Senaste inläggen

Förskottsbetalning - Fakturor

Har skickat flera fakturor med betalningsvillkor: "levereras efter betalning" och där med inte nämnt leveransdatum. Vad jag senare har läst är leveransdatum ett måste och undrar då om jag behöver fakturor efter betalning med datum.

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

partners in potential business

Vi söker affärspartner inom översättning och språkanalys.
Någon som kan bidra till med att säkra avtal med offentliga upphandlingar och andra översättningsprojektgivare.
We have the expertise and financial capability.

För mer information kontakta Awosman

awosmannn@gmail.com

We are lookin...

Kategori: Affärsidéer

Dina tips för att gå från Enskild firma till AB

Som rubriker lyder...

Har tänkt att gå från Enskild firma till AB. Har nog ganska bra koll på de praktiska stegen, men skulle gärna höra tips och råd från er som redan gjort det.

- Något ni hade gjort annorlunda?
- Saker som kan spara tid/förenkla som kan förberedas i förväg?

Tacksam för...

Kategori: Allmänt

Har du bra koll på Bitcoin och kryptovalutor?

Har vi en medlem som har bra koll på Bitcoin och andra kryptovalutor? Hur man köper, förvarar, etc.

Kontakta gärna mig via PM eller här: https://www.foretagande.se/kontakt/foeretagande-se/

Kategori: Söker/eftersöker

Gratis upplägg av digital marknadsföring & marketing automation

Hej!

Vi på Autogrowth har fått många nya glada och vill nu passa på att hjälpa 3 start-ups att komma igång med er marketing automation.

Vi erbjuder därför 3 utvalda start-ups 10 timmars kostnadsfri digital marketing och marketing automation konsultation där vi sätter en strategi för hur ni i alla fall ska komma igång...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Rätt till förskola vid deltidsföretagande (Anställd + Firma)

Hej,

Jag bor i Göteborg. Jag är intresserad att gå ner i tid och jobba 80% som anställd på mitt gamla företag och starta en enskild firma för att bedriva ett antal experimentprojekt (med en förhoppning om vinst någon gång i framtiden, antagligen inte så stor och knappast på en gång) resten av tiden. Jag har förstått att jag kommer be...

Fel i 2440

Hej,

Har märkt att lite bekymmer i mitt 2440 konto.

1: en lev.faktura lades in med belopp 6445:- ink moms, och betalades sedan med 5445:- och det lägre beloppet är det rätta!
Hur ändrar man så det blir rätt där?

2: betalade en faktura som inte alls låg i 2440,men satte motkonto på det ändå, av mis...

Bokföra delägare sinsemellan

Hej,

Vi är två delägare med ett AB. Jag undrar hur jag bokför oss sinsemellan så att vi vid årets slut kan se hur mycket respektive delägare gjort personliga avdrag för?

Ett exempel; Jag gör avdrag för min friskvård medan han gör avdrag för kontorsplats. Gärna exempel med konto.

Sätta samman "färdiga produkter" till en egen produkt?

Hej på er alla! 🙂

Vad skulle hända om jag startar ett företag och köper in färdiga produkter, bygger in dessa i ett skal/chassi, kopplar ihop dessa och säljer dem med ett eget namn på produkten? Tex. "Lasses kompressor X1"

OBS! Under produktens beskrivning framgår det klart och tydligt att den är uppbyggd med olika ti...

Kategori: Patent- och registreringsfrågor

Råd och rön ang idé

Hej

Eftersöker life feedback samt råd kring att starta enskild firma.

Ni vet hur man kan ha tendens till att fylla upp sitt garage/förråd med en jäkla massa skräp.
Sedan ligger det där flera veckor, tom månader.

Min idé går då ut på att starta en firma med att utföra tjänster för transporter av a...

Kategori: Affärsidéer

Webbyrå söker kvalificerade säljare

Webbyrå söker nu efter säljare som är duktig på marknadsföring/försäljning och även intresserad av att inleda ett samarbete. Tjänsten innebär stort eget ansvar och frihet varför det är viktigt att du har god förmåga att självständigt söka upp och bygga relation med nya kunder.
Du kommer att sälja en rad olika tjänster för små och medelstora...

Göra jobb på resan för att kunna ta flygbiljetten på företaget?

Hej!

Jag är 20 år och ska snart göra en längre resa på drygt 2 månader till Asien. En väldigt stor utgift kommer vara flygbiljetterna. Min tanke är att jag om jag gör ett eller två jobb (driver företag inom webb) nere i Asien, kommer jag då kunna ta flygbiljetterna på företaget? och kanske momsfritt?
Vad tror ni skatteverket...

Marketing Automation?

Hur många vet vad marketing automation faktiskt är? Dom flesta har idag redan hört om det men få har kunskapen hur dom kan implementera det i sitt företag.

Autogrowth vill erbjuda alla på företagnade.se chansen till att få mer information om marketing automation och vad det kan göra för deras verksamhet.

För att boka...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Agera mellanhand mellan två företag

En vän till mig håller på att starta upp ett företag men har redan sålt tjänster till andra företag som är redo att faktureras. Frågan är.. Kan jag som redan är igång med ett företag fakturera företagen, låta pengarna vila i mitt företag för att sedan "föra pengarna vidare" till mins väns nystartade företag? Hur går man i så fall tillväga? Utgår fr...

Bokföra banklån

Hej,
När jag startade mitt företag så tog jag ett banklån och har nu lite svårt med hur jag ska göra med bokföringen då lånet står på mitt privata konto och inte företagskontot.

Om beloppet hade lånats på företagskontot hade jag kunna bokföra debet på 1930 och kredit på ett skuldkonto, sedan kretit på 1930 och debet på skuld o...

Spelpublisering, F-skatts registrerad som enskild firma

Hallå, Har utvecklat ett spel på deltid sedan några år tillbaks som jag tänkte lägga upp som “early access” på Itch.io (förhoppningsvis även Steam senare i höst), och har då 2 frågor angående skatt samt en kort monolog som skulle uppskattas att få svar/feedback på:

---- Frågor ----
1. Hur kan jag reducera den amerikanska extra...

Behövs en filial om jag bara säljer tjänster på nätet?

Behövs en filial om jag bara säljer tjänster på nätet? Som tex att bygga hemsidor eller redigera videos? Jag skulle alltså sälja till hela världen.

Om en filial behövs och om huvudföretaget är i USA, måste jag redan ha sålt tjänster inom USA innan jag börjar sälja till sveriges befolkning, för att det inte ska ses som skatteundviknin...

Kategori: E-handel

Säljare för medlemsrekrytering sökes!

Vi på High Media House söker säljare

Vi behöver nu förstärka med ytterligare en driven säljande person.
High Media House är ett säljbolag som samarbetar med bland annat chefsorganisationen Ledarna.
Vi arbetar med hantering och rekrytering av medlemmar
till deras organisation.

Vi finns på gamla väst...

Hjälp!!

Hej

Vad skulle ni gjort? Försöker få en lång historia kort nu...

Driver ett företag tillsammans med min bror. Det har nu börjat gå lite halvdåligt och jag tog ut en lön sista maj senast. Han har ett annat företag, han har då fört över pengar till vårat företag vid 2 tillfällan och sen betalat tillbaka till sitt företag...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Investering i whisky?

Jag har köpt en tunna whisky (den sista som tappades under ett visst namn, destilleriet har sedan tvingats byta namn pga en tvist). Kan man ta in detta som en investering i ett AB. Företaget har bl.a. finansiella placeringar med i verksamhetsbeskrivningen.

En tanke är att använda innehållet som bonus till anställda med ett visst anta...