När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Jag har en fråga angående bokföring av rabatt som jag har väldigt svårt för att lista ut på egen hand. Jag driver en webbutik där jag säljer klockor och jag säljer även klockarmbanden separat för den som vill variera.
Senast så gav jag en rabatt där kunden fick ett extra band vid köp utav en klocka.
Klockan kostar 799 :- (inkl. moms på 159,8 :- )
Bandet kostar 249 :- (inkl. moms på 49,8 :- )
Med rabatten så betalade kunden alltså endast 799 :- för både klockan och det extra bandet.
Hur bokför jag denna rabatt för bandet på 249 :- (inkl. moms)?
Väldigt tacksam för svar då jag kämpar för att få ihop detta inför momsdeklarationen!
Hej Malak! du bokför på det viset:
Bank eller kassa: 1930 Debet 799
Försälj klockan 3010 kredit 639,20 Ex moms
utg moms 2611 kredit 149,80
Försälj bandet 3010 kredit 199,20 Ex moms
utg moms 2611 kredit 49,80
Lämnad rabat 3730 DEBET 199,20
utg moms 2611 DEBET 49,80
Du visar att du har såld 2 varor och sedan gett rabatt på en summa som motsvarar andra varans kostnad.
Lycka till i fortsättning
Mvh
Haissam
Hej Haissam!
Tack så mycket för ditt svar! Det var så jag misstänkte att det skulle bokföras.
En fråga angående den sista raden utav bokföringen där det står "utg moms 2611 DEBET 49,80". Kan du förklara varför det ska vara i DEBET istället för kredit som de andra?
Tackar!
Med vänlig hälsning
Erman
Hallo Malek! Anledning att 2611 är i Debet i det här fallet med 49.80 är för att du gav rabatt så din momsskuld till staten minskar eller återbetalas om man kan säga så. Ha det bra.
Hej igen Haissam!
Tack återigen för ett snabbt och utförligt svar! Du har varit till stor hjälp och det uppskattas!
Ha en trevlig kväll!
Med vänlig hälsning,
Erman
Hallo Malek! Jag måste rätta mig. Momsen på på 2611 debet är fel, denna summa ska plussas med 3730 debet 249 kr. För att denna rabatten betraktas som uttag och den ska uttagsbeskttas. Fram till sista raden allting är rätt, men den där med 2611 debet 49.80 måste du rätta till dvs lägga den summa på 3730. Man bokför 2611 på debet sida bara i 2 situationen. 1- när kunden returnera vara. 2- när kunden tar vara och struntar i betalning (konstaterad kund förlust) Må gott
www.ekoredovisning.se
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att registrera dig som medlem.