Byta från enskild firma till AB - hur göra med inventarier?

2
Tjena!

Jag har en liten enskild firma där jag tagit på mig lite verkstadsarbeten på min fritid .
Min vanliga anställning ger lön som gör att gränsern för statsskatt passeras och jag menar nu byta till AB så man istället kan ta vinsutdelning.
Jag omsätter under 100k och har lite handverktyg mm inköpta i min enskilda firma som då ju behövs i AB.

Hur beräknas värdet på dessa saker och hur skall man tänka...?
Skall man ha högt eller lågt värde?

...och sen köper jag detta av mig själv och betalar med insatt aktiekapital... eller?
 
1472
246
Du ska ta ett rimligt marknadsmässigt pris. Det kan du ju beräkna utifrån vad du gett för grejerna. Det är ju ingen vits att göra en massa vinst på den försäljningen.
Sen köper bolaget grejerna av dig, och kan antingen betala direkt med egna pengar, eller så får bolaget bli skyldigt dig pengarna tillsvidare, tills det har kommit in lite mer intäkter.
 
2
Aha!
Det mesta sjunker "normalt" men köpte även dator juli 2021... kostade typ 10... då hette det att det var en "direktavskrivning".
Betyder det att den nu då har ett värde av noll...?
 
 
1472
246
I princip ja.  och eftersom den är direktavskriven så blir det ju en vinst i den enskilda firman om du säljer den till bolaget, och det är väl onödigt.
Det är rätt små pengar det handlar om, så jag ser inte att du ska stirra dig blind på den överlåtelsen, utan använd verktygen i AB och tjäna pengar där.
Du skulle kunna göra ett eget uttag av grejerna från EF, och sen sälja dom till AB. Men även såna uttag ska ju egentligen redovisas och momsas enligt lite speciella regler.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.