Senaste inläggen

Go More biluthyrning/samåkning - kommer det fungera i Sverige?

Har läst att biluthyrningstjänsten Gomore har öppnat i Sverige, tror ni att det kommer fungera här?

Kategori: Off Topic

Direktavdrag inköp Biltillbehör i företaget

Enskild firma köper in lätt lastbil. Kan man göra direktavdrag på extra utrustning på bilen? Ex. 57.000:-

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Bindande avtal

Jag driver en kursverksamhet där man i samband med anmälan får ett avtal på mailen för vad som gäller för en kurs. Där står det att man endast kan avboka under pågående termin genom att uppvisa sjukintyg eller flyttanmälan. Jag har nu en som anmält sig, som två veckor efter kursstart bett om att få dela upp betalningen, men som sedan nu säger att h...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Hur bokföra efterskänkt skuld

Hur bokför man om ett lån till ett aktiebolag efterskänkes? Kan det vara ett 2010 konto?
Skall detta påverka resultaträkningen?

Starta eget klädmärke?

Hej

Jag har länge gått i tankarna att starta eget klädmärke. Missnöjd med mycket av klädstilen som framförallt finns i Sverige.

Har tänkt mig att börja smått med två modeller av T-shirt och två modeller av snapback kepsar. De skiljer sig från dom som finns på marknaden.

Hur ska man börja? Jag är för dåli...

Kategori: Affärsidéer

Egen bil egen firma - milersättningen

Hej!

Jag behöver hjälp med hur jag enklast gör detta:

Jag driver enskild firma och ska inom tjänsten använda min egna bil när jag utför en tjänst åt en kund,

Jag ska resa 80 mil och tänkte fakturera kunden 19 kr/mil.

Hur är det nu med skatt/moms? Ska timersättningen faktureras inklusive m...

Avveckling och utförsäljning av Tv-spel, mobiltillbehör m.m.

Hej alla!

Jag heter Robin Viktorsson och är ägare av Technopia Handelsbolag (Org.nr 969768-0958) tillsammans med min far Tommy Viktorsson. Jag tänkte höra om någon är intresserade att köpa upp delar av vårt lager? Jag har nämligen fått en möjlighet att arbeta och bo i Nederländerna efter jul, en chans jag vill ta. Det här kommer resu...

Kategori: Till salu

Enkät/undersökning verktyg?

Hej,

Har ni något tips på verkyg/tjänst för att genomföra enkätundersökningar via mail/web?

Surveymonkey är en, men rätt dyr om man vill ha lite extra finesser. Finns fler?

Kategori: Feedback

Turism och Event

Hej,

Driver ett turism/event føretag som ær på sin uppgång i Europa och nu skulle jag vilja ta øver Norden.

Finns det nån som skulle kunna hjælpa till med marknadsføring samt søkoptimering?

Betalar bra.

Mvh,

Adam

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Enskild firma bokföring

Hej, om enskild firma hade anlitat en bokföringsfirma och den bokföringsfirma har gjort många fel och mycket som man inte förstår i bokföringen som nu har man upptäckt. Vem har ansvaret för detta? Ska denna bokföringsfirma ha skyldighet att rätta till eller vart ska man vända sig.

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

En praktisk fråga.

Hej!

Vi driver en ekonomi förening och ska skriva ut en första löneutbetalning för en tjänst dvs en gångebelopp och jag vet inte hur man skriva en lönespecifikation och löneutbetalning med kännedom till skattemyndigheten. Hur löneutbetalning ser ut liksom lönespecifikation? Finns det "lathund" att ta efter så man lär sig?

Kategori: Allmänt

Blandade domäner till salu

Lägg ett bud jag förbehåller mig dock rätten att neka de bud jag anser vara för låga.
budgivningen på de domäner som har godkända bud avslutas på måndag fredag den 27/11 kl 12:00
jag kan sälja som företag men då tillkommer moms på budet kan ordna med faktura men helst banköverföring eller swish.

bilbokning.nu
bre...

Kategori: Till salu

Moms

Hur ändra man moms % på faktura mallen?

Kategori: Allmänt

Fel i bokföringen

Hej! Jag undrar vart kan man vända sig om man misstänker att bokföringsfirma fuskar eller har många fel i bokföringen? Min man är egenföretagare och har haft en bokförare som har skött hans bokföring. Men vi misstänker att det finns något som inte stämmer.
Många fordringar som inte kommer upp i PG konto och skumma belopp som finns i bokför...

Starta AB - vad kan jag göra med mina 50 000 kr?

Hej alla kloka!
Kort fråga - om jag startar ett AB och har 50 000 kr i kapital på ett företagskonto, får jag då använda dessa pengar till att ex vis köpa produkter som jag sedan säljer (det är själva företagsidén). Eller måste dessa pengar vara låsta i bolaget?
Tack på förhand!
mvh Mikaela

Lägg ut Arbetsförmedlingen annons

Hej företagare!

Är själv företagare men baserad i utlandet.

Skulle vilja växa nu och tror Arbetsförmedlingen är rätt ställe för mig att söka personal på.

Tyvärr måste man ha svenskt org-nummer för att lägga in en jobbannons där. Finns det någon svensk företagare här som vill hjälpa en företagare i nöd, o...

Kategori: Söker/eftersöker

För dig som vill ha fler bra företagskontakter!

Du Entreprenör!

För dig som lever lite efter regeln sharing is caring tycker jag skall se hit!
Själv är jag en datornörd och driver bl.a. blogg och ett forum med tillhörande FB grupp m.m.
Vi är idag en mindre grupp entreprenörer som är skribenter för bloggen tummenur.
Men! Ju fler vi är, desto bättre genomslagsk...

Kategori: Söker/eftersöker

Strul med kreditfaktura

Har ett bokföringsbekymmer jag behöver hjälp med.

Det gäller en leasingbil som ska flyttas över till ny leasingtagare 1/12.

Fick först en faktura gällande leasingen på 8617:-. Sedan skickade de en utbetalningsavi på 1207:- som jag hade betalat för mycket. Därefter kom en faktura på 7410:- och sedan en kreditfaktura på...

Låna ut pengar till aktiebolag

Hejsan!
Har lite funderingar som någon kanske kan hjälpa mig med.
Tänker låna pengar på min bostad och låna ut pengarna till mitt aktiebolag
Hur gör man rent praktiskt?
Skriver man skuldebrev mellan mig och bolaget?
Tar jag ut pengar skattefritt? Ränta och amortering?
Tacksam för hjälp!

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Enskild Firma, Bokföring, Snart bokslut, Preleminärskatt

Hej alla företagare/mentors m.fl.

Jag sitter och går igenom min bokföring då det börjar närma sig bokslut.
Min firma stannade av efter jag började och det enda jag egentligen bokfört är kostnaden för själva bokföringsprogrammet, så det har i sig fungerat som ett sätt för mig att lära mig bokföra kostnader under tiden som jag f...