Avsätta pengar periodiseringsfond - vinst enskild firma

5
Jag har en enskild firma och har detta år en vinst på ca 700 000 kr. I preliminärdeklarationen angivit en vinst på ca 400 000 men har sparat pengar på mitt företagskonto för att betala restskatt. Hur som helst, det jag funderar på är om jag nu kan avsätta pengar i periodiseringsfond detta år och plocka ut 2019 eftersom min inkomst kommer att bestå av föräldrapenning år 2019. Hur funkar det? Bokför jag detta eller gör man det först under deklarationen? Kan jag plocka ut alla pengarna från företagskontot som eget uttag detta år (typ låna av mig själv) för att sedan bokföra i periodiseringsfond?
Tacksam för alla råd 🙂
1472
246
Om du vet med dig att du kommer att tjäna betydligt mindre nästa år, så ska du försöka få ner årets inkomst så mycket som möjligt, eller till en lagom nivå. Periodiseringsfond görs i deklarationen, och det är bara en pappershandling, så det behövs alltså inte sättas undan några pengar fysiskt nånstans. Jag tycker du ska behålla pengar på företagskontot för att få upp det egna kapitalet och eventuellt även kunna använda expansionsfond till nån summa.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.