Gällande moms fråga

5
Hej, vi har en enskild firma som startades för 1 år sen. Enligt bokföringsprogrammets momsrapport ska vi nu betala ca 26 000 kr i moms till skatteverket, ingenting jag tänk på tidigare då jag nästan tagit förgivet att allt vi köpt in skulle vara mer än vad vi fakturerat, men tydligen inte, så nu kommer man ha en skatteskuld som jag inte vet om det ens kommer gå att betala med tanke på att det i dagsläget inte ens finns så mycket i firman.

Men oavsett så tänkte jag höra om ni har tips på hur ni gör för att det inte ska upprepas under 2024 då vi dessutom troligtvis kommer ha mindre utgifter än under 2023.

Det känns ju väldigt onödigt att handla, handla och handla (det man handlar kanske inte ens är nödvändigt) mer bara för att få ner resultatet, göra alla avdrag man kan av samma anledning. Ett alternativ är väl att sänka kostnaderna för kunderna för att få ner resultatet på så sätt men då vet jag inte ens om det kommer gå runt varje månad då det knappt gör det nu.

Har ni några förslag eller tänker jag helt fel, är ju inte så haj på bokföring ännu då jag försöker göra och lära mig allt själv. Kankse ska man starta upp ett nytt bankkonto och så fort man får in en betalning göra en överföring av hela momssumman till det?
1073
139
Hej,

Det du borde haft från början är ett bokföringsprogram som visar hur du ligger till skattemässigt, då skulle du inte behövt hamna i det läget att det kom som en överraskning att du är skyldig Skatteverket pengar som du inte har. Borde vara en självklarhet för alla som har enskild firma.

Det är ju förstås ingen mening att handla prylar eller sälja billigare för att få ner resultat och momsskuld. Bättre koll är lösningen.
 
 
5
Hej, tack för svar. vi har sen starten använt bokio men jag har försökt lära mig programmet efter hand och naturligtvis har programmet visat allting, men för en som inte är så haj på det där så har det såklart blivit fel här och där men jag har lyckats lära mig och nu rättat till problemen i efterhand. siffrorna finns men sen hur man ska tolka dem är en annan sak. bättre koll som du skrev är ju det jag hoppades på när jag ställde frågan 
 
1073
139
Hej,

Jag tror absolut inte att Bokio "naturligtvis visat allting", det bästa ekonomiska läge det visar är en resultatrapport och momsrapporter för din verksamhet.

Men, beroende av resultatet i din verksamhet tillsammans med andra förehavanden du som person har kommer du under året att arbeteta upp skatt som du personligen är skyldig att betala. Genom att registrera dessa övriga förehavanden och skattebetalningar kan då tillsammans med din bokföring beräknas hur du ligger till skattemässigt. Ett sådant skatteuträknat resultat är den egentliga resultatrapporten för den som har enskild firma och en sådan visar inte Bokio upp.
 
5
Tack för svar men förstår inte hur du menar riktigt, jag har bokfört varenda faktura, leverantörsfaktura och varje inköp i bokio och programmet kan visa resultatrapport, resultatanalys, huvudbok, balansrapport, momsrapport, fakturarapporter, kundreskontra, leverantörsreskontra, lönerapporter och på översikten kan jag alltid ha koll på årets resultat hittils med både diagram och en lista där allt är uppradat (årets resultat, årets skatt för företaget, årets vinst, skattemässiga justeringar, skattesats, inkomstskatt, jobbskatteavdrag och sociala avgifter samt en sammanställning av hur mycket kontotillgångar som finns just nu, så det känns som allting finns där, eller menar du att bokio inte visr mina privata skatter såsom inkomst från tjänst mm? (jobbar ju heltid med annat arbete som anställd också)
 
1073
139
Jag erkänner att jag inte är så insatt i Bokio (har bara sett lite reklam för det), så jag kan inte kommentera den uppräkning av olika tal som du gjorde. Men jag skulle vara storligen förvånad ifall Bokio t.ex. kan visa jobbskatteavdrag för dig som ägare till den enskilda firman du bokför? För att kunna göra det måste det i programmet finnas möjlighet att registrera din lön (inkomst av tjänst) från annan anställning, även att tala om vilket resultat du har i en annan enskild firma osv. Menar du att du kan göra det?
1472
246
Det låter som att ni är på väg att lämna in en momsdeklaration med förbundna ögon och totalt ovetande om den ens stämmer.
Förmodar att ni använt ett bokföringsprogram med en mängd 'automatiska' funktioner.

Ett enkelt sätt att få en uppfattning om ifall det verkar rimligt är att först ta den totala summan av det ni sålt x 0,2 = moms att betala.

Sen tar ni den totala summan som ni köpt in grejer för ( som det är moms på )  x 0,2 = moms att få tillbaka.

Är nu mellanskillnaden mellan de båda summorna ca 26 000, ja, då är det korrekt. Är den inte det, så är nåt fel i bokföringen.
 
5
Har använt bokföringsprogrammets automatiska funktioner men även lärt mig efterhand hur man gör bokföring manuellt samt lagt upp egna konton för diverse saker så man får överblick. jag testade det du skrev och fick då lite drygt 20 000 vilket stämmer ganska bra då jag sen jag skrev inlägget och frågan ovan bokfört lite mer saker och fått ner momsen. bokföringer stämmer nog men det var själva momshanteringen jag inte förstått hur det fungerar, har aldrig räknat bort momsen från det som blivit fakturerat så för att driva verksamheten har alltså momspengarna som vi fått in använts upp.
7
Moms är något du verkligen behöver sätta dig in i lite mer. Det låter som att du har helårsredovisning av moms och då är det extra viktigt att man reserverar eller "lägger undan" momspengarna så man inte tar ut pengarna ur firman ("eget uttag") och handlar upp det på privata kostnader. Vissa banker tillåter att man skapar nya konton själv i sin internetbank, så då kan man ha ett särskilt konto dit man för över tillräckligt med pengar för att ha råd att betala momsen när det blir dags för det. Är det ett sparkonto kan man idag även få lite ränta på pengarna där de ligger =)

Man kan begära att få redovisa moms per kvartal istället, men då gäller det att man inte missar en redovisningsperiod för det är dryg straffavgift på det hos skatteverket på 1000kr om jag inte minns fel. Men då tvingas man hålla bättre koll, bokföra löpande och betalar även moms fyra gånger om året och slipper ha det liggande på kontot.

Om du istället köper momsbelagda varor, inventarier osv till firman som bokförs så kvittas ingående moms ("inköp") mot utgående moms ("försäljning"). Man får dock endast göra avdrag för saker som kommer behövas och användas i firman, eller säljas vidare till kund, ej saker man tänkt använda privat. 
 
Mineko bokföringssystem för enskild firma

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.