Godkänd revisor?

7
Jag vill gärna ta reda på en sak omkring sökning av revisorer. Jag har startat eget företag som revisor och undrar om något. Vill man egentligen ha en godkänd revisor när man letar efter en revisor? Jag kommer att bli godkänd revisor om 3 år och det är viktigt för mig att förstå hur det fungerar.
632
3
Hej, Jag måste börja med att fråga hur du arbetar just nu om du ännu inte är godkänd revisor. Samarbetar du med en godkänd eller auktoriserad revisor? Annars funderar jag över vilket arbete du gör?
1470
246
Vem som helst får kalla sig revisor om man så vill, dock inte godkänd eller auktoriserad. Men jag misstänker att TS jobbar med vanlig bokföring, och då är ju redovisningskonsult ett mer passande namn. Många, i synnerhet invandrare, kallar alla som har hand om papper för 'revisor'. Det är flera av mina kunder som kallar mig revisor, och jag ser också att dom skriver på en del papper *till revisorn*, fast jag själv aldrig varken kallar mig det eller utger mig för att vara. Jag tror det kommer från det engelska ordet 'accountant' som betyder både revisor, bokförare och bokhållare. En 'riktig' revisor i Sverige är ju dock en person som är snäppet 'högre' än redovisningskonsulter och har till uppgift att granska räkenskaperna i främst AB, och h'n är också på sätt och vis statens förlängda arm. När revisorn har skrivit på och godkänt ett bokslut så brukar sällan skatteverket gå in och kontrollera nåt där. Revisorn har ögonen på sig och blir av med sina tillstånd om h'n utför undermåliga jobb och godkänner felaktigheter i boksluten.
7
Tack för svar! :) Det är kanske en bättre idé att kalla mig för redovisningskonsult i början. Men jag undrar fortfarande om jag behöver vara en godkänd revisor för att driva en revisionsbyrå. Måste jag ha denna titel för att kunna skriva på och godkänna bokslut och andra dokument?
632
3
Hej, Det du måste tänka på här är att redovisningskonsult och revisor är två helt olika saker, även om det är många som kallar "den som sitter med alla papper" för revisor. Så för att försöka svara på dina frågor. För att driva en revisionsbyrå så behöver du inte vara godkänd eller auktoriserad revisor, men då bör du ha en sådan anställd. En revisionsbyrå sysslar med revision, och du inte kan göra detta själv. För att kunna skriva under årsredovisningar för aktiebolag där bolagsverket kräver revisor så måste du vara godkänd eller auktoriserad revisor. Lite kort i övrigt: Revision - Att granska bokföring, årsredovisning, styrelsens arbete etc. För att kunna göra detta (bortsett från föreningar etc där det inte finns krav på att skicka in någon årsredovisning) måste man vara godkänd eller auktoriserad. Du kan arbeta som revisorsassistent utan att vara godkänd eller liknande. Då jobbar du med samma saker, men någon annan har huvudansvaret och skriver under. Redovisning: Bland annat bokföring. Att upprätta årsredovisning och inkomstdeklaration. Med mera. Mer kvalificerat arbete utförs ofta av en redovisningskonsult (vilket vem som helst kan kalla sig) medan en redovisningsekonom, redovisningsassistent eller liknande ofta upprättar grundbokföringen. Det finns auktoriserade redovisningskonsulter också, detta kan inte vem som helst kalla sig. Förutom de som blev det genom övergångsregler så krävs 180 hp ekonomi och ett särskilt prov för att bli godkänd.
1
[b]Kalla dig redovisningskonsult istället ... Lite ovanlig ordning, att börja starta revisionsfirma, och sedan skaffa sig kompetens.. Godkänd revisor blir man efter ekonomutbildning på högre nivå, dvs universitet. Därefter kan man begära att Handelskammaren godkänner en. = Godkänd revisor.[/b] Aukt rev har ännu högre krav på kvalifikationer. Men,. som sagt, redovisningskonsult är mer rättvisande. Med vänlig hälsning Lena Granqvist Godkänd revisor Fastighetsekonom

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.