Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 10 år sedan
Administrator
848
52

Standard banner format storlek


Detta kan vara bra att känna till om du ska ta fram banner-annonser till annonsering. Det sägs finnas över 500 olika format men för att förenkla har IAB Sverige tagit fram riktlinjer/en standard som är avsedd för marknadsförare, byråer och medieföretag som kan användas för att skapa, planera, köpa och sälja interaktiv marknadsföring och reklam sk displayannonsering.

Så här skriver de - "IAB Sverige har tagit fram sammanlagt 14 annonsformat som publicister och annonsörer rekommenderas att använda för att underlätta arbetet och minimera kostnader kring annonser."

Så om inte din designbyrå känner till det när du beställer banners kan det vara bra att skicka denna PDF.

Standardformaten är (i pixlar):

Panorama
980×120
980×240
980×360

Widescreen
250×120
250×240
250×280
250×360
250×480

Modul
468×120
468×180
468×240
468×360
468×480

Insider
300×250

Detta gäller för mobila enheter:

Ladda ner PDF här.

"I takt med att den mobila marknadsplatsen växer och är en viktig del i mediemixen ökar behovet av standards och guidelines för att hjälpa annonsörer, byråer och publicister."

Panorama
320x50
320x80
320x160
320x240

Interstital
320x320

Full Screen
320x480

Tänk på!
Om annonsen väger mycket så laddar sidan slöare. Så banners ska vara optimerade.

Annonsvikt
40-50 kb för polite load/backup
100 kb för rich media mobilt
500 kb rich media tablet
2-3 mb efter användare interagerat

Källa: IAB Sweden

Läs mer på IAB Sweden
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.