Senaste inläggen

Hur skyltar man rätt i butik?

Att exponera rätt i sin butik är en värdefull konst att bemästra. En rad olika tekniker kan användas för att nå kunder och få dem att uppmärksamma sortimentet. Men vilka av dem är mest effektiva för att öka sin försäljning? Nedanstående tips ger dig svaret på hur du kan arbeta med placeringen av sortimentet för att förbättra din exponering.
...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

ändra i bokföring och årsbokslut i efterhand

Hej!

Jag har enskild firma.
Jag undrar hur man går till väga om man inser att an gjort ett par fel i bokföringen och då också i förenklade årsbokslutet i föregående år? Är det bara att fylla in ett nytt förenklat årsbokslut och skicka in till skatteverket?

mvh
Henriksinho

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Hitta kontrollerad personal

Vad finns det för företag man kan anlita för att få tag på kontrollerad personal?

Kategori: HR - Personalfrågor

Söker någon för en ekonomisk analys av mitt bolag

Som rubriken lyder. Känner att jag inte har någon att direkt vända mig till. Skulle vilja gå igenom mitt företags ekoniska status och få lite feedback, gärna via PM av någon som har bra koll på företagsekonomi. Min bokföringsbyrå är ganska "neutral" när man frågar något...har hört av andra att det ofta är så. Min erfarenhet av eget företagande är i...

Kategori: Söker/eftersöker

Vi söker uppdrag inom Kundtjänst - Etablerad Callcenter

Välkommen!

Vi heter 4tion Sales AB, funnits i 7 år, med erfarenhet på nästan 15 år. Vi arbetar just nu med en av Sveriges största Telecom operatörer mot B2B och B2C.

Vi söker just nu uppdrag inom kundtjänst.

Ni får gärna höra av er till vår mailadress som är info@4tionsales.se. Besök också våran hemsid...

Bokföring av hotell.

Hej. Jag har en nystartad enskild firma. Jobbar som konsult.
Var på ett möte åt min kund förra veckan och låg då på hotell, som jag betalade med mitt firmakort.
Vilket konto ska jag använda vid bokföringen? 5800 , 5830 , 5831 ???

När jag sedan gör en reseräkning/traktamente till min kund.
Lägger jag in hotellets...

Import från EU via Sverige till Norge

Tänkt sälja byggvaror till norska företag. Varorna kommer från sydeuropa. Dom kommer gå via Sverige där jag packar om varorna och märker om varorna med mitt fabrikat/varunamn.

Någon som vet hur tull och moms fungerar i dom olika leden? Jag ska ordna med frakten från Sverige till Norge. Leverantören i sydeuropa ordnar frakten till mi...

Kategori: Företagande över gränserna

Företags kommunikation

Tjenare alla företagare!

Nu är det så att jag vill utveckla min enskilda firma lite till,

För att smidigast kunna sammankoppla två produkter (telefon/platta eller dator) så är det väl Apple som gäller?

Tanken är att jag ska ha en dator på kontoret, som ska användas till bokföring och fakturering osv,

Kategori: Inköp

Omräkningsnyckel? (egenanställningsföretag, Frilans Finans)

Hej!

När jag fakturerar genom egenanställningsföretaget Frilans Finans ska jag ange en s.k. omräkningsnyckel. Den förinställda ser ut såhär:

1950-1989 30 % skatt

Man kan även välja 35, 40, 45 eller 58 %.

Är det så enkelt att man ska välja omräkningsnyckel baserat på uppskattad årsinkom...

SLA serviceavtalsmall

🙁
Hej!
Jag har en kompis som är företagre inom spolservice-branschen- spolning av avloppsrör, stamnätsrör etc-.
Han behöver skriva ett avtal med en fastighetsägare om erbjudande av spolservice på 5 år.
Är det nån som vet hur en sådan avtalstext ska se ut? Finns det nåt färdigt avtal någonstans?
Mvh Simeon
...

Kategori: Allmänt

Kontera konferens med personal

Hej

Jag undrar hur man ska kontera konferenser som man har tillsammans med personalen. Vad gäller om konferensen är på en annan ort där tågresa och hotellnatt måste inkluderas? Vilka saker bör man tänka på skattemässigt och konteringsmässigt?

Mvh

varan VMB och portot inte?

Hej!

Jag har just startat enskild firma där jag säljer begagnade böcker och använder förenklad VMB. Försöker nu börja bokföra.

Hur gör man i bokföringen när man säljer en bok som är VMB och på samma faktura tar betalt av kunden för portot som inte är VMB? Jag har fattat att portot ska ha samma momssats som det sålda -...

Vem kan hjälpa oss med hemsida?

Vem kan hjälpa oss "med det tekniska"
Vi hanterar marknadsstrategi och kommunikation
i en investment-grupp som f.n. lanserar ett
antal Startups.
Vi behöver hjälp med att bygga webplatser
för i första hand två av våra företag
.
Vi levererar
detaljerade skisser, bilder och kom...

Tips på bokföringsprogram?

Undrar om ni har tips på bra och prisvärda bokföringsprogram för Enskild firma?

Någon som har testat Speedledger? Hur är den?

Fakturering till anonyma kunder

Hej!

Jag har precis i förra veckan startat upp mitt företag och säljer tjänster där mina kunder har möjligheten att vara anonyma. Nu insåg jag dock att jag inte riktigt vet hur jag ska gå tillväga med fakturering för dessa kunder.. Har ni några tips och förslag? Är som sagt helt grön inom området ännu, så tar jättetacksamt emot alla...

Kategori: Allmänt

Bokföra obetald faktura

Hej, nybörjarfråga om bokföring:

Hur bokför jag en faktura jag gett upp om att få betalt för?
Jag tänker att kreditfaktura inte är bra - tänk OM kunden mot all förmodan betalar om ett tag?

Förutsättningar:
- Jag har en jätteliten enskild firma
- Jag bokför enligt kontantmetoden
- Jag använd...

Köpa varor av mig själv

Har en enskild firma där jag nu från en leverantör kan beställa varor jag behöver själv och inte till företaget. Hur beter jag mig då för att s.a.s köpa från mig själv?

Dessutom, när jag får en faktura innehållande dels varor jag behöver för företaget, och dels varor jag säljer, måste jag bokföra på två inköpskonton då? Måste jag anv...

företagskort och bankkonto

Hej,

Jag behöver ett företagskort som inte har några uttagsavgifter i utlandet. Jag kommer att resa väldigt mycket i företaget och kommer därför inte kunna ha ett vanligt bankkort för företag där avgiften är 30 kr st för ett uttag utomlands.

Finns det någon som har några tips på vad jag ska välja?

Finns...

Kategori: Inköp

Hur beräknas vinstskatten?

Hej!
Jag har bara haft mitt företag i cirka 8 månader och har hittills inte haft så mycket anledning att fundera över vinstskatt/bolagsskatt om jag ska vara ärlig. Först nu kommer tankar på sådant.

Hur beräknar jag egentligen bolagsskatten? Jag trodde att ett företags vinst är vad företaget har kvar efter att alla kost...

Bokföring av tull & moms inköp utanför EU

Hej hur bokför jag detta. kolla bifogad fil.
Själva köpet ligger på två olika bokföringar så som nedan. Köpet gäller 2014 så det nya reglera har inte tilläpats

(1)
- 1930 kredit: 40 415,16
- 1383 Debet: 40 415,16 (lämnad desposition)

(2)
-1930 Kredit: 99 683,04
- 4012 Debet: 99...