Senaste inläggen

Organisationsnummer enskild firma

För att gå rakt på sak - jag förstår inte vad som pågår och jag får inte heller någon hjälp från vare sig Skatteverket eller Bolagsverket. Personalen på dessa ställen har en ytterst tråkig ton när man försöker talas vid. Såhär ser det ut:

1) Jag blev godkänd för FA-skatt igår. I och med det trodde jag att jag hade ett giltigt organis...

Kategori: Allmänt

Starta nytt AB med Aktiekapital från gammalt AB

Först och främst eftersom detta är mitt första inlägg får gärna någon moderator flytta inlägget om det blivit felplacerat.

Nu till min fråga(or).

Har i tankarna att starta upp ett AB. vi kan kalla detta AB för företag A. Jag undrar då om jag kan använda hela eller delar av aktiekapitalet på 50k för att på så vis start...

Kategori: Allmänt

Flytta pengar till eget AB

Hej jag äger idag ett AB Bolag 1 som i sin tur äger 25% av ett annat AB Bolag 2. Resterande 75% äger bolag 3 som också äger fastigheten där rörelsen bedrivs. Jag är anställd i bolag 2 och jobbar heltid där. Får min lön från bolag 2. För att jag ska betala mina banklån i bolag 1 så ska pengarna komma från utdelning i bolag 2.
Kan jag lyfta u...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Årsbokslut och svårigheter.

Jag sitter nu med mitt årsbokslut och ser över all bokföring. Jag ser nu att ett inköp av dator som jag gjorde över internet den 30/12 drogs från mitt bankkonto den 4/1. Hur bokför jag detta? Jag har redan bokfört som inköp den 30/12 men gissar att jag måste ändra det? Jag har en enskild firma och bokför med kontantmetoden. Jag undrar också hur det...

Regler & Villkor

När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.

Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan...

Kategori: Om Företagande.se

Bokföra i efterhand/kontantutlägg

Av "misstag" köpte jag en vara privat som jag borde köpt på firman.
Har SPCS. Hur göra och bokföra i efterhand?

Verifikationer vid inköp med företagets bankkort

Jag har ett vanligt bankkort (Visa) som är kopplat till mitt företagskonto. När jag gör inköp dras pengarna direkt från bankkontot, och jag får alltså inte någon faktura varje månad.

Vilka verifikationer ska jag använda för dessa inköp för att bokföringen ska bli korrekt? Kvitto självklart, men behövs även en utskrift av relev...

Problem med skatteuträkning

Jag funderar ang en resultat budget och hur jag ska beräkna resultatet
i beräkningen kommer även lönebidrag tillbaka.

Ponera att det ser ut så här efter ett år.

+intäktet 120,000
-utgifter 84,903 (socavgift medräknat här)
+ vinst= 35,097
-Bolagsskatt = 7,721

-moms u...

Ny funktion: Skriv anonymt

Vi har lagt till en ny funktion. Ibland vill man kunna posta ett inlägg utan att det kopplas till ens konto. Det kan t ex vara känslig information som du ändå vill kunna diskutera, utan att behöva skapa ett nytt konto.

Du loggar alltså in med din vanliga profil och kryssa i rutan överst där du skriver inlägget. Ingen, inte ens admin...

Kategori: Om Företagande.se

YouTube Partner (Jobb)

Jag är en svensk youtubers i 2 kanaler och blev YouTube Partner med Youtube med båda kanalerna, under sommaren 2015, YouTube är ett arbete för många och just nu så håller jag på att jobba upp mina Prenumeranter (Så Prenumerera gärna) Den första är ett Filmteam vid namn: AX Studio som starta hösten 2002 tillsammans med min storebror *Johan Axelsson*...

Kategori: Nyheter

Egenavgifter och särskild löneskatt utan intäkter??

Hej!
Jag har en enskild firma där jag var mycket aktiv under 2014, men där jag under 2015 ej haft några intäkter alls (resultat -1003 Kr).

Vid årets deklaration finns förskrivet:
Medgivna avdrag för egenavgifter eller särskild löneskatt föregående beskattningsår 84020 Kr
Påförda egenavgifter eller särskild lönesk...

Säljer egna tagna bilder & En fotobok

Hej Gott folk!
jag säljer nämligen egna tagna bilder på 2 olika hemsidor som då är:
*Mostphotos.com* och *bizbay.co* vet någon bättre sidor att sälja på så kan ni gärna meddela dessa sidor ni vet om tar emot massa tips och trix 🙂

Ni kan checka in mina profiler där:
Min sida på mostphotos: https://sv-se.mostphot...

Kategori: E-handel

Schablonavdrag deklaration enskild firma

Hej, håller på att kollar på deklarationen för min enskilda firma just nu, det är första året jag deklarerar för en firma då jag startade enskilda firma förra året.

Det jag är lite förvirrad över är schablonavdraget, jag lärde mig ganska nyligen om det och när jag skickade in preliminär inkomstdeklaration för i år så använde jag det...

Spännande objekt från kund! - Restaurang i Ulricehamn!

I Ulricehamn söker vår kund en ny part som vill driva Skottegårdens Restaurang.

Är det du?

http://m2finder.com/objekt/arrendator-sokes-till-skotteksgardens-restaurang-ulricehamn/

Kolla gärna in länken och skicka in en förfrågan!

Kategori: Söker/eftersöker

Sålt varor men ej fått faktura

Hur bokför man när man sålt varor men inte fått fakturan och man får inte fakturan fören året där på?

Brev till skatteverket, kan ni svara på mina frågor istället?

Jag skrev till skatteverket eftersom jag har funderingar kring hobbyverksamhet/mini företag. Kan ni ge mig lite respons? Det känns nyttigt att fråga vanliga dödliga med lite kunskap i ämnet. Jag är nämligen totalt grön och har så gott som noll kunskap om lagar kring detta, men vill ge mig in i förtagsvärlden i framtiden och vill därför hålla på med...

Kategori: E-handel

Behöver jag bokföra mitt resultat?

Jag har en enskild firma och gör min bokföring via Promikbook. Här är min balansrapport:
http://i.imgur.com/ANYHTxz.png

Jag antar jag har gjort rätt då det enda skiljer sig 1 krona mellan "Summa tillgångar" och "Summa skulder och eget kapital". Problemet är att när jag för in dessa siffror som Ingående balans nästa räkenskapså...

Säljare sökes

www.wermlandsevent.com söker en säljare med F-skatt sedel eller på provision.

Hör av dig nu, du/ni kommer sälja efter en färdig lista samt kontakta kommuner.

Kategori: Söker/eftersöker

Delningsekonomi – varför äga själv när vi kan dela?

Uber, Airbnb, Taskrabbit och många fler liknande företag växer så få hinner med. Delningsekonomin är här och kommer att stanna. På Wikipedia kan du läsa mer.

Hur många saker har vi inte hemma som vi sällan eller aldrig använder? Bilen, verktyg...

Kategori: Gratis affärsidéer

Betalningsdatum?

Hej!

Ofta tar det flera dagar från att jag betalar med kreditkort tills betalningsmottagaren drar pengarna. Upp till 18 dagars diff har det varit. Vilket datum ska jag ange i bokföringen som betalningsdatum? Dagen jag använde kortet eller dagen de drog pengarna?

Och är det viktigt vilket jag gör?

/Klas