Senaste inläggen

Pengar sparade på AB

Hej,

Jag har två barndomsvänner som äger 50% av aktierna var i ett AB. Jag har nu börjat jobba som egenkonsult och fakturerar från mina vänners AB. Jag får ut en lön från AB:et osv. Alla pengar som jag drar in till företaget försvinner inte efter att lön, arbetsgivaravgifter, pension, försäkring etc är utbetalt, utan det blir alltid...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Bokföra Kreditfaktura

Hej alla på forumet!

Jag bokförde en leverantörsfaktura som verifikation D13 och bokförde sedan en leverantörsfaktura till efter den som nummer D14.
Jag ser nu att jag har angivit fel summa i verifikation D13 och kan inte ändra den. Det jag gjorde nu var att jag skapade en kreditfaktura som hamnade som verifikation D15....

Rådgivning!

Hej
Jag är musiker och använder mitt företag för att kunna fakturera främst, samt inköp av material.
Jag har fått hem ett brev från skatteverket där de utför en kontroll av dokumentation. Dvs Kopior på numrerade verifikationer, verifikationslista, huvudbok och balans-/resultatrapport.
Är väldigt ny med allt detta, startade mitt...

Löpande kostnader i vilande AB

Bakgrund: Jag hade en enskild näringsverksamhet för några år sedan, men fick lov att avregistrera den p.g.a. att jag inte hade någon "varaktig" verksamhet. Nu har jag återigen sett möjligheten till sporadiska inkomster vid sidan av min anställning, och vis av erfarenheten av de krav som ställs på enskild FA-skatt funderar jag på alternativa lösning...

Kategori: Allmänt

Delägare i flera bolag - hur skall jag äga? Privat eller bolag?

Hej! Har två delägareskap á 10% i två olika bolag som är knutna till det bolag jag är anställd i (nedan kallat bolag A)! Kommer troligtvis att flytta min anställning till ett av de bolagen jag äger i (nedan kallat bolag B).

Vad är smartaste sättet att hantera aktierna? Ska jag starta ett AB som holdingbolag? Räknar med att utdelninge...

Bokföra fakturering av försäkringsjobb

Hej,

Vårt företag har utfört ett försäkringsjobb åt en privatperson och ska fakturera dennes försäkringsbolag med avdrag för självrisken. Ska vi fakturera med eller utan moms och ska vi bokföra detta som en vanlig omsättning eftersom det inte är en försäkringsskada på vår egen tillgång?

Tacksam för snabbt svar!

Bokföring av sponsring

Hej!

Skulle behövt lite hjälp med hur jag ska bokföra sponsring. Hoppas det finns någon snäll själ här!

Jag driver företag inom distribution av alpina produkter. Nu har jag gjort en utbetalning till en skidåkare för att sponsra hans kommande film. Som motprestation så kommer varumärket att exponeras flitigt i filmen. H...

Företagare/anställd i samma bolag, risk räknas som anställd?

Jag var företagare i en lokal och anställd i en annan på olika dagar. Sedan bara anställd och därpå som företagare en dag per vecka där jag är anställd, i en klinik med egna rum. Arbetar bara på provision.
Risk att jag räknas som anställd för allt av Skatteverket?

Köpa 49% i arbetsplatsen?

Frun är erbjuden att köpa 49% i arbetsplatsen drar in huvudparten av inkomsterna. Ska få ett "aktieägaravtal" och köpa resten sedan.
Ägaren har anhöriga anställda och en risk kan vara att de blir osams och hon går, men då sjunker värdet på hennes 49%.
Med 49% är man väl maktlös, så varför inte ha 50/50, eller kan man reglera upp allt...

Kategori: Allmänt

Bra skatteuträkning i NE R42?

I Näringsbilaga NE har Skatteverket satt ner summan i R42 från 410.594 till 30.899 och är väl bara bra?

Skydda en idé?

Hej!

Jag har en fråga. Jag har en idé på en produkt eller en slags tjänst, närmare korrekt en appidé. Nu vill jag så klart slå slag i saken och skapa denna appen, men varken kunskapen eller pengarna finns.

Om jag skulle hitta ett företag som har en bra grund, där mina idéer skulle kunna utveckla appen en hel del.. Om...

Kategori: Patent- och registreringsfrågor

Hjälp med importörer och distributörer!

Hej!

Vi är två stycken som ska starta en webbshop som säljer smink. Vi har det mesta fixat men det största problemet har varit vart vi ska få tag på produkterna vi ska sälja då det är märken som är rätt ovanliga i sverige men vanliga i USA, såsom TooFaced, TheBalm, Urban Decay, Lorac cosmetics, real technique, Anastasia Beverly Hill...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Bokföra faktura (inköp) med tobaksskatt/punktskatt

Hej på er,

Jag har nyligen köpt in tobak och har fått en faktura som utöver nettopris, moms och öresutjämning innehåller tobaksskatt. Min undran är hur jag ska bokföra tobaksskatten. Inköpet är gjort av en svensk grossist och det är således denne som står för själva inbetalningen till staten. Momsen ska räknas på netto+tobaksskatten,...

Inköp av jordbrukstjänster.. konto..?

Har lite fler funderingar gällande en samlingsfaktura från våran grannbonde.
Vi har fått hjälp med dikesrensning, harvning, sådd samt ogräsbekämpning m.m. Under vilket konto ska jag lägga dessa inköp av tjänster?

Licenser alkoholfri dryck

Hej, jag är en mycket driven kille som tror sig veta en ny dryck som det finns en stor marknad för!(alkoholfri dryck) Jag vet redan ett bryggeri och de har även ett produktutvecklings kontor.

Problemt är det: Behövs det någon typ av licens eller liknade för att producera och sälja en egen dryck med egen logga på? Och hur är det med...

Kategori: Affärsidéer

Söker ni efter en seriös telemarketingbyrå? Hör av er till oss!

Vi söker i dagsläget efter en nya seriösa samarbetspartners som vill använda oss som TM-kanal. Vi har idag 8 stycken stolar som ska fyllas upp. Vi söker både försäljning och mötesbokning inom B2B och B2C.

Vilka är då vi Kundlänk?

Vi är ett telemarketing-företag från Uppsala och har funnits sedan 2012. I dagsläget sitte...

Kategori: Söker/eftersöker

Delägare till starkt växande ehandelsverksamhet

Söker 1-2 delägare till etablerad ehandelsverksamhet i AB. Behöver stärka upp verksamheten med fler personer och önskar därför ge 1-2 st möjlighet att bli medinvesterare istället för att anställa. Du/Ni förstår vad det innebär att driva eget och vill det. Uthållighet och drivkraft är viktiga parametrar.

Verksamheten har funnits i 3...

Kategori: Söker/eftersöker

Försäljning av en större summa till utlänskt företag

Hej!
Normalt sett sköter jag en webshop via nätet mad vanliga transaktioner runt 200-1000kr men nu har jag fått en kund som vill beställa något jag inte har i webshoppen.

Till kund ex moms ligger värder runt en 180.000 kr vilket för mig är en hel del pengar.

Kunden i sig äger ett ltd företag baserat i eu.
...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Hjälp mig hitta enkelt bokföringsprogram AVSLUTAT INLÄGG

Hej
Denna frågan har troligtvis svarats hundra ggr här men jag har googlat och googlat och tänkte kanske bäst att fråga även här.

Jag ska börja bokföra åt min man som är frisör och hyr stol i en salong. Han har inte tid själv och eftersom jag är föräldraledig hjälper jag till med detta.

Nu har jag INGEN erfarenh...

Redovisning av olika inköp utan kvitto, hur?

Hej!

Jag är i planeringstadiet av uppstart av Enskild firma.

Jag kommer designa(vissa kommer köpas färdiga andra tillverkas av mig) och sälja olika smycken och accessoarer, detta är en bisyssla/hobby men kan med lite tur och arbete inbringa lite extra klirr 🙂

I alla fall, materialet jag kommer att använ...