Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 8 år sedan

Nybörjarfrågor om att starta enskild firma


Ursäkta men som sagt jag har dålig koll och håller på att lära mig. :OMG

1) Vid registeringen ska man ange beräknad omsättning, vad ska man ange här? Jag ska köpa en sak utomlands (England) för ca 70 000kr (handpenning nu i dec ca 10 000kr av beloppet) fast denna vara kommer jag inte tjäna pengar på för ens maj framåt nästa år.... Så med andra ord lite svårt att uppskatta, vad händer om man uppskattar fel? Omsättning 70 000kr är ju i alla fall klart ?

2) Hur fungerar det med momsen (England), betalar jag VAT eller betalar jag utan VAT till leverantören i England?Ligger jag i så fall ute med den till deklarationen 2018 moms in/ut +- 0?
Det har ingen betydelse vad du skriver där. ( såvida det inte är över 40 miljoner ). Skriv du 100 000. Se till så du blir momsregistrerad innan du gör köpet från England, så du får köpa utan moms. Det blir alltså ingen moms att ligga ute med, och heller ingen att få tillbaks.
Tackar! Är det något jag ska tänka på gällande val av redovisningsperiod och redovisningsmetod?
Har du inte så omfattande verksamhet så kan väl 3 månader vara lagom. Om du ska importera mycket momsfritt, så kommer du alltså att få väldigt lite moms att dra av, vilket betyder att det kommer att bli moms att betala in till skatteverket hela tiden, och tar man då årsmoms så kan det hinna bli rätt stora summor. Planerar du inga större inköp i Sverige, så kan du välja bokslutsmetoden ( kontantmetoden) som redovisningsmetod. Då behöver du inte redovisa momsen förrän dina kunder betalat. Väljer du faktureringsmetoden så ska momsen bokföras på det datum som står på kvittot/fakturan, och det kan alltså vara en fördel om man köper in saker i Sverige och snabbt vill få tillbaks momsen även om man inte betalat fakturan. Omvänt så måste man då alltså också betala in moms kanske innan kunden betalat sin faktura.
Tackar! Nu är jag på den preliminära inkomstdeklarationen.... Jag kommer ju inte tjäna några pengar för ens runt augusti nästa år, ska jag fylla i min vanliga anställning också. Lite förvirrad nu känner jag
Skriv noll som överskott på den enskilda verksamheten, och fyll i uppgifterna om din vanliga anställning.
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.

Svarar till: