Senaste inläggen

Betalningen till Bolagsverket (1900 kr); Kan det tas på AB't?

Hej, kort fråga kan denna nu privat betalade avgift tas på det nystartade AB't?
Om så; är det en avgift inkl moms?

Jag vet att en kostnad för uppstart via ett lagerbolag kan tas på företaget.

Riekko Consulting AB

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Ungdomslöner

Hur mycket ligger ungdomslöner inom städbranschen på?

Kategori: HR - Personalfrågor

E Cigaretter butik till salu

Vi erbjuder en fullt funktionell webbshop, redo att marknadsföras för den snabbväxande nischen för E­cigaretter. Eftersom vi inte har marknadsfört hemsidan finns det ingen trafik/inkomst att tala om, men allt annat är redo!

Plattform: Magento – Den största fördelen är att det inte finns någon månadskostnad och att det...

Kategori: Till salu

Konto 4001. Hur kreditera detta konto?

Hej
Jag har köpt in material för tillverkning av en produkt till kund.
Detta material har jag bokfört på konto 4001 (material för tillverkande produkter). Nu har kunden betalat fakturan, ska jag bokföra hela denna summa som försäljning eller dela upp det på olika konton? Fakturan består av materialkostnad, arbetstid och kostnad för ga...

Skatt för 2013

Hej! Undrar en sak. När jag gjorde klart bokslutet för 2012 och lämnat det med deklarationen i maj 2013, räknade jag ut skatten och betalade in till skattekontot. Det verkar som om pengarna skulle vara på skattekontot först nu i början på 2014.
Innebär det att skatten för 2013 skall vara på skattekontot i början av 2015? Preliminärskatten sk...

Bokföra uttag i enskild firma?

Hej! Undrar hur det egentligen är med egna uttag i enskild firma. Måste man bokföra uttag/överföring från företagskontot. Skatten styrs ju ändå av resultatet baserat på intäkter och kostnader. Man kan väl t.ex. driva enskild firma utan "företagskonto". Egna uttaget totalt blir ju ändå baserat på resultatet. Kan någon förtydliga detta?

...

Konsultarvode med traktamente

Jag ska ta ut ett konsultarvode, en engångssumma, för två veckors arbete i Namibia. Mitt första "bud" var 75 000 kr, men min uppdragsgivare tycker det är för mycket. De har en instruktör (anställd förmodar jag) på plats som får 40 000/månad exklusive traktamente. I traktamentet ingår, som jag förstår, resa, mat, logi och telefon.

Hur...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Starta ett AB för köp av ett företag?

Hej!

Jag går i tankarna att köpa ett befintligt företag och eftersom det lär kosta en slant så funderar jag om man inte skulle starta ett holdingbolag(i eller utanför Sverige).

Tanken är att jag inte vill ha ett såpas stort lån i mitt eget namn och tänkte därför att ett holding-AB skulle kunna ta lånet.

...

Kategori: Affärsidéer

Hur bokföra återbetald moms i enskild firma?

Hej,
Jag driver enskild firma, och gjorde nyligen mitt första förenklade årsbokslut. I samband med detta nollade jag konto 2620 och 2640 mot konto 2010. Jag hade moms att få tillbaka, och den betalades också ut för någon vecka sedan. Nu undrar jag om, och i så fall hur, jag ska bokföra detta?

Vänliga hälsningar,
Bibbi

Bokföra kundfordran

Jag har 2013 bokfört en faktura som kundfodring. Nu i februari 2014 betalas fakturan i sin helhet på bankgiro. Hur bokför jag den och hur gör jag verifikat.

Kurs entreprenörskap företagsutveckling

Känner ni till någon utbildning, gärna på distans, som kan ta en framåt i sitt företagande? Kanske något om varumärkesstrategi, företagsekonomi eller bara en allmän entreprenörsutbildning. Helst inte en grundkurs utan lite mer ingående. Eller krävs det att man gått grundkurserna i andra ämnen först innan man får ta nästa steg?

Jag tä...

Kategori: Allmänt

Omvandla Enskild Firma till AB? Bra eller Dålid idé?

Jag har sedan 3 år tillbaks enskild firma med en årsförsäljning på ca. 500 000 (brutto exkl.momsavdrag).
Jag har funderinr på att göra om det till ett aktiebolag och vill gärna ha åsikter om det är bra eller ej, nackdelar vs. fördelar. Jag låter en revisor sköta bokföringen i dagsläget då jag saknar kunskaperna.

Så frågan är o...

Kategori: Allmänt

Söker uppdrag inom IT samt samarbetspartners

Flex Consulting är etablerat sedan 2013, jag driver verksamheten som enskild firma och har tidigare arbetat i IT branchen sedan 10år tillbaka. Företaget är ett tjänsteföretag som riktar sig både till företag och privatpersoner. Nedan följer en sumering av de tjäsnter jag arbetar med.

* Installation, underhåll, hårdvara, felsökning, k...

Kategori: Söker/eftersöker

Skatt i AB

Hej,

jag funderar på att starta företag och har läst på en hel del, men vill reda upp en sak om skatten.

Till en början kommer ju intäkterna vara obefintliga tills jag har kunder. MEN Om jag en månad får in t ex 100 000kr - betalar jag då skatt på dessa 100 000kr? ELLER ska jag först räkna bort utgifterna och min lön o...

Problem med bokföring av hyra

Hejsan!

Jag är ny här på forumet och håller även på att starta företag för första gången och har då en fråga som jag hoppas att få svar på.

Jag är ljudtekniker och ska starta ett företag för att hålla på med musikinspelning. Jag hyr just nu en studio lokal, problemet är att han jag hyr ifrån inte får hyra ut i andrahan...

Funderingar kring företagsnamn

Till och från har jag funderat på att försöka starta ett företag igen. Sist jag nästan startade ett företag var för 4 år sedan men jag valde istället att vidare utbilda mig. Då hade jag lättare att komma på ett företagsnamn för verksamheten var digital design och grafik.

Nu till mina funderingar kring namn. Vad tycker folk om när man...

Kategori: Affärsidéer

Kan man låna ut pengar privat till sitt bolag?

En fundering jag har är om det är ok att låna ut privata pengar till sitt nya företag och vad finns det för för och nackdelar med detta??

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Hjälp mig att komma igång!:)

Hej alla, hoppas någon kan hjälpa mig så att jag kan kommma igång. Har gjort några påhittade transaktioner ifrån företagsstart till bokslut.

Ver 1 Insättning av eget kapital.

Kredit 2017 3000:-
Debet 1930 3000:-

Ver 2 Inköp av varor.

Kredit 1930 2000:-
Debet 4000 2000...

Söker Säljare

Söker Säljare/Telemarketing för uppdrag, du ska sälja

färdig
E-Handel system
Webbaserat affärssystem för tidsrapportering
Bokningssystem
Internet Marknadsföring system
E-Sälj system
CRM system
ERP System
IT-Support System

är du intresserad?
Skicka PM

Delägare till hotell i Söderhavet

Hej

Jag och min fru äger ett mindre hotell på Samoaöarna i söderhavet. Vi bor i sverige sedan några år tillbaka och söker nu efter en eller eventuellt flera delägare att hjälpa till med finansiering och eventuell drift av hotellet om rätt erfarenhet finns.

Hotellet som är i samoansk stil, med ca 10 samoanska fales och...