enskilda firmor då det var bästa lösningen för oss.
Det är så att jag fakturerar kunden och han fakturerar mig för hälften av jobbet. Då jag kommer bokföra...

Firma köpa hobbyverksamhet av privatperson

Hejan,

Jag driver egen firma och är nu i diskussion med en privatperson att köpa dennes hobbyverksamhet som omfattar en hemsida med vissa funktioner.

Vad gäller kring köp av verksamhet av privatperson egentligen? Är det så enkelt som att om denne begär låt säga 20 000 SEK så är det just detta som mitt företag ska betal...