Senaste inläggen

Affärsidé med utbetalningsfrågor

Tjena!

Jag har en affärsidé men sammanhängande skattefrågor. Affärsidén är kortfattat ett kunskapsbaserat frågespel i en applikation där användare kommer kunna tävla mot varandra för riktiga pengar. Användare sätter in pengar via applikationen och kommer sen att ha tillgång till hela beloppet på sitt spelsaldo.

Min frå...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

samarbetspartner kiosk/butik

Jag söker en samarbetspartner för att sedan köpa en färdig kiosk/butik vart som helst i Sverige.

är du intresserad PMa mig så snackar vi mer.

MVH

Kategori: Söker/eftersöker

Vore väldigt tacksam för feedback och förståelse av innehåll!

www.goebusiness.com
demolösenord:goedemo

Kategori: Feedback

presentkort

hej, hag har litet företag inom skönhetsbranschen där jag säljer mycket presentkort.
jag har många ej inlösta presentkort vid årskiftet och de skall ju deklareras som kortsiktig skuld- i balansräkningen.
skall den summan dras bort på försäljningen i rsultatet?
för den redovisas ju inte med moms förrän de löses in.
jag tä...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Initiala kontakter med USA ang. återförsäljning av produkter

Hej!

Jag har fått en idé att bli återförsäljare för en amerikansk produkt som jag än så länge inte hittat någon återförsäljare för i Norden. Produkten är dock redan etablerad i Sverige och de flesta köper produkten direkt från USA, men vissa känner sig inte bekväma med att handla på kort istället för faktura, leveranstiden kan vara g...

Kategori: Företagande över gränserna

Bokföra korrigerade försäkringspremier i bokslut

Hej,

Jag bokför i ett mindre AB enligt bokslutsmetoden. För 2013 har jag löpande betalat in försäkringspremier till Fora baserade på preliminära löneuppgifter, som i efterhand har korrigerats och nu har jag fått en kreditfaktura då lönesumman blev mindre än beräknat. Nu undrar jag om jag ska boka in det krediterade beloppet (i det hä...

nya ägare ab

Hej , jag undrar när ab byter ägare, skall nya då överta tidigare bokförings material ? lr ska de som var ansvariga innan behålla bokföringen , ?

Hur hög dröjsmålränta kan jag ta?

Hur hög dröjsmålränta bör/kan man ta?
Jag får ofta försenade inbetalningar, i snitt kanske 7 dagar sena. Ordersummorna jag får in är i snitt 3000 kr.

Så nu undrar jag vilken ränta som jag bör ta ut, har aldrig brytt mig om att ta någon dröjsmålsränta utan enbart påfört 50 kr i förseningsavgift för uteblivna betalningar (ej se...

Kategori: Allmänt

Projekt sökes , Telemarketing

Hej!

Vi söker ett nytt projekt att anta, vi är ett telemarketingföretag som för tillfället har 7 st heltidssäljare samt 3 st deltidsanställda med placering i Stockholm, Solna Business park!
Vi hjälper företag med försäljning av deras produktportfölj, samt mötesbokningar är ni intresserade; kontakta oss!

Vi har...

Underskott och deklaration

Hej

Frågorna gäller enskild firma.

Inför deklaration förra året så hade jag på min deklarationsblankett outnyttjat underskott R48 ca 10 000kr.

Vid förra årets deklaration så använde jag mig utav 5000kr från underskottet för att kvitta en vinst på lika mycket.

Nu i året deklaration saknas...

Årets skattekostnad stämmer ej

Önskar hjälp med att stämma av årets skattekostnad. Tidigare år har slutlig skatt samt tillgodoräknad skatt varit med på skattekontot i december månad det år som bokslutet gäller och även bokförts mot skattekontot 1630.

För år 2013 kommer detta med först i mars 2014. Jag får inte årets skattekostnad att stämma. Det som är bokfört på...

Bokföra försäljning näringsfastighet

Hej
Har en enskild firma och bokför enligt kontantmetoden.
Har sålt en fastighet (inkl. inventarier) för 1 410 000. Mäklaren betalade 614 610 till firmans konto eftersom 725 000 var avdraget för att betala lånet, 70 500 för att betala mäklaren och köparen skulle betala 191 i fastighetsavgift.
Hur i hela världen ska jag bokföra...

Sälja tjänst i abonnemangsform. Hur?

Hej.

Detta blir mitt första inlägg på företagande.se
Jag håller på att utveckla en affärsidé och har i tanken som alternativ till betalsätt ha en abonnemangslösning på webbplatsen där företag kan få tillgång till tjänsten då de betalar en abonnemangsavgift som löper på varje månad med viss uppsägningstid.

Min f...

Nytt koncept på befintlig miljardindustri vad kan vara rimligt

Hej

Har en ide på en redan hållbar marknad som har ökat
100 miljoner varje år sen 2010.

Det finns idag ca 30 ST aktörer varav dom 8 största
omsatte 2013 1,3 Miljarder, och vinsten efter skatt
har varit runt 300 miljoner 2012-2013.

Min ide är inom samma koncept men med det bästa fr...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Kassasystem

Hej, finns det någon här som använder Easycashier? Bra, mindre bra?
Jag måste även ha en koppling till Textalk så om det är någon som har det är jag nyfiken vad ni tycker... HAr Specter i dagsläget.

Vilka andra kassasystem finns det som man kan koppla till en webbutik och hålla koll på lagersaldot?

Kategori: E-handel

NETS eller Samport?

Har ansökt om kortinlösenavtal hos norea och letar nu efter servicebyrå, valet står mellan nets och samport.

Samport:
Inträdesavgift 1990 kr
Månadavgift 400 kr
Tansaktionsavgift 200 kr ingår, därefter 2 kr
Transaktionsvgift utländska kort 146 kr

Nets:
Inträdesavgift 2490 kr
Mån...

Bokföra Inköp av varor som faktureras till kund med vinstpåslag

Om jag köper in varor som jag använder när jag utför ett jobb t.e.x ett lysrör. Jag fakturerar den kostnaden och lägger på några kronor på kostnaden av lysröret.
Hur ska jag bokföra detta?

Mina fakturor bokförs automatisk från mitt faktureringsprogram, men jag fastnade lite nu i hur jag ska bokföra inköp av varor som jag an...

Nätverk för innovativa företag!

Jag söker innovativa företag inom teknik. Gärna för hushållsapparater, moln, kamerateknik mm.

Gärna små och medelstora företag som är sugna på inspirerande samarbeten!

Jag söker också organisationer och nätverk där dessa företagare samlas.

Kategori: Off Topic

Bokför jag skatten på vinsten i den enskilda firmans bokföring?

Hej !
Jag har en fråga ang skatten på vinsten ( som jag tar upp i deklarationen)...
Ska jag bokföra skatten ( 22%) i den enskilda firmans bokföring?
Förlåt ... Säkert en dum fråga men tycker att det är svårt med vad som ska hållas isär från den privata ekonomin när det gäller resultatet ...
Jag har bokfört egna insätt...

4 aktieägare i nystartat företag, problem ja...?

Hej.

Jag driver i dagsläget ett bra rullande AB företag sedan 2 år tillbaks.

Nu är jag inne på mitt andra företag och jag funderar skarpt på att låta svärfar, tjejen och hennes bror få vara med i mitt nystartade.

Jag kommer ha 70% medans resterande delar på 30, det vill säga 10% var.