Senaste inläggen

Bokföra nervärdering och försäljning av varulager

Hej,
under räkenskapsåret 1/1 2013 – 31/12 2013 stängde vi vår butik och i augusti 2013 hade vi ett varulager värt ca 25 000kr. Vi sålde vårt varulager för 12 000kr + moms då vi helt enkelt ville bli av med allt. hur bokför jag detta på bästa sätt för att kunna redovisa ett varulager som är 0kr i årets förenklade årsbokslut och deklaration?...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Sälja muffins och munkar under festivaler ! lönsamt??????

Hej !

Jag tänkte sälja munkar och muffins under årets festival i HBG. Tänkte dock fråga er med erfarenhet hur det brukar gå till och om det är LÖNSAMT ? eftersom jag är bara 20 år gammal så känner jag att jag behöver mer kött på benen för att ta steget.

Jag tänkte dock sälja munkar och muffins med amerikanskt nytt ko...

Kategori: Off Topic

Kundervård

Hittar nya kunder men sen dröjer det för lägen mellan inköpen(1/1-14 köp 1 till köp 2 1/3-14) (Säljer alkohol till krögare)

Vad gör jag för fel ?

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Glömt att använda 2650 konto!

Hej!
Min sambo startade förra året ett företag. Det har varit lite krångel med vad som ska betalas/få tillbaka vid moms då han av misstag betalade moms till utlandet.
Nu ska jag börja på det nya året och kom på att jag totalt har missat att använda mig av 2650 konto under hela förra året! Eftersom det var så mycket krångel med momsen...

Nystartsjobb - hur beräknar jag arbetsgivaravgiften?

Jag tror jag blivit dragen ordentligt vid näsan av Arbetsförmedlingen. De lovade med 17950 kr om jag anställde en person på nystartsjobb. Fick beslut att jag "bara" skulle få 10105 kr i bidrag på en bruttolön på 16080 kr.
Nu bråkar den anställde och säger att hon ska ha netto efter skatt 12700 kr men jag kan bara ge henne de där 10105 kr.

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Hjälp med och avsluta företag

Skall lägga ner företaget nu tänkte jag men skulle behöva några råd om hur man bäst går tillväga.

Har enskild firma och momsreg/f-skatt.

All försäljning upphör den 30 april och det kommer inte hända någonting mer i verksamheten.

Har förstått att jag bör gör klart i bokföringen och skriva ut alla rapporte...

Kategori: Allmänt

Betala för tjänst utförd utomlands

Jag driver en enskild firma där jag konsulterar inom spelprogrammering men jag skall nu släppa första egenutvecklade spelet till mobil, som hjälp har jag bland annat en individ från Colombia som sitter där och jobbar mot en procent av vinsten.
Han är inte egen företagare men kan bli om det behövs men jag har en fråga angående hur det går til...

Kategori: Företagande över gränserna

Bokslut - Förskottsbetalning från kund - något att bita i

Då var det dags igen.

Trodde jag hade fått hyffsad koll på bokföringen nu efter flera år, men man hinner glömma mycket och nya situationer uppstår...

Har enskild firma, redovisar enligt kontant/bokslutsmetoden och helårsmoms. Använder Bla Start som bokföringsprogram.

Till saken hör att jag i december 201...

Citerus söker en Affärsutvecklare i Stockholm.

Skapa enastående affärer på Sveriges bästa arbetsplats

Till en nyckelroll där din kreativitet får utrymme att växa söker vi dig med passion för mjukvarans möjligheter att utveckla affären.

Fantastiska kunder och kollegor. I nästan två decennier har vi på Citerus utvecklat en spetskompetens i att bygga enaståend...

Kategori: Söker/eftersöker

Omföring årets resultat och eget kapital

Hejsan,

Som vanligt när det gäller bokföring så blir jag mer förvirrad ju mer jag tänker på det (tycker dock bokföring är kul, vilket kanske är lite märkligt...). Jag har en fråga angående omföring av årets resultat och eget kapital. Hur ska det konteras på rätt sätt om man gick med förlust föregående år?

Låt oss ta...

Förvirrande deklarationsdatum...

Nytt för i år är ju att deklarationstidpunkterna är mer utspridda för juridiska personer, dvs AB och HB/KB.

För de med kalenderår som räkenskapsår betyder det att deklarationsblanketterna skickas ut i mitten av maj.

Men efter vad jag förstår så ska man lämna sina bilagor, tex N3A för Hb nu den 5 maj.

Vad...

IMPORTERA FRÅN KINA

hej allihopa.
jag ska börja sälja smycken/accessoarer, skönhetsartiklar m.m från Kina. jag vet precis hur jag ska gå tillväga med inköpen osv. men det jag undrar nu är hur betalar jag momsen och tullen till tullverket? Jag blir bara galen av att läsa på deras hemsida.. vore tacksam till tusen om någon kunde hjälpa mig med detta 🙂

Kategori: Företagande över gränserna

Vilken moms står det på en bensinfaktura från utlandet?

Har en fundering gällande tankningar av företagsbil utomlands i Europa. Idag tankas bilen med ett bankkort och vanliga kvitton tas på stationerna. När jag skulle söka tillbaka EU-moms visade det sig ju dock att det är så otroligt tillkrånglat så det är meningslöst att sitta och försöka få med små tankkvitton.

Om företaget ( som är s...

Chef och ledare Förhandlingsenheten - Stockholm

Hyresgästföreningen är en medlemsorganisation som verkar för hyresgästers intressen och rättigheter. Vi har över en halv miljon medlemmar och den övergripande verksamhetsidén är att alla har rätt till en god bostad till en rimlig kostnad. Vi är en partipolitisk obunden och demokratisk uppbyggd organisation. Hyresgästföreningen stödjer hyresgäste...

Hjälp - fel i bokföring

Hej! Varning för lång text!

Jag har FA-skattsedel och driver en väldigt väldigt liten firma vid sidan om min huvudsakliga inkomst. Jag saknar mer eller mindre helt kunskap i företagsekonomi och har därför tagit hjälp av en person som jobbat med ekonomi i massa herrans år och som kunde tänka sig hjälpa mig med bokföring. Vi gjorde 201...

Tryck på solglasögon

Jag hade tänkt att starta upp ett företag och sälja mina produkter genom webben.
Jag kommer att inrikta mig på solglasögon just nu. Det jag hade tänkt är att köpa (vilket jag gjort nu) in solglasögon i olika färger och former och sedan "printa/sätta på" mitt egna brandname.

Hur går jag tillväga från att jag har fått hem glasög...

3000 par True Religion Jeans

Hej

Vi har rest parti på 3000 par True Religion Jeans till endast 46 kr/par. butiks pris ligger mellan 1600-3000 kr...

För mera information skicka PM

Kategori: Till salu

400 par Pink Ladies shorts

Hej

Vi har et rest parti med 400 super läkra Pink Ladies shorts,, till 25 kr/stk. butiks pris 299 kr...

1000 par Nike och Adidas sko

Hej

Jag har et restparti med lite över 1000 par NIKE och Adidas skor storlek 40-44 för bara 45 kr/par.

För mera information skicka PM

Affärsidé med utbetalningsfrågor

Tjena!

Jag har en affärsidé men sammanhängande skattefrågor. Affärsidén är kortfattat ett kunskapsbaserat frågespel i en applikation där användare kommer kunna tävla mot varandra för riktiga pengar. Användare sätter in pengar via applikationen och kommer sen att ha tillgång till hela beloppet på sitt spelsaldo.

Min frå...