- Niklas
Svar av Fredrik Grönkvist, Expert på Kinaimport och kinesisk affärskultur.
Till att börja med måste jag veta mer om situationen. Vänligen besvara följande frågor:
Är det sjöfrakt eller flygfrakt det rör sig om?
Vilken incoterm har specificerats? (bör stå på fakturan)
Är det ett kinesiskt eller svenskt företag ni gjort affären med?
Notera att "fraktfritt" inte innebär att varorna är tullfria och momsfria. Om det är så att ni nu efter leverans fått en faktura på tull och moms så är det svenska staten som begär detta, inte leverantören. Om ni med "demurrage charges" syftar på hamnavgifer så är detta en kostnad som uppstår när godset anländer i Svensk hamn. Huruvida det är korrekt eller inte att fakturera er för denna avgift beror helt och hållet på vilken incoterm som avtalats vid köpet.
Det är just av dessa anledningar som man alltid skall referera till internationella termer och inte odefinerade begrepp som "fraktfritt" och "bra kvalitet". Dessa är inga standardiserade termer och leder det till missförstånd som i slutändan blir lika dyra som de är onödiga.
Svar på de tre frågorna: Vet ej hur de tänkt skicka dem, grejorna är kvar i kina. Det är ett Kinesiskt företag. På fakturan står inget sådant ni frågar efter.
Det låter mycket konstigt att leverantören skulle fakturera er för någon form av tull. Importören betalar inte tull eller andra skatter i det exporterande landet.
Kan det vara så att leverantören skickat godset till hamnen eller ligger ute med pengar för frakten?
Jag har svårt att tro att leverantören kan driva in betalningen utan att det finns bevis på att ni accepterat en kostnad. Utan att veta ytterligare omständigheter och vilken incoterm som avtalats så kan jag inte annat än gissa tyvärr, "fraktfritt" är ingen internationell standard och kan betyda precis vad som helst.