Senaste inläggen

Ebay, Julhandel, Bokföring

Hej,

Import
Jag har startat ett företag som ska sälja produkter X importerade från andra länder (utanför EU).
Jag har ett EROI nummer hos tullverket, vet vilken kod jag ska lägga beställningen emot.

Saknar jag något för att göra en korrekt beställning idag?

Ebay
Jag hittar priser på...

Kategori: Företagande över gränserna

FANKLUBB

Hej alla,

Raderar den gamla texten och uppdaterar!
Efter ca 320 besök på mitt inlägg utan något direkt gehör, så antar jag att idéer och tips från läsarna, endera
är svåra eller att intresset är aningen svagt.

Litet utdrag från gamla texten:

Ibland händer det att jag som många andra, kommer...

Kategori: Affärsidéer

Finansiera köp av bilfirma

Hej på er!

Jag har länge velat fram och tillbaks med mina företagsdrömmar under ett par år nu, men känner mig lite osäker då jag inte har någon som jag kan bolla mina ideer med..

Nu har det dykt upp ett tillfälle som jag känner att jag vill agera på.
det är så att en bilfirma som idag inte omsätter något är til...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Faktura betald med kreditkort - hur ska den bokföras?

Hej,

Jag använder Nordea Business Gold (kreditkort på företaget) och har ett AB med F-skatt, faktureringsmetoden och månadsmoms. Jag använder Fortnox.

Ett par gånger har jag fått en faktura från en leverantör som betalas med kreditkortet. Ett exempel är Vistaprint: Den 30 augusti köpte jag trycksaker för 500 kr. Jag be...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Ang bokslut och periodiseringar hjälp

Hej,
Jag har en fråga om bokslut och periodisering:
I januari skickar jag en faktura för en tjänst som jag utförde december året innan.¨
Jag kom på att jag har glömt bort att bokföra att jag fick betalt av kunden i december, efter att jag skickat fakturan.
Hur ska jag bokföra så att allt hamnar på rätt år?

moms med handel utanför eu

Har ett företag så moms har jag koll på i Sverige men hur funkar det om jag vill börja handla mc från USA?
Det blir ju en införselmoms som jag får betala och så moms på utpriset till kund. Så jag betalar moms 2ggr men har hört att man inte får tillbaka någon moms...Stämmer detta verkligen?
m.v.h.
Peter

Kategori: Allmänt

Har du tillgång till en etikettskrivare?

Hej! Behöver lite hjälp här...Nån som har tillgång till en etikettskrivare? kanske thermotransfer, zebra etc? I så fall har jag en rulle etiketter som behöver få en text på sig... 🙂

Pappret är blankt så skrivaren måste ha färgband!

Grymt bra om detta i så fall går att lösa i Boråsområdet imorgon förmiddag.

Kategori: Söker/eftersöker

Bokföra ROT-arbete och Ingående Moms samtidigt

Hej,

Jag bokförde en ROT Faktura och blir jätte tacksam om någon kan svara på frågan! (Följande är bara en exempel!)

1511 - Kundfordringar 26 403,00 kr 0,00 kr
1513 - Kundfordringar (prel. skattereduktion) 9 375,00 kr 0,00 kr
2610 - Utgåend...

Avdrag för resor som enskild firma.

Hej! Jag har lite frågor angående avdrag i min firma.

Det är nämligen så att jag arbetar som tankbilschaufför på en stort åkeri , där jag kör på F-skatt. Har gjort det i ca 2,5 år. Jag arbetar mest i sthlm men även i Västerås och Norrköping då dom har bilar på respektive depåer. Jag bor förnärvarande i enköping och har dagpendlat...

Bokföra pensionsförsäkring

Jag behöver hjälp med att bokföra utbetalning av pensionsförsäkring där olycksfallsförsäkring och premiebefrielse ingår. Så här har jag tänkt:

1930 Företagskonto Kredit
7412 Premier för individuella pensionsförsäkringar Debet (pensionsförsäkring + premiebefrielse)
2514 Beräknad särskild löneskatt på pensionskostnader Kr...

Bokföra premiebefrielsepremie

Hur bokför man premiebefrielsepremie för en sjukförsäkringspremie när det gäller delägare i AB?

Avdrag kostnad ekonomibyrå/redovisningskonsult - enskild firma

Hej
Har enskild firma.
Om jag anlitar en redovisningskonsult som fakturerar mig månadsvis, kan jag dra av dessa kostnader på företaget?

Misstänksam - hur kollar jag upp utländskt företag OVH?

Hej

Hur kan jag se om det utländska företag jag är i kontakt med (web hosting ovh : https://www.ovh.ie/) är ett seriös företag, jag tänkte registrera och betala för ett konto hos dem och de vill ha kopia på id handling och min adress som kan hittas på någon tel/el räkning som visar att jag bor på adressen jag har angett, känner ni...

Kategori: E-handel

Ett unikt, skalbart och prisbelönat koncept söker finansiering

Företaget Virtual eTraining Software lanserar återigen ett nytt unikt och skalbart bildkoncept, www.taggis.com, med kunder såsom Norwegian, SAS och Air Berlin m.fl.

Välkomna att följa med på vår internationella resa och vidareutveckla produkten.

Vår Crowdfunding-kampanj finns att besöka via länken:
https:...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Beställ hemlagad mat med app, vad säger lagen?

Har en idé jag tror på mycket.

En airbnb fast för mat. Att kunna söka efter någon som just nu i närheten, oavsett vart man är i världen, som kan erbjuda hemlagad mat, antingen utkörning eller avhämtning (kanske även hembesök och äta hos denne). Betygsättning/rykte likt alla dessa delningsplattformar som uber, airbnb, mfl.

Kategori: Affärsidéer

Vad kostar det att hyra personal per timme?

Hej,

Jag är intresserad av att ha någon som kan hjälpa mig med telefonförsäljning och undrar därmed hur mycket det kostar om man väljer att anlita någon via ett bemanningsföretag? Vem är bäst? Vem är billigast?

Tack på förhand!

Hälsningar Fabian

Kategori: HR - Personalfrågor

Seriös TM byrå söker nya uppdrag

Vi är ett företag som funnits sedan 2010 och söker idag efter ett nytt uppdrag inom telemarketing.

I dagsläget är vi 50 stycken heltidare som arbetar inom B2B och B2C. Totalt har vi en 25-årig erfarenhet inom telemarketing. De uppdrag vi arbetar med idag är inom mötesbokning, försäljning av försäkringar och lotter. Totalt har vi plat...

Återtag av aktieägartillskott, nedsättning av aktiekapital

Ett fåmansbolag som varit vilande i 6 år, ska starta upp verksamhet igen. Balansräkningen ser i runda tal ut så här: Likvida tillgångar 190000, Eget kapital = Aktiekapital 100000, villkorat aktieägartillskott 130000, balanserat resultat - 40000.
Frågor:
1) Kan hela eller del av aktieägartillskottet återbetalas och i så fall bokför...

Konvertering omvandla lån till aktier?

Konvertering omvandla lån till aktier?

Vi har lånat ut 360.000 till ägaren och ett bolag vi vill ta över snart, skulderna är förfallna.
Får köpa 50% först och tänkte sedan lägga på detta vid behov för majoritet, att skrivas på nu som extra säkerhet.

"Sedan 360.000 är förfallna till betalning, medges att långiva...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

TM, Marknadsundersökningar och Winback

Hej,

Med ca 10 års erfarenhet av försäljning, churnhantering, marknadsundersökningar och kundservice mot diverse branscher påbörjar jag nu resan mot att starta eget. Jag har i dagsläget en uppdragsgivare signad, med dem kommer vi bearbeta deras kundbas för att boosta ARPU. Jag har med tanke på både min och mina partners erfarenheter...