Senaste inläggen

Jobba Hemifrån!! Tjäna upp till 2000-5000 kr/dag

Vill du få valuta för din tid när du jobbar? I så fall är du rätt person vi söker, vi erbjuder 2000-5000 kr/dag för rätt person, PM.a för mer information

Kategori: Söker/eftersöker

Provisionssäljare sökes Sverige

Söker en eller två provision säljare som ska besöka befintliga kunder och bearbeta nya. Du ska vara van att jobba självständigt och vara resultatinriktad. Kunder består av klädbutiker, kiosker, skohandlare mm. Produkterna är skinn med bra marginal för butikerna, såsom plånböcker, korthållare, mobilfodral etc. Bra exponerat i butik så säljer dessa p...

Hur bokför jag ett privat lån in i ett HB

Jag undrar följande:
Har ett privat lån på 100.000, men räntor och amorteringar betalas via HB.
För att detta ska bli rätt, måste jag väl "låna" ut dessa 100.000 till HB? Så skulden finns på HB???
Eller tänker jag helt fel???

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Pokersida söker delägare

Jag har en kontakt som har en pokersida och för att sprida ägandet vill han nu sälja andelar i detta.

Skicka PM här så berättar jag mer.

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Investerare sökes import bilar

Hej,

Robin heter jag och är 23 år gammal.
Jag och en kollega har importerat bilar ifrån England mesta dels japanska sport bilar vid sidan om och sålt till Sverige. Vi har sätt att med våra egenskaper och kunskaper inom denna bil värd så kan vi göra ganska bra omsättning. Vi har nu idag startat ett företag till detta. Förutsätt...

Bokföring av utlägg för kund som saknas på faktura i AB

Hejsan,
Detta gäller Aktiebolag med faktureringsmetoden. Under ett kunduppdrag gjordes ett utlägg för kundens räkning.

Fakturan skickades sedan UTAN att detta utlägg fanns med vilket i efterhand var dumt (!), istället meddelades kunden om utlägget och fick kvitto "bredvid" fakturan.

Kunden gjorde sedan _en_ inb...

Bokföring av inventarier under 10 000:-

Hej,

Jag har för första gången köpt in inventarier till företaget i form av fotoutrustning. Inköpen är tre till antalet från två olika leverantörer. Det sammanlagda värdet för prylarna är över 5000 men under 10 000 exkl. moms. Jag har läst mig till lite olika regler, någon säger att över 5000 och som har en livslängd på över 3 år ska...

Lamagroup söker Telemarketinguppdrag

Lamagroup är ett nyöppnat, innovativt och vasst säljföretag som primärt riktar sig till Svenska företag. Vi har även nordisk språkkompetens.

Vi som står bakom Lamagroup har mångårig erfarenhet av telemarketing, marknadsundersökning samt support och backoffice.

Som kund till Lamagroup skall du känn...

Resebyrå söker mentor

Har blivit godkänd for ett mentor genom Trygghetsrådet (Malmö) men dem har ingen inom resebyrå branchen. Krav är aktivt arbete vid att driva resebyrå inom de senaste 2-3 år.

E-handel – Omsättning, +150.000kr/mån

Till försäljning är en unik e-handelsgalleria med två populära webbbutiker och en prenumerationstjänst. Verksamheten är inriktad på försäljning av hygien, intim och skönhetsprodukter och har en kundstock på cirka 8000 kunder (varav 300 är aktiva prenumeranter via vår prenumerationstjänst Rakbladsklubben.se). Vi har en stor del återkommande kunder v...

Kategori: Till salu

Bokföra fakturor, inbetalningar osv

Hej alla företagare!

Jag har en fundering kring bokföring gällande fakturor och bankrelaterade händelser.
Jag bokför enligt fakturametoden och bokför allting som händer och skriver ut papper på allt (ex. fakturor, banköverföringar, kvitton osv) allt hamnar på papper i pärmen för varje verifikation.
Det jag funderar på f...

Betalningen till Bolagsverket (1900 kr); Kan det tas på AB't?

Hej, kort fråga kan denna nu privat betalade avgift tas på det nystartade AB't?
Om så; är det en avgift inkl moms?

Jag vet att en kostnad för uppstart via ett lagerbolag kan tas på företaget.

Riekko Consulting AB

Ungdomslöner

Hur mycket ligger ungdomslöner inom städbranschen på?

Kategori: HR - Personalfrågor

E Cigaretter butik till salu

Vi erbjuder en fullt funktionell webbshop, redo att marknadsföras för den snabbväxande nischen för E­cigaretter. Eftersom vi inte har marknadsfört hemsidan finns det ingen trafik/inkomst att tala om, men allt annat är redo!

Plattform: Magento – Den största fördelen är att det inte finns någon månadskostnad och att det...

Kategori: Till salu

Konto 4001. Hur kreditera detta konto?

Hej
Jag har köpt in material för tillverkning av en produkt till kund.
Detta material har jag bokfört på konto 4001 (material för tillverkande produkter). Nu har kunden betalat fakturan, ska jag bokföra hela denna summa som försäljning eller dela upp det på olika konton? Fakturan består av materialkostnad, arbetstid och kostnad för ga...

Skatt för 2013

Hej! Undrar en sak. När jag gjorde klart bokslutet för 2012 och lämnat det med deklarationen i maj 2013, räknade jag ut skatten och betalade in till skattekontot. Det verkar som om pengarna skulle vara på skattekontot först nu i början på 2014.
Innebär det att skatten för 2013 skall vara på skattekontot i början av 2015? Preliminärskatten sk...

Bokföra uttag i enskild firma?

Hej! Undrar hur det egentligen är med egna uttag i enskild firma. Måste man bokföra uttag/överföring från företagskontot. Skatten styrs ju ändå av resultatet baserat på intäkter och kostnader. Man kan väl t.ex. driva enskild firma utan "företagskonto". Egna uttaget totalt blir ju ändå baserat på resultatet. Kan någon förtydliga detta?

...

Konsultarvode med traktamente

Jag ska ta ut ett konsultarvode, en engångssumma, för två veckors arbete i Namibia. Mitt första "bud" var 75 000 kr, men min uppdragsgivare tycker det är för mycket. De har en instruktör (anställd förmodar jag) på plats som får 40 000/månad exklusive traktamente. I traktamentet ingår, som jag förstår, resa, mat, logi och telefon.

Hur...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Starta ett AB för köp av ett företag?

Hej!

Jag går i tankarna att köpa ett befintligt företag och eftersom det lär kosta en slant så funderar jag om man inte skulle starta ett holdingbolag(i eller utanför Sverige).

Tanken är att jag inte vill ha ett såpas stort lån i mitt eget namn och tänkte därför att ett holding-AB skulle kunna ta lånet.

...

Kategori: Affärsidéer

Hur bokföra återbetald moms i enskild firma?

Hej,
Jag driver enskild firma, och gjorde nyligen mitt första förenklade årsbokslut. I samband med detta nollade jag konto 2620 och 2640 mot konto 2010. Jag hade moms att få tillbaka, och den betalades också ut för någon vecka sedan. Nu undrar jag om, och i så fall hur, jag ska bokföra detta?

Vänliga hälsningar,
Bibbi