Hej!
Mycket intressant diskussion detta!
Mikka, håller med till 10000000 % (ledsen Mojo 😛)
Det jag reagerar på / undrar över:
Det kommer du tyvärr inte kunna göra utan att sätta dig in i deras arbete
Jo det är självklart, men jag vill ju inte det och därför vill jag köpa tjänsten. Låt säga att Mikka säger samma sak till sina kunder.
"om du läser El på högskolan i tre år och lär dig mitt arbete så kommer du förstå varför jag debiterar ditt och datt" :o
Priserna differerar ganska kraftigt. Vissa är uppskattade priser i motsvarande konkurrenssituation och värde av produkt som man överlämnar
Detta sitter ju i betraktarens ögon och kan endast avgöras av ett tränat öga (eller?). Det du säger är att om designern själv gillar vad han/hon gör kan han/hon sätta ett högre pris :o :o
I ett större företag där arbetet blandas ut på övrig personal kan således timpriserna bli högre än på mindre företag medans hemma'snickrarna' kan hålla orimligt låga priser.
Ja så är det alltid men jag som kund frågar oftast efter samma sak. "Hej jag behöver en hemsida som visar mina bla bla bla. Om dom "snickrar hemma" eller inte spelar mig som beställare ingen roll om dom uppfyller mina krav :o :o :o
Hemmasnickaren kan tyvärr bidra till att kostnaden blir därefter i förlust och tyvärr ger en felaktig prisbild av egentligt marknadsvärde.
..och vise versa. vill man sälja kryddor på nätet KAN man ringa VM data och helt säkert bygga en webbutik som fungerar för 2 000 000 SEK men är den bättre än en opensourcebutik? Stora företag och gott renommé betyder inte att man får en produkt som är värd pengarna, eller ens bättre än "hedliga Harrys hemsidor INC"
Så det bästa du kan ge är ett bra underlag
Om jag inte förstod Mikka fel så var det precis det han ville ha en mall för.
Jämför referenser/begär in referenser
Men det säger inte mig något. Om jag visste hur en bra hemsida ska göras hyr jag inte in en webbyrå.
I en kreativ process, och det borde du som hantverkare känna till, så är tidsangivelsen en uppskattning baserad på tidigare liknande erfarenheter, men kan gå både uppåt och nedåt i slutändan beroende på väder vind och andra omständigheter.
Det är få förunnat nu för tiden att kunna säga så. I de flesta branscher jag känner till lämnar man en offert sen får man stå för det priset. Regn som sol. Ska man bygga upp en vägg i gips eller transportera en vara till Malmö så kan man inte fuska. Hur kan jag se om en webbyrå lägger ner 10 minuter eller 10 dagar som lekman?
Huruvida företag A eller B lägger mer eller mindre tid säger egentligen inget om hur bra resultat de levererar. De kan prestera lika bra arbete som varandra eller helt olika bra.
Ja men de flesta jag talat med tar betalt per timme eller som du själv säger
så är tidsangivelsen en uppskattning baserad på tidigare liknande erfarenheter, men kan gå både uppåt och nedåt i slutändan
:o :o :o :o
Tyvärr. Men grunden är alltid att våga föra en dialog, berätta om sig själv, sin idé och våga fråga. De flesta är rädda för den och då försvinner möjligheterna och det blir ett rakt och kallt beräknat pris.
Ja ni debiterar ju per timma så man vågar inte fråga för mycket :giggle Sen är det ju så att med de priserna som är i dag så borde man kunna kräva att man som lekman inte ska behöva bygga
hela hemsidan innan byrån tar över.
Rätta mig gärna om jag har fel Mojo men är det inte så att det finns standarder som bör och ska följas när man bygger en hemsida om man vill leverera en bra produkt till sina kunder och kalla sig för professionell?
Då menar jag inte W3C och liknande. Jag menar hur besökaren beter sig på en hemsida och hur man ska göra för att få han/hon till att göra just det jag vill som beställare.
Alla mataffärer vet att man ställer mjölken längst in i affären och på så vis får man kunden att passerar allt annat han/hon inte behöver men inte kan motstå att köpa :vissla innan dom kommer fram till just mjölkdisken.
Man kan läsa på om industridesign i 45 sek så vet man vilka färger man ska använda för att förstärka vissa budskap. På internet gäller samma regler och standarder men är man "kreatör" kan man
tycka att vissa saker är rätt och fel utan att ha varken statistik eller kunskap inom området "jag tycker lila färg är snygg" räcker ofta. Designers ego övertrumfar vetenskap :nono
Med de priser och de fantastiska statistikverktyg som finns borde man kunna kräva av en yrkesman och hela webdesign/webbyrå branschen att dom ska klara av lite mer än att kläcka ur sig vad dom
tycker och vad dom
anser är bra och till nytta för mig. Jag vill XXX
veta att det är bra om jag ska betala dom (ibland) tre gånger mer än en elektriker som
måste veta vad dom sysslar med.
Jag vill nog på mitt lilla vis säga att jag tycker att det är på sin plats att ni för er egen skull och för alla era kunders skull ser till att skaffa någon form av certifiering / standard annars är risken att ni fördärvar er egen bransch och företag som Yreg kommer att ta över. Med Yreg vet man i alla fall vad man får ;-)
Prisvariationer jag upplevt:
Bannerkampanj:
Företag A 35 000
Företag B 1500
Hemsida:
Företag C 500 000 för 1/4 del av produktplanen, resten "får vi se" :o)
Företag D 35 000 för allt.
Fyra olika företag och två identiska, välskrivna och detaljerade produktplaner. :vissla
MVH
R