Senaste inläggen

Önskar feedback på en sajt!

Hej!

Jag skulle vilja ha lite konstruktiv feedback på en verksamhet vi håller på att bygga upp. 🙂

Vi utvecklar en sajt som skall hjälpa företagare att söka efter lediga lokaler, just nu finns vi med lokaler i Göteborg, Mölndal, Kungsbacka, Halmstad, Borås, Ulricehamn, Jönköping och Stockholm men framöver öppnar vi...

Kategori: Feedback

Köpa hus för uthyrning

Tjenare! jag och en till har planer på att investera i hus för att hyra ut dessa.
tyvärr har vi ingen aning om hur vi sak gå till väga. så hade varit super om någon skulle kunna svara på lite frågor eller hjälpa oss
Måste vi starta ett företag för att hyra ut hus?
I Så Fall vad för företag och varför?
om vi startar ett...

Kategori: Affärsidéer

Periodiseringsfond/expansionsfond år 2 i deklaration?

Jag startade i slutet av 2013 en enskild firma med förenklat bokslut och för bokföring för hand (ej datorprogram)

I deklarationen för år 1 (för verksamhetsår 2013/2014) avsatte jag ca 100 000 Kr i ´periodiseringsfond och ca 100 000 Kr i expansionsfond.

Fråga 1.
Om jag nu i deklarationen för år 2 (verksamhetsår...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Fel datum i bokföringen

Om nån enstaka kundfaktura står bokförd på fel datum, typ den 3.e när det skulle varit den 4:e, är det viktigt att man gör rättelseverifikation då? Vad kan hända om man bara låter det vara?

Hjälp med marknadsföringsstrategi

Driver ett turistföretag med inriktning på snöskoteruthyrning och upplevelser stationerat i Härjedalen ( Vemdalen)

Till nästa vinter har vi som mål att bygga ett riktigt företagshus och erbjuda ett bredare sortiment av upplevelser och konferenser.

Vi ser att det finns ett stort behov av förenkling och kvalitets utveck...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Hej! Skulle ni kunna ge lite feedback på min Kickstarterkampanj

Hej,

För en vecka sedan startade jag en kampanj på Kickstarter för att samla in lite kaptial till min affärsidé. Jag skulle verkligen uppskatta lite feedback från er. Vad ni tycker om kampanjen, affärsidén mm.

Länk:

https://www.kickstarter.com/projects/1514980463/irish-beards-grooming-accessories-oils-...

Kategori: Feedback

Integration mellan blogg och webbshop

Mycket att fundera på kring uppstart av webshopp.
Men för mig är det viktigt med en enkel systematik och koppling mellan webshoppen och en blogg (med flera skribenter). Samma domän/subdomän och helst samma cms.
Tacksam för tankar och förslag?
Ps. Letar framför allt efter färdiga lösningar utan mycket egen design/anpassning.

Kategori: E-handel

Livsmedelsföretag - prissättning och försäljning,

Hej!

Jag planerar att starta ett företag som producerar livsmedel. Jag har några frågor som jag behöver svar på för att kunna färdigställa min affärsplan och budget.

Hur beräknar jag mitt försäljningspris till återförsäljare, grossist och slutkund?

Hur prissätter jag samma produkter i en eventuell egen w...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Bra sparformer för AB?

Hej!

Ny på forumet, hoppas jag hittat rätt.

Jag driver ett enmans-AB sedan några år. Det har gått med vinst vilket förstås är trevligt, men på ett bankkonto gör ju pengarna ingen nytta. Så min fråga är: finns det några sparformer som är särskilt fördelaktiga för aktiebolag?

Jag är inte ute efter tips om...

Bokföra utbetalningar till privatpersoner i HB

Hej!

Har en fråga jag väldigt gärna skulle vilja ha hjälp med.

Det är nämligen så att jag har ett Handelsbolag som säljer accessoarer och har en tanke på hur vi skulle kunna igång marknadsföringen internationellt. Men jag är lite tveksam till hur bokföringen för detta.

Tanken är att låta användare med st...

Rekommendation för bildande av LTD?

Jag ska bilda ett LTD-bolag i UK och undrar om någon kan rekommendera något av de företag som säljer dessa uppstartstjänster.

Inget SUF utan ett LTD-bolag som kommer ha sin verksamhet i UK.

Tacksam för tips!

Hur redovisa rabatter i efterhand

Hej,

Jag undrar hur jag ska redovisa en rabatt som jag ger i efterhand.

Exempel.

Jag säljer en tjänst och bokför fakturan i januari. I April visar det sig att en del av det jobb jag gjort inte var helt i sin ordning och jag vill rabattera kunden i efterhand.

Hur ska jag bokföra detta?

Moms, skatter, avgifter vid adsense

Hej!

Jag har en fast anställning och jobbar heltid på ett företag.
Vid sidan om har jag en enskild firma där jag kommer börja få in en del pengar från google adsense.

Vad jag förstått behöver jag ej betala någon moms för detta.

Det jag undrar är vad det är för skatter och avgifter jag kommer behöv...

Sökes: säljare till ledande jämförelsesajt

Hej!

Jag och min kollega har utvecklat den första och ledande jämförelsesajten inom nischen bilverkstäder i Sverige. Sajten är topprankad på Google och har blivit omnämnd i media flertalet gånger. Just nu söker vi duktiga säljare av abonnemang till kategorin ”Erbjudanden”, både för heltids- och deltidsarbete.

Möjlighe...

Kategori: Söker/eftersöker

Hur mycket kan man tjäna på Adds och banners?

Hej!

Är det någon som har ett hum om hur mycket man kan tjäna på banners och ads i appar och på hemsidor? och till och med om man har reklam videos?

Tjänar man pengar per klick? eller bara att dem finns där? är det någon som har någon bra info om detta eller hur man kan ta reda på allt om det?

Tack på...

Kategori: Nyheter

Privat och företagskonto

Hej!

Startade min firma i panikfart förra året i den mest hektiska tiden i mitt liv, vilket dessvärre ledde till att jag inte förberedde allt så bra som jag borde.

Jag har strulat till det för mig själv genom att jag inte upprättade ett separat företagskonto till min enskilda firma som jag startade förra året, utan har...

Ideell organisation som affärsidé

Hej alla!

Det är så att jag har en god idé som skulle göra sig bäst som ett ideellt företag. Dock så har jag en hel del bekymmer med att först vissa små detaljer när det gäller företagsformen. Min idé kan enkelt jämföras med Mattecentrum (http://www.mattecentrum.se/om-oss/om-oss) i uppbyggnad, dvs att bidrag sökes för att tackla ett...

Offert

Hoppas mitt inlägg ligger inom rätt ämne. Jag skall skicka ut offerter för en tjänst som jag kommer sälja under sommaren. För att kunna planera in arbetet på ett bra sätt vill jag helst ha svar på offerterna så fort som möjligt. Så om jag sätter giltighetsdatumet till 2016-04-30 så innebär det att priset i offerten gäller fram till angivet datum oc...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Tillgångar respektive eget kapital i AB

Hej!

Har ett nystartat AB och sitter med mitt första bokslut.

När man "räknar efter" för att se om man har minst halva sitt aktiekapital förbrukat eller ej; skall man räkna med skulder också?

Jag har ca positivt (+) 170 000:- i Tillgångar och negativt (-) 50 000:- i Eget kapital utan att räkna med skulde...

Periodisk sammanställning - enbart deklarera tjänster inom EU

Snabb fråga (med ett lika enkelt svar förhoppningsvis) gällande periodisk momsdeklaration:

Har de senaste åren enbart sålt tjänster till USA (översättning). Nu har jag även börjat idka handel med några baltiska länder (inom EU). Av den anledningen har jag anmält om att få redovisa moms per kvartal i en periodisk sammanställning. Denn...