Senaste inläggen

varan VMB och portot inte?

Hej!

Jag har just startat enskild firma där jag säljer begagnade böcker och använder förenklad VMB. Försöker nu börja bokföra.

Hur gör man i bokföringen när man säljer en bok som är VMB och på samma faktura tar betalt av kunden för portot som inte är VMB? Jag har fattat att portot ska ha samma momssats som det sålda -...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Vem kan hjälpa oss med hemsida?

Vem kan hjälpa oss "med det tekniska"
Vi hanterar marknadsstrategi och kommunikation
i en investment-grupp som f.n. lanserar ett
antal Startups.
Vi behöver hjälp med att bygga webplatser
för i första hand två av våra företag
.
Vi levererar
detaljerade skisser, bilder och kom...

Kategori: Söker/eftersöker

Tips på bokföringsprogram?

Undrar om ni har tips på bra och prisvärda bokföringsprogram för Enskild firma?

Någon som har testat Speedledger? Hur är den?

Fakturering till anonyma kunder

Hej!

Jag har precis i förra veckan startat upp mitt företag och säljer tjänster där mina kunder har möjligheten att vara anonyma. Nu insåg jag dock att jag inte riktigt vet hur jag ska gå tillväga med fakturering för dessa kunder.. Har ni några tips och förslag? Är som sagt helt grön inom området ännu, så tar jättetacksamt emot alla...

Kategori: Allmänt

Bokföra obetald faktura

Hej, nybörjarfråga om bokföring:

Hur bokför jag en faktura jag gett upp om att få betalt för?
Jag tänker att kreditfaktura inte är bra - tänk OM kunden mot all förmodan betalar om ett tag?

Förutsättningar:
- Jag har en jätteliten enskild firma
- Jag bokför enligt kontantmetoden
- Jag använd...

Köpa varor av mig själv

Har en enskild firma där jag nu från en leverantör kan beställa varor jag behöver själv och inte till företaget. Hur beter jag mig då för att s.a.s köpa från mig själv?

Dessutom, när jag får en faktura innehållande dels varor jag behöver för företaget, och dels varor jag säljer, måste jag bokföra på två inköpskonton då? Måste jag anv...

företagskort och bankkonto

Hej,

Jag behöver ett företagskort som inte har några uttagsavgifter i utlandet. Jag kommer att resa väldigt mycket i företaget och kommer därför inte kunna ha ett vanligt bankkort för företag där avgiften är 30 kr st för ett uttag utomlands.

Finns det någon som har några tips på vad jag ska välja?

Finns...

Kategori: Inköp

Hur beräknas vinstskatten?

Hej!
Jag har bara haft mitt företag i cirka 8 månader och har hittills inte haft så mycket anledning att fundera över vinstskatt/bolagsskatt om jag ska vara ärlig. Först nu kommer tankar på sådant.

Hur beräknar jag egentligen bolagsskatten? Jag trodde att ett företags vinst är vad företaget har kvar efter att alla kost...

Bokföring av tull & moms inköp utanför EU

Hej hur bokför jag detta. kolla bifogad fil.
Själva köpet ligger på två olika bokföringar så som nedan. Köpet gäller 2014 så det nya reglera har inte tilläpats

(1)
- 1930 kredit: 40 415,16
- 1383 Debet: 40 415,16 (lämnad desposition)

(2)
-1930 Kredit: 99 683,04
- 4012 Debet: 99...

Bokföra utgift i efterhand för förra kvartalet

Jag har ett kvitto som jag missade att bokföra i det förra kvartalet, och jag har redan lämnat in momsrapport för den perioden. Kan jag bokföra utgiften så här i efterhand? Om ja, ska jag bokföra den på dagens datum eller på det rätta datumet i det förra kvartalet?

Hur vet jag hur många aktier jag skall ha i mitt bolag?

Jag har verkligen sökt överallt i flera dagar efter information kring detta och har t.o.m. ringt Bolagsverket två gånger utan att de har kunnat ge mig någon som helst fingervisning.

Jag har utvecklat en produkt med två vänner och vi skall nu forma ett AB tillsammans kring detta där jag skall stå som huvudsaklig ägare.

...

Två bokföringsfrågor

Hej, nybörjare på bokföring undrar:

Jag har en kundfaktura jag gått med på att annullera. Hur förhåller jag mig till det bokföringsmässigt och praktiskt? Jag använder kontantmetoden, och ingen betalning finns ju att bokföra. Men fakturan sitter ju där i "obetalda-fakturor"-pärmen med sitt löpnummer i fakturaserien och får inte kastas...

Kontoplan, nybörjarfråga

Hej!

Jag sitter och knåpar på mitt livs första kontoplan. Jag har ingen erfarenhet alls och därmed svårt att överblicka hur kontona kommer att användas och vilka varianter som kommer att passa mig bäst. Funderar t.ex. över momskonton och undrar hur många jag ska ha. Det går ju att göra så:
Utgående moms 25% 2610
Utgåend...

Bokföring i AB med liten aktivitet

Hej företagare,

Jag har startat ett AB som jag i år använt för att utföra ett par mindre konsultuppdrag där jag i huvudsak har skrivit programkod, och kommer fakturera ca 150.000 innan moms. Uppdragen har jag utfört hemma på kvällstid, och har inte medfört några egentliga kostnader då jag använt mina personliga datorer och servrar (j...

Bokföring av utrustning som inköpt före registrering av företag

Jag har lovat hjälpa min som med bokföringen på hans nya företag. Under det senaste året har han inköpt kamera och annan utrustning som han behöver i sitt företag som innebär fotografering av bostäder som är till salu. De är inköpta under det senaste året men före det att det nya företaget har blivit registrerat på skatteverket. Hur bokför jag de k...

Kategori: Inköp

Överlåta bil med lån från EF till AB

Det är så att jag har en enskild firma sedan några år, för dryga halvåret sedan köpte jag en bil till företaget. Min enskilda firma står på lånet för bilen och sedan är jag ju som juridiskt person registerad för bilen.

Nu är det så att jag har skapat ett Aktiebolag, och vill nu på enklaste sätt överföra bilen till AB.

...

Frågor kring bokslut

Hej!
Jag har för första gången deklarerat på egen hand för mitt nystartade aktiebolag (inne på år 2 nu). Jag har bokslut som slutar i juni, så fixar föregående års deklaration nu..

Nu när jag ska avsluta året, så ska jag först och främst som jag förstår det nolla momsen innan jag räknar ut resultatet, vilket jag kört in på kon...

Hjälp med att räkna ut soliditet

Jag har nyss betalat bort ett större lån. Om jag har fattat rätt så bör väl detta påverka soliditeten positivt. Behöver hjälp att räkna ut den som sagt.

Hjälp, vet inte riktigt hur jag skall betala ut lön?

Hur betalar man lön till anställda under en 3 dagars mässa m.m?
Detta är kanske korkade frågor, men vi vill att det skall bli rätt.

- Personalen kommer åka 35mil till mässan och sen hem igen, betalar man lön för den tiden de åker till mässan?
- De kommer jobba 7-8 timmar dagligen i montern, där utgår vanlig lön antar ja...

Kategori: Allmänt

Inköp IT tjänster från privatpersoner utanför Sverige

Hej,
jag driver lite olika hemsidor, men är egentligen ingen stjärna på det där med webbdesign och programmering. Därför har jag tagit hjälp av personer i Polen och Kroatien med olika saker.
Visst finns det en fördel att använda utländsk arbetskraft och det är något jag kommer fortsätta med. Men jag vill att det ska bli rätt i bokfö...