Senaste inläggen

STORA lämna Sverige tråden - flytta till annat land

Jag tycker inte framtiden för Sverige ser så lovande ut. Att betala världens högsta skatter och sen ändå inte få bättre vård, skola och andra förmåner än vad vi har, det får mig att kolla på andra länder att migrera till.

Men utan att bli för politiska, så vill jag ha åsikter och tips från er. Kanske har du redan flyttat, eller tänke...

Kategori: Företagande över gränserna

Moms och skatt

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Moms och skatt söktjänst på internet

Hjälpa vårt företag Purple Kraków med marknadsföring

Hej,

Vi har startat ett eventföretag i Kraków,
Skulle behöva nån som kan hjälpa till med marknadsföring i Norden?

Hur går jag till väga ? nån som vill hjälpa till ?

Betalar gärna !

Kategori: Söker/eftersöker

Moms och skatt söktjänst på internet

Håller på att starta en söktjänst för sponsring och har en liten fråga.
Vi säger att kostnaden för att synas på tjänsten kostar 2000kr/år.
Fördelningen kommer vara 600kr till vårt företag och resten till föreningen.
Lägger jag på moms på vår del?Och även på föreningens del?Eller blir det reklamskatt?
Hoppas någon kan sva...

Starta en bilfirma - hjälp

Hejsan!

Nu är det som så att jag äntligen vill ta tag i något jag velat otroligt länge, Jo att starta min egna bilfirma.

Jag har ett par frågor gällande vinsten samt moms.

För det första vet jag inte om jag ska öppna ett AB eller en enskild firma.

Nu till frågorna,

Om...

Kategori: Affärsidéer

Ingående lager

Hej, jag har startat en enskild firma och har med mig ett lager från tidigare hobbyverksamhet. Jag har fått lagret värderat av en oberoende expert. Skall lagervärdet in i bokföringen på nåt vis redan från början eller är det bara i samband med bokslutet det berörs?

(lagret värderades till 23 000, så det är inte "obetydligt värde")

Bokföra handpenning via obs-konto

Hej,

"Jag ser inte skogen för bara träd"

Säljer en vara för 17.500:-, som jag levererade efter några veckor. För att säkerställa köpet tar jag 2.000:- i handpenning, som jag bokför mot ett enkelt underlag på ett obs-konto enligt följande:

D 1930 1.900:-
K 1999 1.900:-

Vid leverans t...

Söker samarbete med callcenter, Uppdrag B2B

Hej

Som rubriken lyder söker jag ett callcenter att samarbeta med.
Enkel och lättsåld produkt.
Erbjuder till en början provision, men har inga problem att gå över till fast ersättning eller en kombination av båda efter att jag ser att allt fungerar. 1 provmånad på provision, ändring efter om ni önskar.

...

Bokföra högre belopp än vad som står på fakturan

Vi sålde en egenskriven bok och skickade med en faktura i paketet. Efter leverans, men innan betalning, beställde kunden ytterligare ett exemplar av boken. Men istället för att vänta på en till faktura så betalade kunden för båda böckerna på första fakturan.

Så nu sitter jag med en faktura på ett belopp, och en inbetalning på det du...

Fråga om löneuttag aktiebolag

Har varit ganska försiktig med löneuttag under året pga. av att företaget är relativt nystartat. Nu ser jag att jag kommer att ha resultat på sista raden. Har nyligen betalat av en större långfristig skuld så därför är likviditeten ganska låg, men inte så låg att jag inte klarar driften.

Skulle dock vilja plocka ut en större lön inna...

Använda aktiekapital för att köpa en tjänst

Låt säga att jag startar ett aktiebolag som är webbaserat med ett kapital på 50k. Har jag rätt att använda dessa pengar att betala en snubbe som gör grundjobbet tillsammans med mig för denna summan?

Företaget kräver ingen materiell så som datorer etc.

Hur jobbar man med inredningsdesign och dekor i folie?

Att dekorfolie är ett användbart medel för att förnya och återuppliva sin inredning är det få som undgått. Tekniken är i mångas ögon idealisk för enkel och...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Domäner lott.se, tipset.se, postbox.se etc

Ett antal riktiga premiumdomäner är nu till salu pga ändrade planer. Domänerna kommer därför att säljas till högstbjudande. Alla bud beaktas men skambud undanbedes.

tipset.se
lott.se
postbox.se
budet.se
offer.se
etaxi.se

Att kunna få tag på denna typ av kvalitetsdomäner är tillfällen...

Kategori: Domäner till salu

Bankgiro eller företagskonto??

Jag är nybörjare inom bokföring och försöker förstå hur jag ska bokföra olika händelser. Det jag har fastnat på är om jag ska bokföra fakturor som jag har betalt från bankgiro, plusgiro eller företagskonto? Om jag tex betalar en företagsförsäkring.

Sälja fakturor

Berätta om era erfarenheter av att sälja fakturor? På factoringlistan har det listat priser på factoringbolag - jag är skeptisk >🙁 det är väldigt olika priser.. tror ni som har erfarenhet att dessa stämmer?​

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Hur skyltar man rätt i butik?

Att exponera rätt i sin butik är en värdefull konst att bemästra. En rad olika tekniker kan användas för att nå kunder och få dem att uppmärksamma sortimentet. Men vilka av dem är mest effektiva för att öka sin försäljning? Nedanstående tips ger dig svaret på hur du kan arbeta med placeringen av sortimentet för att förbättra din exponering.
...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

ändra i bokföring och årsbokslut i efterhand

Hej!

Jag har enskild firma.
Jag undrar hur man går till väga om man inser att an gjort ett par fel i bokföringen och då också i förenklade årsbokslutet i föregående år? Är det bara att fylla in ett nytt förenklat årsbokslut och skicka in till skatteverket?

mvh
Henriksinho

Hitta kontrollerad personal

Vad finns det för företag man kan anlita för att få tag på kontrollerad personal?

Kategori: HR - Personalfrågor

Söker någon för en ekonomisk analys av mitt bolag

Som rubriken lyder. Känner att jag inte har någon att direkt vända mig till. Skulle vilja gå igenom mitt företags ekoniska status och få lite feedback, gärna via PM av någon som har bra koll på företagsekonomi. Min bokföringsbyrå är ganska "neutral" när man frågar något...har hört av andra att det ofta är så. Min erfarenhet av eget företagande är i...