Låg likviditet är något som de flesta företagarna råkar ut för under bolagets livstid. Vissa råkar ut för det oftare och andra mer sällan. Vad som är säkert är att det kan ske alla företag och att det inte behöver vara direkt relaterat till hur bra eller dåligt affärerna går.
Problem med likviditeten kan få seriösa konsekvenser för ett bolag. Det leder ofta till försenade betalningar och därmed skadade relationer. En annan konsekvens är att företagets tillväxt inte når den nivå som är möjlig. Låg likviditet är även det huvudsakliga skälet till att företag går i konkurs, varför det bör tas seriöst.
Genom att förbättra sin likviditet både kortsiktigt och långsiktigt kan du undvika situationer som skadar ditt bolag och istället öka tillväxten. Kortsiktigt handlar det om att undvika betalningssvårigheter till leverantörer och anställda, samt att göra det möjligt för att hantera den där oväntat stora beställningen som just såldes in till en av dina kunder. Långsiktigt bör du sikta på att balansera din likviditet då den inte heller bör vara för hög så att du får en effektiv användning av dina pengar.
Nedan går vi igenom 5 sätt som hjälper dig att förbättra din likviditet. De fyra första är långsiktiga lösningar, då de ofta tar ett tag att implementera i bolaget, medan den sista är en går snabbt att få på plats och är därför lite mer kortsiktig.
1. Öka längden på betalningsvillkoren till dina leverantörer
Genom att förhandla med dina leverantörer om att få längre betalningsvillkor kan du öka “krediten” de ger dig (varje gång man köper på faktura får man i princip en kredit från den man köper ifrån, och vice versa gäller när man säljer på faktura) och därmed din likviditet. Många tror att det inte är möjligt att få bättre betalningsvillkor och frågar därför inte. Tar du inte diskussionen med dina leverantörer vet du inte heller om det är möjligt. Det kan mycket väl vara så att de är villiga att öka betalningsvillkoren gentemot förändrade leveransvillkor, ökat pris, eller av den enkla anledningen att det hjälper ditt bolag, vilket i slutändan ökar deras försäljning. Ta upp frågan med dina leverantörer för att se vad som är möjligt.
Se även: 10 tips för att undvika konkurs och förbättra din likviditet
2. Förkorta betalningsvillkoren som du ger till dina kunder
En annan möjlighet är att förkorta betalningsvillkoren som du ger till dina kunder, vilket förhoppningsvis leder till snabbare betalningar, mindre pengar uppbundna i fakturor och därmed bättre likviditet. Precis som när det gäller leverantörer så får man endast reda på vad möjligheterna när man tar diskussionen med kund. Här bör du däremot göra en utvärdering om du behöver gå försiktigt fram med dina största kunder då det bör undvikas att skada goda kundrelationer.
3. Minska på lagret (gäller även serviceföretag)
Genom att minska på ditt lager om du säljer någon typ av produkter, eller antal kunder i under bearbetning om du säljer en typ av en tjänst, kan du förbättra din likviditet. Säljer du fysiska produkter handlar det om att balansera vilken lagernivå som minimerar uppbundet kapital och samtidigt undviker situationer där du får slut på lagret. Förslagsvis går du igenom ditt produktsortiment och historiska siffror för att göra en uppskattning. Säljer du istället tjänster bör du sikta på att korta ned tiden det tar för att genomföra tjänsten, så att du kan få betalt så snabbt som möjligt.
4. Implementera nya betalningslösningar (inkl. factoring)
Ett alternativ många förbiser är att implementera nya betalningslösningar, vilket fungerar både för online och off-line försäljning. Genom att implementera möjligheten att betala via kort för dina kunder kan du få betalningen på en gång. Det går även att behålla försäljning på faktura om dina kunder föredrar det, samtidigt som du förbättrar din likviditet. Sker din försäljning online är Klarna ett alternativ. Är ditt bolag inte online baserat är factoring eller fakturabelåning ett annat. Med teknikens utveckling har det kommit många erbjudanden som är relativt lätta att implementera i jämförelse mot hur det var förr.
Se även: Sälja fakturor till fakturaköpare är ingen smart väg
5. Ta ett företagslån
För att förbättra din likviditet kan du även ta ett företagslån. Idag finns det många långivare på marknaden som har anpassat sina erbjudanden för att ge kortare lån som hjälper företag med deras likviditet. Dessa lån har en löptid på en månad upp till ett par år och har ofta möjligheten att återbetalas tidigt utan extra kostnad, varför de lämpar sig bra för att förbättra likviditeten mer kortsiktigt. Villkoren och räntorna tenderar att skilja sig åt markant och du gör därför bäst i att jämföra de olika erbjudandena innan du beslutar dig för vilket lån du vill ta.