Senaste inläggen

Agera mellanhand mellan två företag

En vän till mig håller på att starta upp ett företag men har redan sålt tjänster till andra företag som är redo att faktureras. Frågan är.. Kan jag som redan är igång med ett företag fakturera företagen, låta pengarna vila i mitt företag för att sedan "föra pengarna vidare" till mins väns nystartade företag? Hur går man i så fall tillväga? Utgår fr...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Bokföra banklån

Hej,
När jag startade mitt företag så tog jag ett banklån och har nu lite svårt med hur jag ska göra med bokföringen då lånet står på mitt privata konto och inte företagskontot.

Om beloppet hade lånats på företagskontot hade jag kunna bokföra debet på 1930 och kredit på ett skuldkonto, sedan kretit på 1930 och debet på skuld o...

Spelpublisering, F-skatts registrerad som enskild firma

Hallå, Har utvecklat ett spel på deltid sedan några år tillbaks som jag tänkte lägga upp som “early access” på Itch.io (förhoppningsvis även Steam senare i höst), och har då 2 frågor angående skatt samt en kort monolog som skulle uppskattas att få svar/feedback på:

---- Frågor ----
1. Hur kan jag reducera den amerikanska extra...

Behövs en filial om jag bara säljer tjänster på nätet?

Behövs en filial om jag bara säljer tjänster på nätet? Som tex att bygga hemsidor eller redigera videos? Jag skulle alltså sälja till hela världen.

Om en filial behövs och om huvudföretaget är i USA, måste jag redan ha sålt tjänster inom USA innan jag börjar sälja till sveriges befolkning, för att det inte ska ses som skatteundviknin...

Kategori: E-handel

Säljare för medlemsrekrytering sökes!

Vi på High Media House söker säljare

Vi behöver nu förstärka med ytterligare en driven säljande person.
High Media House är ett säljbolag som samarbetar med bland annat chefsorganisationen Ledarna.
Vi arbetar med hantering och rekrytering av medlemmar
till deras organisation.

Vi finns på gamla väst...

Kategori: Söker/eftersöker

Hjälp!!

Hej

Vad skulle ni gjort? Försöker få en lång historia kort nu...

Driver ett företag tillsammans med min bror. Det har nu börjat gå lite halvdåligt och jag tog ut en lön sista maj senast. Han har ett annat företag, han har då fört över pengar till vårat företag vid 2 tillfällan och sen betalat tillbaka till sitt företag...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Investering i whisky?

Jag har köpt en tunna whisky (den sista som tappades under ett visst namn, destilleriet har sedan tvingats byta namn pga en tvist). Kan man ta in detta som en investering i ett AB. Företaget har bl.a. finansiella placeringar med i verksamhetsbeskrivningen.

En tanke är att använda innehållet som bonus till anställda med ett visst anta...

Milersättning Enskild Firma

Hejsan!

Jag har två scenarion i min enskilda firma gällande körning med min privata bil!
Scenario 1:
- Jag jobbar på många varierande platser åt olika kunder, dit jag kör med min privata bil och utför jobbet. För dessa resor fakturerar jag kund 18,50 per mil och tar sedan ut detta skattefritt i slutet sv månaden. Jag fö...

Kategori: Allmänt

Omorganisera existerande AB + starta nytt

Hejsan,

Har precis hittat hit och tror/hoppas på att ni kommer kunna guida mig!

Har ägt ett företag ("Existerande AB") i ca 11 år med tvåsifrig procentuell vinst de senaste 10 åren (dvs förlust år 1 enbart). Jag äger samtliga aktier i Existerande AB och går nu i tankarna om att starta något nytt med hjälp av Existerand...

Kategori: Affärsplanen

Telemarketing söker Projekt

Vi är tre personer som har ett aktiebolag under bildande vars affärsplan är att bedriva telefonförsäljning och söker därför säljprojekt. Vi är tre delägare varav två kommer vara aktiva på säljgolvet och en ta hand om ekonomin.

Med tiden vill vi självklart rekrytera fler och växa men vi vill hitta ett stabilt säljprojekt som vi kan by...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

En fråga om Moms

Kort fråga lång. Jag har precis ansökt om Fa-skatt sedel. Jag ska sälja elektronik på mässor,event och på torg.

Jag planerar att samarbeta med en bank som vill erbjuda mina kunder delbetalning.

Banken erbjuder mina kunder att delbetala belopp på:

5000kr i 12 mån 24 mån 60 mån

10000...

Moms på fraktkostnad

När jag säljer en vara åt någon (via min auktionssajt) och får in pengar från köparen, så läggs ingen moms på detta, då det är pengar jag tar in för vidarebefordran till säljaren. Däremot debiterar jag moms på min provision till säljaren.

Notera att köpare och säljare i detta fall är privatpersoner, själv har jag egen firma.
<...

Svensk firma, bo utomlands

Hej,

Jag har sedan några år enskild firma som utför konsultuppdrag. Nu vill familjen flytta till norge, och jag tänkte behålla den svenska firman och pendla till Sverige en vecka i månaden för att fortsätta med exakt samma uppdrag (kanske 70 dagar i Sverige per år). Frågan är om jag kan dra av flygresorna No-Sve-No på skatten?
...

Lite råd/tips för att bli återförsäljare

Vi är ett företag i Gävle som bedriver webbhandel b. la, nu vill vi expandera och försöka bli återförsäljare av en till produkt inom vår webbhandel. Men behöver lite råd och tips innan jag går vidare…
TACK

Tjäna extra pengar hemifrån?

Hej,

jag läste en bra artikel om att tjäna extra pengar hemifrån av denna artikel. Där påstår dom att man kan tjäna extra pengar genom tex lyssna på musik och betygsätta artisterna osv, vilk...

Kategori: Affärsidéer

Bokföra kreditfaktura utan återbetalning

Hej.
Hur bokför jag en kreditfaktura som jag inte fick in pengar för?
Denna missade summa förföljer mig vid månadsavstämningarna.

Leasingbil Enskild Firma

Hejsan!

Jag funderar på att skaffa leasingbil till min enskilda firma och har varit och kollat på lite intressanta alternativ!
En sak gjorde mig dock lite förvirrad när jag pratade med en av säljarna...
Han påstod att "du är ju både privat och företag som enskild firma, det är samma personnummer, så du skulle egentligen...

Nystartad TM-byrå söker uppdragsgivare

Hej! Vi är två killar som har ett aktiebolag under bildande vars affärsplan är att bedriva telefonförsäljning och söker nu säljprojekt.

Vi har redan nu satt ihop ett säljteam på fem personer som kommer börja sälja direkt. Vi är tre delägare varav två kommer vara aktiva på säljgolvet och en ta hand om ekonomin.

Med tide...

Kategori: Söker/eftersöker

Aktiebolag köp

Köpare av ett aktiebolag överförde betalningen för företaget till före detta ägarens privatkonto direkt. (Det är deras första företagsköp så ingen erfarenhet) Vet att det är egentligen fel och undrar om man ska föra pengarna över tillbaka till köparen och göra om transaktionerna genom företagetskonto eller går det bra att lämna som det är nu? Köpar...

Aktieägartillskott - vilken ska vi välja?

Vi är i behov av att stärka det egna kapitalet. Vi är i uppstartsfasen och behöver stärka likviditeten men vilken metod bör vi använda: villkorat, ovillkorat eller skuldbrev?

Vi vill kunna återfå det insatta kapitalet, helst skattefritt med ränta när den ekonomiska ställningen medger detta.

Ovillkorat aktieägartill...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag