Senaste inläggen

Bokföra kostnader under året i efterhand på bästa sätt

Hejsan!
Jag driver ett AB för första året (och gången) och har fört löpande bokföring under året. Då bolaget är nystartat så har det inte funnits mycket vinst i början och företaget har då "lånat/fått" en del resurser av mig och min delägare som privatpersoner (bil, mobiltelefon, internetuppkoppling, kontorsplats m.m.)

Nu till...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Importera från Tyskland, trading

Hej,

Jag funderar på att köpa en produkt i större mängd från Tyskland och paketera om i mindre förpackningar och sälja i en webbutik i Sverige. Vet någon hur jag ska gå tillväga? Jag köper idag själv produkten från Tyskland för egen konsumtion. Behöver man något tillstånd för att sälja den vidare från det tyska företaget? När man pak...

Kategori: Företagande över gränserna

Enskild firma, reparation av elektronik, lager, inventarier

Hej!
Jag har precis blivit godkänd för FA-skatt och blivit momsregistrerad.
Har alltså fast anställning och tänkte ha detta som en liten bisyssla.

Jag kommer ägna mig åt reparation/service av elektroniska instrument samt relaterad utrustning.
Jag har några tunga frågor som jag inte riktigt hittat svar på efter ca...

LIA/Praktik,(Hel- deltidsjobb) - Jönköpings Län med omnejd

Hej, jag eftersöker inom Jönköping Län med omnejd de företag, företagare som kan vara intresserade av att av vara LIA -företag unde några veckor.

Jag studerar vid Nässjö Akademin mot "Digital marknadskoordinator" och vi ska ut på LIA under ca 10 veckor med start v.13 2015 och jag eftersöker något företag som kan tänkas behöva hjälp m...

Kategori: Söker/eftersöker

Vi letar efter en affärsidé

Hej! Vi är två glada och mycket drivna tjejer i 30-årsåldern som letar efter en affärsidé. En av oss är arkitekt och den andra business controller. Vi har båda gedigna utbildningar och kommit en bra bit i våra karriärer men nu känner vi att vi vill satsa på vårt eget, frågan är bara vad!

Har ni några förslag på hur vi kan kombinera...

Kategori: Affärsidéer

Mobiltelefonabonnemang

Hej, Skatteverket har lämnat ett nytt ställningstagande kring eventuell förmånsbeskattning av privat användning av t.ex. mobiltelefon. Jag hittar endast information för anställda. Är det någon som vet om det nya ställningstagandet även gäller enskilda firmor? Idag drar jag av det fasta priset för mitt mobiltelefonabonnemang som används både i föret...

Dropshipping - Införselmoms/Utläggningsersättning

Hej. Visst är det lagligt/korrekt, om man vill, att kunna betala en kunds faktura han fått från speditören för att sedan bokföra avgifterna? Det handlar om dropshipping utanför EU.

Lönespecifikation med avdrag för pappaledighet

Hej!
Har en fråga angående lönespecifikation. Har en anställd som har månadslön på 24000 sek. Under oktober var han en dag pappaledig. Hur ska jag beräkna hans lön, hur mycket ska jag dra av från hans lön för den dagen?
Tack för alla tips.

göra ett jobb i Norge..

Hej.

Har idag ett event företag i Karlstad och vi funderar på att marknadsföra oss i Oslo då vi har närmare dit än till ex Göteborg och Stockholm. Vi är ett kommer till dig företag.

Vad ska vi tänka på? Skatter, tull...

Var skall jag ha min sida?

-frågar en klient i måleribranschen:
-"Skall jag jobba med SEO och egen hemsida eller
skall jag- som jag sett många konkurrenter göra-
vara med i ett ”lokalt” kluster
typ: Målare i Tjotaheiti, eller Målerier Här&Där
-där alla har var sin lilla annons.? "...

Har en liten småföretagare råd a...

Kategori: E-handel

En fråga: förmånsskatt för resor till AB:s juridiska plats

Jag själv bor i Stockholm på heltid och tänker på att bilda aktiebolaget's säte i Gävle (samma plats som min jordbruksfastighet i Gävle) Min bostad i Stockholm är inte tillräckligt stor för ett kontor för företaget. Aktiebolaget som hyresgäst hyr naturligtvis ett kontorrum och förråd i Gävle av mig personligen.Så därför tänker jag ha det i Gävle is...

Bokföra lagervärde utan lev.faktura

Hej,

Undrar om någon kan bekräfta ifall detta är korrekt eller helt fel.

Jag har fått in varor av min leverantör. Leverantören har gått i konkurs och jag har aldrig fått en lev.faktura. Jag vill ändå bokföra varor på lagret, och öka lagrets värde. Kan jag bokföra på detta sätt ?

Debet

Webbbutik söker samarbete

Hej

Mitt namn är Alvaro och jag äger en webb shop som säljer Alpacka kläder. Alpacka-fibern som kommer från Alpacka djur högst upp på Anderna i Syd Amerika är högst ekologisk. Ni kan läsa mer om detta på min sida:www.alpachu.com
Pga. arbete har jag flyttat från Stockholm, där jag hade min webbshop. Mitt nuvarande jobb, som är...

Samarbets partner till växande Webbyrå

Hej!

Jag driver företaget Iqrasys Solutions LTD sedan 2 år.

Nu växer bolaget och vi letar efter samarbetspartners.

Vi är experter inom .NET miljön och allt runt om kring just denna värld, vi har även börjat med utveckling inom Python/django som vi har fått förkärlek för.

Det jag främst let...

TRAFIKANALYS söker en Jurist i Stockholm

Till avdelningen för Analys och granskning söker vi en Jurist med placeringsort Stockholm.

Om rekryterande avdelning:
Avdelningen genomför bland annat granskning av förslag till nya författningar och kvalitetskontroll av relaterade konsekvensutredningar. Avdelningen står också för förhands­bedömningar av effekter av and...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Hitta Importörer i Sverige

Hej,
Jag har funderingar om export import från Indien till Sverige, jag har redan export license.

Vad jag har tänkt på att exportera är främst:

Tyger (siden, bomull, ull, kashmir), sovrums textiler, gardiner, mattor (handvävda, handknytna, hand tufftade), vägg dekorationer, sjalar, hem-interior produkter. Motiv...

Hur minskar man på lager när man säljer varor?

Jag har sutit och grublat på det här problemet ett tag och jag vet inte hur jag ska få till det.

När jag köper in varor så bokför jag så här:

D 2641 ingående moms
D 4010 inköp varor
D 6250 porto
K 1940 bank

Sedan säljer jag kontant och då bokför jag så här:

D 1910 kass...

Lager vid bokslut (OBS mycket text)

Hej gott folk. Jag har fastnad pa en uppgift i slutet av boken Smaföretagande A och blir inte mycket klokare av att googla.
Först och främst vill jag säga att jag tidigare hittat tradar om bokföring av lager, men de ända svar jag sett har varit vilket konto det ska bokföras pa osv, och pa nagot sätt förstar jag inte hur jag ska göra.
...

Använda ett sportlags namn "nära" min produkt?

Hej

Lite oklart vart jag ska vända mig med denna fråga.

Tar fram egna produkter som supporters till olika lag (hockey, fotboll, bandy etc) ska bära för att visa sitt stöd för laget, således har produkterna de olika lagens respektive färger. Kan jag använda de olika lagens namn, exempelvis "Handstickad MFF-mössa"? Elle...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Hur?

Hej!
Jag skulle behöva hjälp med en grej, det är så att jag är återförsäljare och skulle vilja ha råd om hur jag ska kunna sälja mina produkter och hur ska jag kunna rekrytera in nya till företaget.

Är någon intresserad av att jobba med rekrytering eller vilja köpa produkter från mig så kan ni gärna kontakta mig så tar vi det...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring