Senaste inläggen

Köpa 49% i arbetsplatsen?

Frun är erbjuden att köpa 49% i arbetsplatsen drar in huvudparten av inkomsterna. Ska få ett "aktieägaravtal" och köpa resten sedan.
Ägaren har anhöriga anställda och en risk kan vara att de blir osams och hon går, men då sjunker värdet på hennes 49%.
Med 49% är man väl maktlös, så varför inte ha 50/50, eller kan man reglera upp allt...

Kategori: Allmänt

Bra skatteuträkning i NE R42?

I Näringsbilaga NE har Skatteverket satt ner summan i R42 från 410.594 till 30.899 och är väl bara bra?

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Skydda en idé?

Hej!

Jag har en fråga. Jag har en idé på en produkt eller en slags tjänst, närmare korrekt en appidé. Nu vill jag så klart slå slag i saken och skapa denna appen, men varken kunskapen eller pengarna finns.

Om jag skulle hitta ett företag som har en bra grund, där mina idéer skulle kunna utveckla appen en hel del.. Om...

Kategori: Patent- och registreringsfrågor

Hjälp med importörer och distributörer!

Hej!

Vi är två stycken som ska starta en webbshop som säljer smink. Vi har det mesta fixat men det största problemet har varit vart vi ska få tag på produkterna vi ska sälja då det är märken som är rätt ovanliga i sverige men vanliga i USA, såsom TooFaced, TheBalm, Urban Decay, Lorac cosmetics, real technique, Anastasia Beverly Hill...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Bokföra faktura (inköp) med tobaksskatt/punktskatt

Hej på er,

Jag har nyligen köpt in tobak och har fått en faktura som utöver nettopris, moms och öresutjämning innehåller tobaksskatt. Min undran är hur jag ska bokföra tobaksskatten. Inköpet är gjort av en svensk grossist och det är således denne som står för själva inbetalningen till staten. Momsen ska räknas på netto+tobaksskatten,...

Inköp av jordbrukstjänster.. konto..?

Har lite fler funderingar gällande en samlingsfaktura från våran grannbonde.
Vi har fått hjälp med dikesrensning, harvning, sådd samt ogräsbekämpning m.m. Under vilket konto ska jag lägga dessa inköp av tjänster?

Licenser alkoholfri dryck

Hej, jag är en mycket driven kille som tror sig veta en ny dryck som det finns en stor marknad för!(alkoholfri dryck) Jag vet redan ett bryggeri och de har även ett produktutvecklings kontor.

Problemt är det: Behövs det någon typ av licens eller liknade för att producera och sälja en egen dryck med egen logga på? Och hur är det med...

Kategori: Affärsidéer

Söker ni efter en seriös telemarketingbyrå? Hör av er till oss!

Vi söker i dagsläget efter en nya seriösa samarbetspartners som vill använda oss som TM-kanal. Vi har idag 8 stycken stolar som ska fyllas upp. Vi söker både försäljning och mötesbokning inom B2B och B2C.

Vilka är då vi Kundlänk?

Vi är ett telemarketing-företag från Uppsala och har funnits sedan 2012. I dagsläget sitte...

Kategori: Söker/eftersöker

Delägare till starkt växande ehandelsverksamhet

Söker 1-2 delägare till etablerad ehandelsverksamhet i AB. Behöver stärka upp verksamheten med fler personer och önskar därför ge 1-2 st möjlighet att bli medinvesterare istället för att anställa. Du/Ni förstår vad det innebär att driva eget och vill det. Uthållighet och drivkraft är viktiga parametrar.

Verksamheten har funnits i 3...

Försäljning av en större summa till utlänskt företag

Hej!
Normalt sett sköter jag en webshop via nätet mad vanliga transaktioner runt 200-1000kr men nu har jag fått en kund som vill beställa något jag inte har i webshoppen.

Till kund ex moms ligger värder runt en 180.000 kr vilket för mig är en hel del pengar.

Kunden i sig äger ett ltd företag baserat i eu.
...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Hjälp mig hitta enkelt bokföringsprogram AVSLUTAT INLÄGG

Hej
Denna frågan har troligtvis svarats hundra ggr här men jag har googlat och googlat och tänkte kanske bäst att fråga även här.

Jag ska börja bokföra åt min man som är frisör och hyr stol i en salong. Han har inte tid själv och eftersom jag är föräldraledig hjälper jag till med detta.

Nu har jag INGEN erfarenh...

Redovisning av olika inköp utan kvitto, hur?

Hej!

Jag är i planeringstadiet av uppstart av Enskild firma.

Jag kommer designa(vissa kommer köpas färdiga andra tillverkas av mig) och sälja olika smycken och accessoarer, detta är en bisyssla/hobby men kan med lite tur och arbete inbringa lite extra klirr 🙂

I alla fall, materialet jag kommer att använ...

Bokföra kostnader under året i efterhand på bästa sätt

Hejsan!
Jag driver ett AB för första året (och gången) och har fört löpande bokföring under året. Då bolaget är nystartat så har det inte funnits mycket vinst i början och företaget har då "lånat/fått" en del resurser av mig och min delägare som privatpersoner (bil, mobiltelefon, internetuppkoppling, kontorsplats m.m.)

Nu till...

Importera från Tyskland, trading

Hej,

Jag funderar på att köpa en produkt i större mängd från Tyskland och paketera om i mindre förpackningar och sälja i en webbutik i Sverige. Vet någon hur jag ska gå tillväga? Jag köper idag själv produkten från Tyskland för egen konsumtion. Behöver man något tillstånd för att sälja den vidare från det tyska företaget? När man pak...

Kategori: Företagande över gränserna

Enskild firma, reparation av elektronik, lager, inventarier

Hej!
Jag har precis blivit godkänd för FA-skatt och blivit momsregistrerad.
Har alltså fast anställning och tänkte ha detta som en liten bisyssla.

Jag kommer ägna mig åt reparation/service av elektroniska instrument samt relaterad utrustning.
Jag har några tunga frågor som jag inte riktigt hittat svar på efter ca...

LIA/Praktik,(Hel- deltidsjobb) - Jönköpings Län med omnejd

Hej, jag eftersöker inom Jönköping Län med omnejd de företag, företagare som kan vara intresserade av att av vara LIA -företag unde några veckor.

Jag studerar vid Nässjö Akademin mot "Digital marknadskoordinator" och vi ska ut på LIA under ca 10 veckor med start v.13 2015 och jag eftersöker något företag som kan tänkas behöva hjälp m...

Vi letar efter en affärsidé

Hej! Vi är två glada och mycket drivna tjejer i 30-årsåldern som letar efter en affärsidé. En av oss är arkitekt och den andra business controller. Vi har båda gedigna utbildningar och kommit en bra bit i våra karriärer men nu känner vi att vi vill satsa på vårt eget, frågan är bara vad!

Har ni några förslag på hur vi kan kombinera...

Kategori: Affärsidéer

Mobiltelefonabonnemang

Hej, Skatteverket har lämnat ett nytt ställningstagande kring eventuell förmånsbeskattning av privat användning av t.ex. mobiltelefon. Jag hittar endast information för anställda. Är det någon som vet om det nya ställningstagandet även gäller enskilda firmor? Idag drar jag av det fasta priset för mitt mobiltelefonabonnemang som används både i föret...

Dropshipping - Införselmoms/Utläggningsersättning

Hej. Visst är det lagligt/korrekt, om man vill, att kunna betala en kunds faktura han fått från speditören för att sedan bokföra avgifterna? Det handlar om dropshipping utanför EU.

Lönespecifikation med avdrag för pappaledighet

Hej!
Har en fråga angående lönespecifikation. Har en anställd som har månadslön på 24000 sek. Under oktober var han en dag pappaledig. Hur ska jag beräkna hans lön, hur mycket ska jag dra av från hans lön för den dagen?
Tack för alla tips.