Hej, Kan ni ge några tips för ett företag som har likviditetsproblem och har en hög risk för konkurs? Kan ni rekommendera några artiklar som hjälper att undvika dessa problem och lösa dem om de uppstår i framtiden? Hur kan man förbättra företagets årsredovisningar? - Maria

Svar av Företagande Redaktionen, Expert inom företagande och entreprenörskap.

Problem med likviditeten är ett vanligt problem bland småföretagare, särskilt under uppstarten och de första åren. Några snabba konkreta tips där du snabbt kan påverka detta är:

  • Se över dina kostnader
  • Fakturera snabbare
  • Sätt kortare betalningstid
  • Skaffa en checkkredit/kontokredit
  • Minska lager/sälj av produkter
  • Prata med banken

Lite mer långsiktigt handlar det om att bättra på försäljningen, att skatteplanera, ha koll på de avdrag du kan göra, och helt enkelt lära dig företagandets ädla konst.

Här kan du läsa en populär artikel som går in lite djupare i hur du kan undvika att hamna i konkurs och förbättra dina likvida medel: 10 råd för att stärka likviditeten och förhindra konkurs

Samma principer som i artikeln gäller för att bättra på årsredovisningen. Det viktiga i årsredovisningen är att förstå resultat- och balansräkningen.

Resultaträkningen visar företagets intäkter och kostnader under året. Om intäkterna är större än kostnaderna har ni gått med vinst. Balansräkningen visar bolagets ekonomiska kondition vid årets slut. Likviditet är ett mått på bolagets kortsiktiga betalningsförmåga.

Mer om kapital, resultat och balansräkningen kan du läsa här

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.