Senaste inläggen

Deklaration - förenklat uppgiftslämnande ?

Håller på med deklaration.
Vad menas med "Förenklat uppgiftslämnande vid gemensam verksamhet eller i enkelt bolag"?

Hur vet jag huruvida jag ska bocka för det eller inte?

Förenklat uppgiftslämnande är inget jag valt "aktivt" direkt, men jag kanske har det per automatik, vad vet jag.

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Två frågor om "Eget kapital" i balansräkningen.

Hej

1) I min balansräkning för 2015 framgår under Eget kapital en post på låt säga 30 000 kr som "Övriga egna uttag". Men i bokföringsprogrammet jag använder (Zervant) har jag bokat ett antal egna uttag till låt säga 100 000 kr. Jag förstår inte hur detta hänger ihop, varför det finns en diff. Alla egna uttag har jag bokat exakt lika...

Bokföra periodskort för delägare

Hej,

Jag har som ägare i ett akitebolag köpt periodkort för kollektivtrafik på företaget men använt det för privat bruk. Jag är inte verksam i bolaget och vet att det privat då ska tas upp som en förmån som beskattas som utdelning.

Men hur bokför jag detta? Behöver det bokföras på något speciellt sätt även i bolaget?

Kvarskatt för 2015. In i maj eller efter skattebesked?

Nu deklarerat för 2015 och konfunderad rörande kvarskatt och inbetalning av densamma.
Bör jag betala in nu innan den 3/5 - eller ska jag vänta på slutskattebeskedet som kommer
i december och göra kvarskattsinbetalning för 2015 först 2017? SKV ger dubbla besked.

Bakgrund:

- Räkensk...

Leasingbil - Förmånsvärde: Uträkning, bokföring och betalning

Hej allihopa! Deklarationsdags närmar sig och är som vanligt ute i god tid; har en fråga gällande leasingbil som är helt nytt för mig:

Skaffade leasingbil som jag hämtade ut 23/12 2015, alltså hade jag bilen sista 7-8 dagarna på förrå året. Hur räknar jag ut hur mycket förmånsvärde jag skall betala för dessa dagar? Och, hur och när b...

Föra över räntekostnader på min sambo?

Hej, min firma har gått med förlust 2015 med - 86 953 kr. I deklarationen har jag inkomst från tjänst 8 401 kr (tog ett extra jobb i 2015 så därför det låga inkomsten). Har betalat skatt med 2 518 kr.

Det står att jag ska få tillbaka 2 518 kr

Ränteutgifter enligt deklarationen 40 330

Hur mycket av ränte...

Företagsförsäkring

Hej!
Jag har ett problem jag hoppas nån kan tipsa om hur jag löser.
Jag och min kollega driver HB och skulle nu teckna försäkring på företaget. Tji hos swedbank då vi har riskklass o, dvs en av delägarna är på obestånd. Företaget är nytt och har inga krediter eller liknande. Det är på personnivå det finns. Hur f*n gör jag? Ska jag b...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Hur bokföra kvarvarande skulder?

Jag hjälper en vän som lagt ner sin enskilda firma att fixa det sista i bokföringen, och vi blir inte kloka på en sak. Läget är följande:

Företagets tillgångar är lika med 0. Däremot finns det skulder kvar till den egna ägaren.

I balansräkningen finns alltså inga utgående tillgångar men x kr utgående skulder. Se bild....

Hur lång semester planerar du att ta i sommar?

Vi vill veta hur du tänker göra i sommar. Rösta till höger eller besök denna sidan.

Kategori: Allmänt

Vad gäller för att ta emot Praoelev?

Hej!

Jag har en liten enskild firma som jag driver helt själv och blev tillfrågad av en nära väns grabb om han kunde få praoa hos mig.. Jag har försökt ta reda på vad som gäller men känner mig osäker på om jag missar något..

Är det bara att tillämpa arbetsmiljölagen så är allt i frid och fröjd?
Har inte kontakta...

Kategori: HR - Personalfrågor

Avskrivning

Hej. Jag har en fundering för kommande deklaration. Jag är helt ny i detta så ursäkta dumma frågor.

Anta att jag har har köpt en maskin för 100.000kr och vill göra en linhör avskrivning på den på 5 år.
Alltså 100000/5 = 20000.

Ska jag föra in det i ( 100.000) i B4 i NE blanketten och avskrivningen i R9 (20000)...

Bokföring

B2B betallösning företag

Någon som känner till någon bra betallösning för business to business?

Vill ha faktura och kortbetalning först och främst. Klarna checkout är mycket bra men är väl bara för b2c och har inte sett något liknande för företag till företag. Men finns det något snarlikt är det klart intressant!

Kategori: E-handel

POPUPMÄSSOR - EFFEKTIV OCH BILLIG MARKNADSFÖRING FÖR SMÅFÖRETAG

Som småföretagare brottas man ofta med frågan: Hur marknadsför vi verksamheten på effektivast sätt? Man har kanske testat tidningsannonser som gett dålig eller ingen payoff, annonsering i sociala media som försvinner i mängden och bruset, tidskrävande content marketing genom statusuppdateringar på företagets Facebooksida som når ut till den redan b...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Byta bank till företaget

Börjar tröttna på min bank. Usel service och nu när vi ska ta en litet lån från banken till vårt bolag, som har bra siffror, så kräver de ett borgensåtagande. Det spelar väl egentligen inte så stor roll och enkelt att lösa men någonstans är det ju galet att de ska ta hög ränta på lånet och sedan inte ha någon risk. Det var detta som fick droppen at...

Kategori: Inköp

Reseersättning

Behöver lite hjälp med bokföringen.
Scenariot:
Driver enskild firma. Använder ibland privata bilen i tjänsten. Utförde ett uppdrag åt kund på annan ort dit jag körde med privatbilen. Kund betalar ut milersättning á 19kr vilket jag fakturerade dem. Hur bokför jag detta rätt? Ersättningen bör ju gå till "mig", men då den är på fakturan...

Kompanjon sökes till bemanningsföretag

Vi söker en kompanjon som kan ta verksamheten till nästa nivå.

Flera konsulter är ute och verksamheten går med vinst, ytterligare uppdrag är dessutom på gång och fler kommer in. För att kunna fortsätta expandera verksamheten behöver vi hjälp från en person med rätt erfarenhet och driv.

Verksamheten utgår från kundern...

Kategori: Söker/eftersöker

Provisions lön

Hej
Jag har en fråga ang provisionslön, kan jag anställa en 18 årig tjej på enbart provisionslön?
Eller mst man ha dels en grundlön å sedan provisionslön....

Kategori: Allmänt

Hjälp student med enkätundersökning till C-uppsats!

Hej!

Jag är ekonomistudent på Södertörns Högskola och skriver just nu en C-uppsats om E-handel! För att ta reda på mer om detta har en enkätundersökning utformats.

Jag skulle vara super tacksam om ni ville vara med och bidra till forskningsprojektet! Enkäten tar endast ca 4 minuter att besvara och du är hel...

Kategori: E-handel

Bokföra den faktiska räntan från slutskattebeskedet

Hej,
Jag är lite förvirrad för hur den faktiska räntan från slutskattebeskedet ska bokföras korrekt. Jag har ett litet AB.

Under dec förra året (2015) kom slutskattebeskedet (som avsåg 2014) där en preliminär ränta på 12kr stod. Denna prel ränta bokfördes i dec 2015 Kredit 2960 och Debet 8420 då den faktiska inte skulle avslöj...