Checkkredit eller företagslån?

24
Hej!

Jag är i uppstarten med enskild firma där jag kommer importera och sälja cyklar.

Problemet jag har är att jag vill kunna erbjuda kunden att betala via faktura, för cyklar som kostar mig upp till 30.000kr att beställa hem. Om jag får in flera beställningar samtidigt där kunden vill betala med faktura, så kommer jag inte kunna lösa detta, då jag betalar distributören innan han skickar varan.

En lösning skulle kunna vara att inte ta betalt via faktura, utan endast kortbetalning och direktbetalning, men jag tror jag kommer förlora en hel del kunder på det.

Är bästa lösningen, om jag vill kunna erbjuda betalning via faktura, att ansöka om checkkredit, eller finns det andra bra lösningar?

Mvh Matthias
1470
246
Du bör inte satsa på att sälja så dyra cyklar på faktura. Räcker med att du får en eller två som inte betalar så sitter du riktigt illa till. Och folk som inte betalar lär du garanterat stöta på. Det här har nog de flesta handlare lärt sig den hårda vägen, och det är väldigt få som vågar stå för finansieringen själva, trots att det kan vara välmående företag. En lösning om man nu vill sälja på faktura är att ta hjälp av ett factoringbolag. Då kollar dom både upp kunden och sköter indrivningarna. Dock tar dom aldrig några risker, och om det visar sig omöjligt att få betalt så går fakturan tillbaks till dig. Ett bättre sätt är då att samarbeta med exempelvis Klarna, där du får pengarna efter 14 dagar, och Klarna står för kreditrisken. ( dom måste ju godkänna köparen först). Då kan kunderna även delbetala, vilket ökar din möjlighet att sälja. Alla har inte möjlighet att köpa en så dyr cykel och betala direkt, det måste man vara medveten om.
24
Hej Ingvar, och tack för ditt svar! Ja, jag skall använda mig av Svea Ekonomi. Glömde nog nämna det. Men problemet kvarstår :)
24
Jag ändrade trådrubriken. Vad skulle ni säga är bästa lösningen på mitt problem? Hade ni valt att ta ett företagslån eller använda er av checkkredit? Jag tror att mina flesta beställningar kommer kosta mig 15-20.000kr att beställa hem. Och kommer ha i alla fall 60.000kr i företaget, så borde kunna täcka ca 3 beställningar under samma period. Mer än det tror jag inte jag kommer få. Så jag tänker att checkkredit kanske är den bästa lösningen, då jag inte ens vet om jag kommer behöva använda pengarna. Vad säger ni? Vilka borde man använda sig av för checkkredit, om man vill kunna låna upp till ca 50.000kr? Företaget är ju nystartat, så det kanske t.o.m. är svårt att få någon att bevilja en checkkredit? Mvh Matthias

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.