Senaste inläggen

Billig kortbetalningsmetod

Vilken kortbetalningsmetod är billigast och enklast för ett nystartat företag som bedriver försäljning genom webbsida över hela världen?

Har dock bara en produkt.

Antar att VISA och MasterCard är bra och ha.
Kan man endast köra paypal eller något liknande, vill inte att det skall vara irriterande för kunden och...

Kategori: E-handel

Kan ersättning bokföras som annat än lön

Har fått en fråga från en kund och undrar om någon har ett tips på hur man kan göra.

Det handlar om ett företag som har betalat ut en engångsersättning till en person som inte är anställd. Företaget vill inte att personen ska behöva betraktas som anställd med påföljande kontrolluppgift till skatteverket osv.

Så frågan...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

[deleted]

[deleted]

Kategori: Söker/eftersöker

Fastighetsbyrån söker en Franchisetagare Frankrike

Lediga tjänster
Franchisetagare till Frankrike
Om Fastighetsbyrån

Fastighetsbyrån är idag den största svenska mäklaren i Spanien med över 70 medarbetare på nio kontor från Barcelona till Gran Canaria. Nu vill vi expandera vår framgångsrika verksamhet även till den Franska medelhavskusten. Vår ambition är att f...

Kategori: Allmänt

Utveckla pappas firma

Jag funderar på att engagera mig i min pappas måleriverksamhet som idag bedrivs som enskild firma. Han har drivit företaget i över 30 år och har skapat ett starkt varumärke lokalt. Under de senaste 10 åren har han inte aktivt marknadsfört sin verksamhet, men ändå fått tacka nej till väldigt många stora arbeten på grund av tidsbrist.

...

Modell för säljare?

Hej!

Jag och en kompanjon har ett nystartat IT-företag.
I början har vi hjälpts åt för att hitta uppdrag (m.h.a. vårt samlade nätverk) men på sikt kommer min kompanjon ta större ansvar för sälj och jag mer för utförande.

Vi behöver hitta en eller flera modeller för ersättningen för de olika momenten och tar tack...

Uppstart av nytt klädmärke - Lite frågor.

(Visste inte vart jag skulle posta tråden)

Hejsan alla företagare!

Det är som så att jag och en nära vän till mig äntligen bestämt oss för att ta steget ut i företagsvärlden tillsammans. Vi är bestämt dedikerade att vi ska lansera ett helt nytt klädmärke, men då vi båda är unga och har mycket att lära angående produktu...

Kategori: Företagande över gränserna

Räntefördelning förbryllar

Hej
Det här med räntefördelning för enskild firma förbryllar mig
En räntesats 6,99% (besk år 2013) av det egna kapitalet får tas upp som inkomst av kapital (30%) i stället för inkomst av tjänst (33-55%)
Det egna kapitalet sätts den 1/1

Vad hindrar att göra en egen insättning just detta datum, för att sedan ta ut...

Fakturera mellan egna AB

Hej,

Funderar lite angående upplägg och företagande. Låt oss anta följande:

* Jag och en kollega äger 50% var av ett aktiebolag, låt oss kalla det "Företag A"
* Jag har dessutom ett eget aktiebolag som jag äger 100% av, låt oss kalla det "Företag B"

I stället för att jag tar ut lön ut "För...

E-handel söker skräddare i EU alternativt i Asien!

Hej,
Jag söker en duktig skräddare alternativt grossist i EU alt. Asien som kan vara med och utveckla ett lokalt skrädderi till en e-handel.

Anledningen till att jag vill ta produktionen utomlands beror på kostnaderna och den e-handels satsning som kommer att göras. Vi vill leverera fortsatt kvalité men måste sänka våra kostn...

Kategori: Företagande över gränserna

Wordpress kunnig person

Söker en kunnig person på wordpress. Gärna en yngre person som vill ingå i vår ledningsgrupp ev styrgrupp dock inget krav. Du ska bo i stockholm och är du intresserad så kontakta gärna mig

Faktura, skriva i moms eller inte på ett inköpt kvitto.

Vi har sålt en omklädning av ett par stolar som jag nu ska göra en faktura på.

Vi köpte in tyg för 700 kr inkl. moms som kunden ska betala för, utöver själva jobbet.
Hur skriver jag då i fakturan?
Först har vi jobbet som är 2000 plus moms, men..sen?
560 plus moms eller ska jag skriva 700 och inte lägga på någo...

Sälja saker utan företag

Hej,

Jag har sökt och hittat några gamla trådar om detta men inget uppdaterat eller som ger exakt svar på frågan.

Får jag, i vinstsyfte, köpa och sälja begagnade prylar på Blocket, Tradera och egen hemsida utan att starta företag. Självklart kommer jag att deklarera allt så att allt blir rätt med skatten.

ABB söker en Säljare lågspänningsprodukter i Sollentuna.

Att jobba på ABB innebär att du har över 150 000 kollegor i cirka 100 länder, tillgång till ett stort utbud av olika karriärvägar och får arbeta med teknik som ligger i den absoluta framkanten.

Därmed har vi inte sagt att du måste vara tekniker eller ingenjör för att söka jobb här. För att ett företag som ABB ska fungera är...

Folksam söker en Företagsrådgivare i Stockholm

Folksam söker företagsrådgivare - dina råd gör att företag växer och mår bra!

Vi söker dig som vill vara en del av vår prioriterade satsning inom individuell tjänstepension och som förstår hur en företagare tänker när de försäkrar allt de bryr sig om. Vi har fyra miljoner kunder, förvaltar cirka 300 miljarder och har utnämnts till år...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Låta skulder gå till Kronofogden

Är det bättre att låta skulder hos inkassobolagen gå till Kronofogden än att ha avbetalningsplaner hos inkassobolagen?

Nolla konton-enskild firma

Kan någon vänlig själ tänka sig att hjälpa mig med slutverifikaten för att jag ska kunna nolla kontona i SPCS? Jag vill så gärna göra det här "själv" och eftersom jag har en enskild firma utan anställda vet jag att det eg. är så enkelt (föregående år ca 5-7 slutverifikationer) men i år kan jag verkligen inte begripa hur jag ska nolla ex.vis momskon...

kundfordring - kontantmetoden

Jag använder mig av kontantmetoden.

Frågan:
Jag fakturerade kunder förra året och dessa har betalats in detta år. (Kundfordringar)
Hur ska jag bokföra dessa?
Om jag har förstått det rätt så ska jag bokföra det som en vanlig inbetalning detta år!?

mvh
Henriksinho

Underskott nystartat handelsbolag som lagts ner - kvitta

Hej,
Kan någon belysa följande problem...?

Handelsbolag startades mitten av december -08, första räkenskapsåret var 081215-091231 och således var det första beskattningsåret tax 10.
Därefter har det varit kalenderår, bolaget lades ner i november 2013 med underskott.

Jag har kvittat underskott från hande...

Skaffa revisor tillfälligt - omsättningen strax över 3 miljoner

Hej,

Har precis insett att omsättningen för året kommer hamna strax över 3 miljoner och då måste man ha revisor. Räkenskapsåret sträcker sig fram till sista april. Är det brådskande att hitta en revisor och registrera denna som revisor hos företag på Bolagsverket eller spelar det ingen roll om det görs under räkenskapsåret?