Senaste inläggen

Lagerbolag - byta Handelsbolag till Aktiebolag

Jag kör idag Handelsbolag men vill gå över till AB och har hittat en på blocket som säljer lagerbolag.

De som säljer är

http://www.blocket.se/vi/63225580.htm

Jag frågade hur det fungerar om man inte vill tillsätta aktiekapital och fick till svar

Lagerbolagen är stiftade nyligen dvs sept,o...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Vilka projektledningsverktyg använder ni?

Hej!
Jag är en relativt ny egenföretagare. Jag arbetar med marknadsföring online och har därför en del personer som skriver för mig. Dessutom har jag ett par som arbetar med SEO, en programmerar och ett par webbutvecklare. Eftersom jag driver företaget över landsgränserna använder jag mig endast av frilansare. Just nu har jag runt 15 person...

Kategori: Chef, Ledarskap och Coachning

Dra av för arb. relaterade vårdbesök o massage

Hej,
Hur är det om man har enskild firma utan anställda men själv behövt besöka läkare och sjukgymnast? Kan man över huvud taget dra av detta och framför allt hur? Jag har SPCS bokföring men har tyvärr, hittills, betalat kontant av egna medel men har fler sjukvårdsbesök som väntar. Dessa gäller skada/värk från arbetet, och jag kommer även a...

Blandade domäner/hemsida till salu.

Hej!

Är intresserad av att avyttra några domäner/affiliateprojekt ur min ägo;

lescon.se
swelance.se
whenisthegoldenhour.com
uterut.se (hel sajt, allt ingår)
cupidspilar.se (hel sajt, allt ingår)

Kom med bud;
PM / I Tråden / mejl till axel [at] northside.se
<...

Kategori: Till salu

Försäljning industrifastighet med kontering fastighetsskatt

Har en enskild firma (kontantmetoden) som i slutet av oktober fullföljt försäljningen av en liten industrifastighet (köpt av mig privat och därefter inlagd i firman 2009).

Likvidavräkningen blev så här:

Köpesumma 350.000:-
Handpenning - 35.000:- (funnits på obs-konto i 2 mån)
...

Bokföring av ingående moms

Efter att ha varit frilansöversättare i ett antal år har jag som hemarbetande i princip aldrig

bokfört kostnader då dessa sträckt sig till en laserpatron om året, samt skrivarpapper. Ett

undantag är regeln som säger att 800+ timmars hemarbete om året kan tas upp som en kostnad på 4000 SEK

vilket jag h...

Tidpunkt för ombildning?

Hejsan,

Snart är det dags att ombilda till AB (från EF), jag undrar om det finns någon tidpunkt som är bäst för ombildning. Exempelvis strax efter man har gjort bokslutet på EF? Något annat man bör tänka på just gällande tidpunkten?

Tack på förhand!
/Daniel

Behöver feedback till min affärsidé!

Hej,
Nu är det såhär att jag har studerat väldigt mycket kring eget företagande och fått massor av tips från andra egen företagare som har lyckats.
Det har alltid varit en dröm för mig att skapa ett eget företag men har inte riktigt gjort så mycket för att den drömmen ska bli sann, tills nu.

Jag studerar mitt första år...

Kategori: Affärsidéer

Hur bokföra ersatt söndrig/trasig vara för kund?

Hej, jag har ersatt en kund med en ny vara när varan gick sönder efter en dag.(Kläder)
Jag undrar nu hur jag bokför andra varan jag skickade? Jag gjorde en kreditfaktura, på själva varan utan frakt, och krediterade bank, men det känns inte rätt för jag har ju blivit av med en vara inte med pengar från banken.
Vet inte om jag är ute o...

Låta aktiebolaget finansiera ett projekt vid sidan av

Hej,

Jag har ett aktiebolag som på sikt kommer att starta ett annat aktiebolag där det kommer vara fler delägare.

Innan vi startar det andra aktiebolaget vill vi satsa endel pengar från befintliga aktiebolaget för att se om idén håller. Pengarna kommer att gå till utveckling av hemsida samt utformning av tjänsten. Det...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Söker grafisk designer för webshop funktion

Är på jakt efter en som kan fixa liknande "designa-din-vara" funktion fast med annan produkt än skjortor och en mer avancerad funktion samt i 3D:
https://www.tailorstore.se/skjortdesignern#IN2LJVsPZ3p591jc5OtdxYNfuf4|28A4MZC8Zivqf

Vad söker man efter och vart letar man?

Kategori: Söker/eftersöker

GrovTvättmaskin Wascator W 73 för tvättstuga, företag, jordbruk

7,3 Kgs maskin, 3 fas ström 380 V. Dom är dyra nya men vi har 3 tvättmaskiner och det räcker med högst 2 så denna säljs nu för 2800:-

Var annonsera annars gärna gratis?

Kategori: Till salu

Hyra ut mig själv trots annan relevans på företaget

Hej!

Jag har precis startat ett eget företag med FA-sedel men har ännu inte fått några kunder. När jag gick till min arbetsgivare för att säga upp mig för att fokusera på företaget erbjöd de att anställa mig via min enskilda firma på timmar där jag fakturerar dem. Detta låter väldigt bra för min del men jag har bara ett par frågor:

Gratis marknadsföring -restauranger, pizzerior, hotell & Ceféer

Hej

Nu finns det möjlighet för dig som driver restaurang, pizzeria, gatukök, hotell eller café att marknadsföra dig gratis på www.lunchtajm.se

Vi erbjuder gratis och lättillgänglig annonsering i datorn och mobilen där man kan uppdatera och bredda sin kundkrets.

Det finns många fördelar med lunchtajm.se.<...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Söker kompanjon för start av hem för flyktingar

Socionom söker medarbetare för start av hem, för flyktingar eller hem för ensamkommande flyktingbarn någonstans i Stockholms eller Uppsala Län med omnejd eller någonstans i Sörmland, i alla fall inom rimligt avstånd för alla berörda och med närhet till sjukvård, aktiviteter m.m. för de eventuella boende. Bra om den eventuelle medarbetaren kan bistå...

Kategori: Affärsidéer

Gäller priser i ett avtal med kommun sekretesslagen eller inte?

Hej!

Om någon kan hjälpa mig och svara på min fråga blir det jättebra och jag uppskattar detta!

En Kommun har annonserat en Upphandling!

Jag har bet kommunen att skicka det gällande avta till mig!
Kommunen har skickat avtalet till mig men de har överstrukit siffrorna om priserna!
Då ställde...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Byggbolag bygger hus uttagsbeskattning

Byggbolag köper villa fastighet renoverar och säljer med förlust.

Förlusten för med sig att planen med en ytterligare verksamhet läggs på is och bolaget fokuserar på sin huvudverksamhet rörinstallationer.

Överraskningen kommer när bolagets revisor påtalar att förlusten inte är avdragsgill och ska avräknas mot kommande...

Ta tempen på din webbnärvaro med en gratis webbanalys.

Hej!

Vill du veta hur din hemsida står sig när det kommer till sökmotorsynlighet (SEO), användarvänlighet (UI/UX) och snabbhet m.m?

Medlemmar på företagande.se får nu en extensiv analys, i form av en .PDF på ca 20 sidor, helt gratis.

Du begär en analys antingen här, via PM eller genom att skicka ett mejl...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Bokföring/kontering av skuld

Jag undrar hur man bokför en utbetalning av en skuld, eller alltså när företaget ska betala tillbaka de pengar jag "lånat" till företaget!

Jag har bokfört själva utlånandet på detta sätt:

Kredit på: 2010 - Eget kapital
Debet på: 1930 - Företagskonto

Dvs en insättning på företagskontot från mitt pr...

Tips köpa kylskåp till företaget

Jag behöver köpa ett nytt kylskåp till företaget. Jag driver ett gatukök och behöver en restuarangkyl som klarar av att öppnas och stängas många gånger per dag och trots det hålla kylan bra. Jag har kollat runt på olika hemsidor men jag har ingen aning om vilka leverantörer som är bra eller ej. Finns det någon som har något tips?

Kategori: Inköp