När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Under de första fem åren med enskild firma använde jag ett bokföringsprogram som inte bokförde årets resultat automatiskt och jag hade inte läst på tillräckligt för att veta att detta skulle göras (8999 mot 2019/2099). Sedan ett par år tillbaka använder jag Bokio som fått mig att inse min tabbe.
Hur löser jag detta på bästa sätt, så att jag äntligen kan tömma 20xx-kontona mot 2010? Kan jag göra verifikat för de första fem åren på 1 jan 2018?
Resultat 2011:
8999 Debet 91,536
2099 Kredit 91,536
Och så likadant för 2012-2015...
Sedan nollar jag 2012, 2013, 2017 och 2018 mot 2010.
Hej,
Nja, du skulle ju då få en summa på 8999 som inte ska ligga där.
Jag skulle nog justera ingående balansen på 2010 och lägga till summan av tidigare års resultat där + det som ligger nu då. Men räkna noga så det blir rätt.
Bokio visar resultatet för varje år så det är lätt att få ut rätt siffror. Men jag är osäker på hur jag ska göra rent praktiskt.
Resultat 2011-2015: 208 408:-
Ingående summor för 2016 på 20xx-kontona är positiva (utom 2017 - årets kapitaltillskott), om jag nollar dem mot 2010 måste ju eget kapital också bli positivt, och det vore ju fel.
Om du har haft en vinst under åren så ska inte 2019 vara positivt. ( blanda inte in 2099, det är ett konto för AB )
Vid vinst:
8999 D xxxx
2019 K xxxx
Då blir ju saldot på 2019 negativt, och när du nollar ner det till 2010 blir även det negativt. Hur mycket som återstår beror ju på dina egna uttag, skatter och insättningar.
Tack! Johan B. skrev ju ovan att jag inte ska boka mot 8999, men jag förstår inte hur jag annars ska kunna lösa detta. Och 8999 verkar nollställas automatiskt för varje nytt år? Har inget ingående saldo på det för 2018.
Anledningen till att jag använder 2099 är att Bokio använder det kontot oavsett om man har AB eller enskild firma.
Så...mina korrigeringsposter på årets första dag borde alltså bli:
8999 D 208 400
2099 K 208 400
2099 D 208 400
2010 K 208 400
Ja, det stämmer. Kan du inte lägga det som sista verifikat på 2017? Annars får du ju en felaktig ingående balans i år ändå, ifall du lägger det som första verifikat.
8999 nollställs varje år ja, eftersom det är ett resultatkonto. Det är det konto som knyter ihop resultaträkningen med balansräkningen, och för över årets resultat till balansen.
Hej,
För att inte röra till siffrorna skulle jag justera IB. Skulle du ha ett bokföringsprogram där det inte går (vilket det nu kan vara) så skulle jag, som Ingvar också skriver, göra rättningen som sista verifikat 2017. Då har du väl redan gjort bokslut och deklarerat och riskerar inte att blanda in saker som inte ska vara med. Att det inte kommer med dubbelt alltså.
Jag utgår från att du tagit med vinsterna när du deklarerat tidigare. (Annars skulle du få en fråga från Skatteverket varför balansräkningen inte balanserar.)
Jodå, jag har deklarerat vinsten korrekt, det är bara att jag inte bokat resultatet mot 2010 och inte tömt 20xx-kontona. Så nu vill jag städa upp och snygga till i bokföringen.
Tror inte att jag kan justera ett konto hursomhelst i Bokio, så det enda jag kan göra är nog att använda 8999.
Tack så mycket för input!
Kort uppdatering:
Korrigeringen fick bli inför årets bokslut istället. Jag gjorde precis som Johan och Ingvar beskrivit här ovan och bokförde resultaten för 2011-2016 som en klumpsumma på 2099 31 dec 2018, sedan nollade jag mot 2010. Nu var det inga problem att äntligen tömma även de andra 20xx-kontona mot 2010 1 jan 2019.
Tack igen för hjälpen!
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att registrera dig som medlem.