hjälp mig förstå vad jag gjort för fel! snälla?

7
hej
jag har bokfört 8 st affärshändelser i den löpande bokföringen men är osäker på om de är rätt. Det ska väl finnas ett resultatkonto till vare kassa och bank verifikatin? kan ni se om jag har gjort fel? (8 st)

Ränteintäkter på företagets
checkräkning 6 500 kr
1930 debet, 8310 kredit med 6500

Den första augusti betalades företags-
försäkring för ett år framåt genom bankgiro 22 500 kr
6310 debet, 1930 kredit med 22500

Betalning av ränta och 26 250 kr
amortering på banklånet över bankgiro 250 000 kr
2350 debet, 1930 kredit, med 250 000
8400 debet, 1930 kredit med 26250

Inventarier har sålts kontant för 75 000 kr
(bortse från moms)
1910 debet, 1220 kredit med 75 000
här funderar jag på om det kan behövas något mer konto? jag har balansräkningen från början av året, men inget anskaffningsvärde.

Inköp till kontoret (kontant) 31 750 kr
ej inventarier moms 7 938 kr
39 688 kr
6110 debet, 1930 kredit med 31750
2641 debet, 1930 kredit med 7938

Hyra har betalats via checkräkning 150 000 kr
moms 37 500 kr
187 500 kr
5010 debet, 1930 kredit med 150 000
2641 debit, 1930 kredit med 37500

Försäljning i butiken 3 125 000 kr
moms 781 250 kr
3 906 250 kr
3020 kredit, 1910debit med 3 125 000
2611 kredit, 1910 debit med 781 250

Inbetalning av föregående års moms
till Skatteverket via bankgiro 11 375 kr
2650 debit, 1930 kredit med 11375

Mvh Moa
1
Du skriver: "Inventarier har sålts kontant för 75 000 kr" (kredit konto 1220) men har inget IB, då är det en försäljning (kontoklass 3). Gäller försäljning av inventarier något som redan är utrangerat? I så fall kanske du inte har något bokfört värde (kontoklass 1) utan det blir en försäljning som "vilken annan produkt/vara som helst". Amortering av lån är ingen kostnad - du minskar skulden mot balansen, medan räntan bokförs mot resultatkonto. Så här rakt upp och ned är sju affärshändelser korrekt bokfört (utan att i detalj fundera på det exakta kontot), den enda som du behöver kolla upp igen är den du själv funderade över: "Sålda inventarier som inte finns i balansen". Antingen är de utrangerade och borttagna, eller så måste du hantera både Inventarier och Ack. avskrivningar* och sedan bokföra mot t ex Vinst vid avyttring... * Borde i så fall finnas med i en inventarieförteckning.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.