Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 1 månad sedan
Nykomling
1

Trött på att bygga om samma Excel-modeller? Jag byggde FinPeak

Hej!

Jag har jobbat som controller i några år och tröttnade på att bygga om samma Excel-modeller varje gång jag skulle analysera ett bolags siffror. Så vi (jag och två medgrundare) byggde ett verktyg, FinPeak, för att lösa det.

Kort om hur det funkar: man laddar upp SIE-filen, bygger sin egen resultat-, balans- och kassaflödesstruktur (alltså inte låsta färdiga mallar), och utforskar siffrorna i en pivotvy där man kan borra ner i konton och perioder.

Det funkar för löpande månadsuppföljning eller för att jämföra perioder och bolag mot varandra. En grej jag själv märkt är att man lär känna sin egen ekonomi bättre när man bygger upp strukturen själv och kan gräva i siffrorna, det sätter sig på ett annat sätt än en färdig rapport man bara läser av. Tanken är friheten att mappa upp datan precis som man själv vill, snarare än att tvingas in i en färdig rapportmall. Funkar lika bra för det egna bolaget som för en byrå med många klienter.

Vi lanserade för en vecka sen och jag är ärligt mest ute efter feedback från folk som jobbar med det här dagligen – vad som är bra, vad som saknas, vad ni skulle vilja se. Det går att testa fritt i 14 dagar om någon vill klicka runt (finpeak.se), men jag uppskattar minst lika mycket bara tankar och synpunkter här i tråden.

Hur gör ni själva idag för att analysera siffrorna,egna bolaget eller klienternas?
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.